• 1
  • 2
2014-11-22, 13:12
Medlem
Hej

Det är så att jag har fått min broders gamla jobbdator när dom skaffade nya. Jag fick lösenordet och loggat in, dock har datorn vart kopplad till jobbserver. Iaf så skapade jag ett nytt användarkonto och satte den gamla profilen som användare och min nya som admin. Jag loggade ut och försökte logga in med det nya, men det gick inte. Felmeddelandet "Det finns inga tillgängliga inloggningservrar"

Så jag loggade in på det gamla igen. Men nu är det så inte kan hantera flera saker p datorn, t ex användarkontoinställningar, byta lösenord, avinstallera program osv. Detta kräver nu inloggning. Så jag försöker alltså logga in med min nya profil som är admin, men kommer upp samma felmeddelande som förut. Och när jag försöker använda den gamla profilen så str det att jag behöver privilegiehöjning. :S

Går det att lösa?
Tack på förhand!
Citera
2014-11-22, 13:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwezz
Hej

Det är så att jag har fått min broders gamla jobbdator när dom skaffade nya. Jag fick lösenordet och loggat in, dock har datorn vart kopplad till jobbserver. Iaf så skapade jag ett nytt användarkonto och satte den gamla profilen som användare och min nya som admin. Jag loggade ut och försökte logga in med det nya, men det gick inte. Felmeddelandet "Det finns inga tillgängliga inloggningservrar"

Så jag loggade in på det gamla igen. Men nu är det så inte kan hantera flera saker p datorn, t ex användarkontoinställningar, byta lösenord, avinstallera program osv. Detta kräver nu inloggning. Så jag försöker alltså logga in med min nya profil som är admin, men kommer upp samma felmeddelande som förut. Och när jag försöker använda den gamla profilen så str det att jag behöver privilegiehöjning. :S

Går det att lösa?
Tack på förhand!

Tvinga ut den ut domänen (kräver ett fungerande lokalt adminkonto). Sen är allt som vanligt igen.

Har du inte detta lösenord så får du använda nåt i stil med ntpasswd (googla det) för att först byta lösen på det lokala adminkontot (och hoppas att det inte finns en gpo som återställer det vid uppstart)
Citera
2014-11-22, 13:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hade jag varit i dina kläder nu så hade jag gjort en ny installation på Windows 7.
Citera
2014-11-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hade jag varit i dina kläder nu så hade jag gjort en ny installation på Windows 7.

Menar du omformatera eller systemåterställning? Behöver jag någon skiva till detta?
Citera
2014-11-22, 13:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan alltid se efter om datorn har en partition som heter Recovery. Då kan du alltid fabriksåterställa datorn. Om den inte har detta och du vill göra en ny och fräsch installation så måste du ha en skiva.
Citera
2014-11-22, 14:18
Medlem
Citat:
Du kan alltid se efter om datorn har en partition som heter Recovery. Då kan du alltid fabriksåterställa datorn. Om den inte har detta och du vill göra en ny och fräsch installation så måste du ha en skiva.

Jo det jag försökt men fungerar inte eftersom jag måste logga in för att kunna fabriksåterställa...
har för mig att man kan återställa med hjälp av någon av f-knapparna när man startar upp datorn eller har jag fel?

Kanske måste göra det som tidigare föreslogs.
Citera
2014-11-22, 14:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jo det jag försökt men fungerar inte eftersom jag måste logga in för att kunna fabriksåterställa...
har för mig att man kan återställa med hjälp av någon av f-knapparna när man startar upp datorn eller har jag fel?

Kommer du åt diskhanteringen så bör du kunna se om datorn har denna partition.

När du startar upp eller om datorn så bör du kunna se något vid inledningen av POST.
Citera
2014-11-22, 14:48
Medlem
Citat:
Kommer du åt diskhanteringen så bör du kunna se om datorn har denna partition.

När du startar upp eller om datorn så bör du kunna se något vid inledningen av POST.

Hmm detta var skumt. Kommer inte heller åt diskhanteringen, behöver logga in med "Admin" konto på alla säkerhetsinställningar och liknande...
Citera
2014-11-22, 14:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hmm detta var skumt. Kommer inte heller åt diskhanteringen, behöver logga in med "Admin" konto på alla säkerhetsinställningar och liknande...

Troligtvis då datorn har varit under en domän. Men provar för skojs skull EckiEckis förslag.

Men hade du haft en installationsskiva så hade du varit klar med datorn. Men det skadar aldrig att lära sig lite om grupper och principer under Windows.
Citera
2014-11-22, 15:52
Medlem
Citat:
Troligtvis då datorn har varit under en domän. Men provar för skojs skull EckiEckis förslag.

Men hade du haft en installationsskiva så hade du varit klar med datorn. Men det skadar aldrig att lära sig lite om grupper och principer under Windows.

Ok tack för hjälpen får försöka det. Dock hade det inte gått med skiva heller då jag måste skirva in admin -uppgifterna för att ens komma in där :P
Citera
2014-11-22, 16:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok tack för hjälpen får försöka det. Dock hade det inte gått med skiva heller då jag måste skirva in admin -uppgifterna för att ens komma in där :P

Om du inte kan starta från någon annan enhet så är du ganska körd.

Vissa datprer kan man helt enkelt plocka ur cmos-batteriet från, men många "entrprisedatorer" har bättre säkerhetssystem är så, och där kan det vara så att det inte finns några vägar runt förutom byte av systemkort.
Citera
2014-11-24, 08:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Kan du inte surfa in på datortillverkarens webbplats och under deras Support-sidor söka efter just den modell du har..

Då lär du hitta såväl manual som visar HUR du kommer åt fabriksåterställningen, Samtidigt som du kan ladda ner drivrutiner till just din modell, som du sparar till USB-pinne och installerar när du fabriksåterställt datorn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in