• 1
  • 2
2014-11-23, 15:03
Bannlyst
Du får väl tolka hur fan du vill.

Vill du ha en manual i hur du skapar din egen tolkning?
Citera
2014-11-24, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Du får väl tolka hur fan du vill.

Vill du ha en manual i hur du skapar din egen tolkning?

Försvinn ur tråden, jag var tydlig från första början vad tråden handlade om.
Vill inte du skall spekulera hur de är sant eller ej inom någon religion utan hur man tolkar de.
Citera
2014-11-24, 23:25
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Alltså ni som skrivit i tråden, jag frågade om hur man skall tolka de hela!Och försökte vara tydlig med att de inte handlar om något annat, de svar jag får handlar inte någonting om min fråga.
Min poäng ovan var att frågeställningen utgick från en ogiltig premiss, eftersom sofisteriet har lagts till handlingarna sedan lång tid tillbaka. