2014-11-22, 13:46
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Öhm, nej hur då?
Ryska pampar bombar svenska oskyldiga civila, och svenska pampar bombar oskyldiga ryska civila. Hur trodde du att det konceptet hade kunnat "försvara" oss? Jag tror att Putin är mycket bättre än Löfvén och att en rysk invasion av Sverige är vårt bästa hopp om en "bättre politik". Vi skulle ju få ett mycket starkare försvar, vilket väl alla försvarsvänner här vill, eller hur?

Idiot.

Läs på om konceptet "Mutually Assured Destruction"

Och hur det har bidragit till freden mellan öst och väst under kalla kriget.
Citera
2014-11-22, 13:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappedinuniverse
Du hann starta tråden före mig.. Men... Om det finns någon jag hatar så är det Juden Einstein som kom på kärnklyvningen. [...]
Jag ser att vi har en obildad idiot i tråden. Kärnklyvningen upptäcktes av Henri Becqurel, katolik och makarna Curie (katolik/agnostiker respektive ateist), detta medan Einstein var i tonåren.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Öhm, nej hur då?
Ryska pampar bombar svenska oskyldiga civila, och svenska pampar bombar oskyldiga ryska civila. Hur trodde du att det konceptet hade kunnat "försvara" oss? Jag tror att Putin är mycket bättre än Löfvén och att en rysk invasion av Sverige är vårt bästa hopp om en "bättre politik". Vi skulle ju få ett mycket starkare försvar, vilket väl alla försvarsvänner här vill, eller hur?
Om du mycket hellre vill bo i ett land som styrs av Putin så finns det en enkel lösning: Flytta till Ryssland då för helvete! Jag förstår inte vad du gör här, varför sticker du inte bara till paradiset?

Sen vet du säkert att konceptet inte går ut på att kärnvapnen ska användas utan det bygger på avskräckning. I vilket fall som helst tror jag det vore kontraproduktivt, i stort sett omöjligt och bara idiotiskt av Sverige att försöka skaffa kärnvapen.
Citera
2014-11-22, 13:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Ok, när Ryssen kommer med sin AK47'a och skjuter dig i skallen ska jag komma ihåg de här orden

Idiot konstaterar du, ad hominem argument konstaterar jag.

Blåögd mentalt efterbliven, det är ungefär så jag ser dig.
Varför skulle ryssen skjuta mig i skallen? Det är ju dina miljöpartisiska borgarsosseinvandrade islamister från medeltidsmellanöstern som skjuter oss i skallen, under beskydd av pamparna som idag ockuperar Sverige. Fattar du inte det? Är du så blåögd och lättlurad att du inte inser att svenska staten är din fiende?
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du mycket hellre vill bo i ett land som styrs av Putin så finns det en enkel lösning: Flytta till Ryssland då för helvete! Jag förstår inte vad du gör här, varför sticker du inte bara till paradiset?
Eftersom borgare och sossar regerar Sverige, och tycker att det är bra att inte ha något försvar eller allians överhuvudtaget, så kan jag ju spara reskostnaden och vänta tills sosseborgarna får som de vill och ryssen kommer hit och tar dem. Undrar hur din älskade ledare Romson kommer att trivas i sin fängelsecell, jag hoppas på det värsta!

Citat:
Sen vet du säkert att konceptet inte går ut på att kärnvapnen ska användas utan det bygger på avskräckning. I vilket fall som helst tror jag det vore kontraproduktivt, i stort sett omöjligt och bara idiotiskt av Sverige att försöka skaffa kärnvapen.
Förnuft från din sida! Kärnvapen är snarast värre för den som har dem än för dem som inte har dem. Jag skulle inte vilja ta i en sån sak med tång.
Senast redigerad av Fri 2014-11-22 kl. 13:58.
Citera
2014-11-22, 14:04
Moderator
Unitys avatar
Problemet med kärnvapen är när man ska använda dem.

