Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Det har hänt att de har sålt förfalskningar och gjort felaktiga värderingar, så kolla upp äkthetsintyg och läs på så att du inte blir lurad.
Ett äkthetsintyg betyder inte skit; men om det handlar om de prisklasser TS pratar om så är det inte heller ett problem. Auktionshusen tar inget som helst ansvar för vad de säljer, och ett riktigt äkthetsintyg får du genom att anlita extern expertis från exempelvis museerna, vilket de inte gör hur som helst.
Jag skulle inte vända mig till de gallerier som listas ovanför annat än om jag sökte grafik eller en multipel; konstnärerna de ställer ut rör sig oftast i en högre prisklass. Även om du kontaktar konstnären ifråga så har denne knappast intresse av att sälja verk till kraftig rabatt. Vad skulle vinsten vara i det, annat än för köparen? Galleripriset är ett riktmärke för vad konstnärens verk kostar, oavsett försäljningskanal.
Den som vill köpa konst gör bäst i att bekanta sig med stadens olika gallerier och se till att gå på konstskolornas elevutställningar. Skapa sig en uppfattning om vad man tycker om och vad dylikt kostar och sedan se om det finns något tillgängligt just nu, eller hålla sig informerad om de konstnärer man fastnat för och vad de pysslar med.
Att spekulera i konst som kapitalinvestering är inget som någon som kan något om konstbranschen ägnar sig åt så konst köper man för att man vill äga verket i sig och tycker att det har ett värde bortom inköpspriset.