2014-11-19, 20:23
Medlem
enstols avatar
Tjäna flashback!

Min morsa fixade en fond åt mig när jag var underårig. Nu när jag är en bit över 18 år så undrar jag om jag kan sälja min fond på något sätt. Eller måste morsan sälja fonden åt mig eftersom hon skaffade åt mig innan jag var 18? Vet inte särskilt mycket om fonder osv så driv inte med mig.
Citera
2014-11-19, 20:33
Medlem
Det beror på vem som har fonden nu. Ifall jag inte har fel så skrivs väl fonden över till dig automatiskt när du blir myndig ifall hon har sparat i ditt namn.
Citera
2014-11-19, 21:28
Medlem
enstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjevel
Det beror på vem som har fonden nu. Ifall jag inte har fel så skrivs väl fonden över till dig automatiskt när du blir myndig ifall hon har sparat i ditt namn.
Men hur säljer man fonden isåfall? jag menar, "OM" hon har skrivit över den på mig. Min morsa är ganska jobbig att ha att göra med.
Citera
2014-11-19, 21:44
Medlem
Isnatts avatar
Jaså, nu ska mammas hårda slit snabbt spenderas på en isad hink med sprit och redbull och lite galanta damer på närmsta nöjespalats, va

Det kan väl vara så att hon har sparat åt dig i en fond men den står i hennes namn och att hon tänker ge dig den när hon anser dig mogen nog. Sälj den inte innan du vet hur den går, den kanske kommer göra så du kan köpa dig en lägenhet vad det lider?

Dessutom kan du prata med din bank och höra om du har några fonder som tillhör dig.
Eller prata direkt med din mor.
Citera
2014-11-19, 22:12
Medlem
enstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jaså, nu ska mammas hårda slit snabbt spenderas på en isad hink med sprit och redbull och lite galanta damer på närmsta nöjespalats, va

Det kan väl vara så att hon har sparat åt dig i en fond men den står i hennes namn och att hon tänker ge dig den när hon anser dig mogen nog. Sälj den inte innan du vet hur den går, den kanske kommer göra så du kan köpa dig en lägenhet vad det lider?

Dessutom kan du prata med din bank och höra om du har några fonder som tillhör dig.
Eller prata direkt med din mor.
Nu är det så att jag inte kan prata med min mor för tillfället. Men när jag loggar in på min intertnetbank står det att jag har ett x antal kr på på fonden. Ovasett om min mamma har sparat den så borde jag väl ta över fonden när jag paserar 18 års ålder?
Citera
2014-11-20, 00:52
Medlem
Bbobis avatar
Varför inte testa? Men jo, förmodligen kommer du snart ha kontroll över pengarna om inte redan.

Men ge fan i pengarna. Det hade lika gärna kunnat vara så att du inte haft något alls och din morsa har faktiskt offrat sig själv genom att spara åt dig.

Som 18åring greppar man inte alltid hur mycket pengar faktiskt är värda. Man tänker att det är lugnt, det sparar jag ihop igen. Men sen inser man snabbt att det inte är så lätt som man tror när man flyttar och får en massa utgifter. När du vill köpa lägenhet kan du sitta där och fråga dig själv varför du slösade skiten när du bodde hemma utan utgifter.
Senast redigerad av Bbobi 2014-11-20 kl. 00:56.
Citera
2014-11-20, 17:31
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Man kan testa att kontakta sitt lokala bankkontor.
Citera
2014-11-21, 12:05
Medlem
Om du kan se fonden i internetbanken borde du väl kunna sälja den med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in