Vid hotfulla uttalanden? Vid gränskränkningar? Vid mystiska störningar i infrastrukturen? Vid mystiska dödsfall bland ledande personer? När en förmodad invasionsflotta lastas? Vid inkommande kryssningsrobotar? Vid landstigningar? När en landsdel har blivit intagen? När huvudstaden hotas? När sista bunkern håller på att intas?
Citera
2014-11-22, 14:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Gå med i NATO och vips så har vi kärnvapen.
Citera
2014-11-22, 15:05
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Gå med i NATO och vips så har vi kärnvapen.
Följ sosseborgarnas miljöpartisiska plan, och vips blir vi befriade av Ryssland och får kärnvapen!
Citera
2014-11-22, 15:54
Medlem
BigIvars avatar
Det är enbart av politiska skäl som vi saknar taktiska kärnvapen. Tycka vad man vill om dessa vapen, med de är formidabla försvarsintsrument.
Citera
2014-11-22, 16:07
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Du hann starta tråden före mig.. Men... Om det finns någon jag hatar så är det Juden Einstein som kom på kärnklyvningen. Det är käpp rätt idiotiskt att ha kärnvapen. För då blir jordens undergång ett steg närmare.

Nej sluta upp med kärnvapen, det kommer inte leda till någonting bra.

Vi ska inte hålla på med kärnvapen.

Var inte idioter.

Det värsta som finns är världsledare med en dödslängtan i kombination med att dom har tråkigt.

Bemanna försvaret istället. Kärnvapen får aldrig användas så länge det inte kommer hot ifrån yttre rymden med intentionen att ha oss som boskap för slakt eller om det kommer kometer.

Kärnvapen FÅR ALDRIG användas i mänskligt krig mot andra människor. Inser ni inte faran?

For your information:
Einstein kom inte på kärnklyvning, det var två fransmän faktiskt.
Det einstein gjorde var att komma på fusion, d.v.s vätebomb.
Fusionen sätts igång mha kärnklyvning.
Citera
2014-11-22, 16:12
Medlem
Uzors avatar
Anledningen till varför vi inte har taktiska kärnvapen är p.g.a av större delen skrev på ett avatl under kalla kriget där man gick med på att fission inte skulle användas till något explosiva experiment, därmed förbjöds kärnvapen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_on_the_Non-Proliferation_of_Nuclear_Weapons

I efterhand att detta avtalet skrevs på av ryssland och USA så avslutades nasa projektet vid namn The Orion project, där man med hjälpa av nuclear propulsion kunde skicka upp en massa på 6500 ton upp till rymden. Det största rymdfarkosten vi lyckades få upp till rymden vägde 130 ton. P.g.a världsparanoia och kärnavapenkrig så har vi fortfarande inte utforskat rymden.

https://www.youtube.com/watch?v=VCszu4zaqr0

TILLÅT KÄRNVAPEN
OCH SPRÄNG OSS TILL RYMDEN
TACK
Citera
2014-11-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Idiot.

Läs på om konceptet "Mutually Assured Destruction"

Och hur det har bidragit till freden mellan öst och väst under kalla kriget.
Och hur skulle vi i Sverige tillämpa MAD tror du?
Endast supermakter har den förmågan.
Citera
2014-11-22, 16:23
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Zcps2fJKuAI

Eller så kan hela världen bli ett land genom en överenskommelse snarast så kommer det inte bli krig igen!

Du resonerar som en 14 åring. Om hela världen blir ett land kvarstår alla länder, alla etniciteter, alla regioner, alla religioner, alla särintressen alla konflikter. Det betyder inte ett dugg. Det kommer att pågå inbördeskrig på ett otal ställen.

Kärnvapen ger ingen trygghet om man inte kan garanter att de inte kan slås ut av den anfallande. Väldigt dyrt i princip en atomubåt ständigt långt ute på världshaven.
Annars är det inte avskräckande utan ger bara fienden en anledning att ta till ännu mer kärnvapen.

Allians med ett kärnvapenägande land typ Nato är avskräckande, om Ryssen skulle vara ute enbart efter oss. Men om han kommer i konflikt med Nato får vi säkert atombomber emot oss vare sig vi är med i Nato eller inte.

Således vi skulle vara tryggare som medlem i Nato om Ryssen bara vill ta Sverige. Annars spelar det ingen roll. Men allra sämst är att ha egna kärnvapen ofullständigt skyddade.
Citera
2014-11-22, 17:05
Medlem
Sverige hade ett kärnvapenprogram från ca 50 till 70-talet, vars syfte var att minska försvarets utgifter samtidigt som man inte skulle ses som ett lätt byte då man ändå var ett land med kapacitet att fälla en atombomb. Som tidigare nämnts skrev Sverige på ett avtal 68 som innebär att Sverige med största sannolikhet aldrig kommer få framställa några egna kärnvapen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k%C3%A4rnvapenprogrammet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in