2014-11-22, 22:56
Medlem
x57s avatar
Min son på 10 år och hans kompisar samt tyvärr en del föräldrar till dessa behöver hjälp med bl.a. Minecraft mods, Internet, mail, Windows, hårdvara, sociala medier m.m.

Finns det någon vettig information som en it-tekniker med dåligt tålamod kan använda för att lära totala noviser i grundläggande Windows, hårdvara, säkerhet, internet, mail, sociala medier, mobilt m.m.

Grabbarna, ca 4-6 stycken är 10 år och spelar Minecraft på PC och Android, de har lite utbildning i skolan men det verkar än så länge vara begränsat till bildspel i powerpoint????

Exempel på en förälder... har fått hjälp med allt från inköp av dator till uppsättning av allt, har gjort en profil på datingsida och hade fått ett "mail" som denne ville ha hjälp med att svara på, inte formuleringar eller så utan hur man gör för att svara... typ klicka på svara, skriv det man vill och klicka på skicka...

Jag har försökt hitta något vettigt men misslyckats, men tycker det någonstans borde finnas en kursplan man kan ta del av där grunder i IT m.m finns med, med en lärardel och en elevdel som jag kan utgå från för att kunna lära min son och hans kompisar i baskunskaper i Windows, hårdvara, Office, Sociala nätverk, konton, Android, ios m.m

Hur ska man få dem att se lite kritiskt på att coola Adrian 17 år som kontaktar dem på en kanal antagligen är en Thomas på 41 år som är ute efter lite nya runkobjekt?
Senast redigerad av x57 2014-11-22 kl. 23:10.
Citera
2014-11-23, 08:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x57
Finns det någon vettig information som en it-tekniker med dåligt tålamod kan använda för att lära totala noviser i grundläggande Windows, hårdvara, säkerhet, internet, mail, sociala medier, mobilt m.m.

Att vara en IT-tekniker med ett dåligt tålamod låter inte alls så lovande. H/n borde kanske själv läsa istället faktaböcker.

Men besök gärna stadens bibliotek. Där finns det många bra läroböcker som dessa ungdomar kan läsa. T.o.m denna "IT-tekniker" kanske kan läsa också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in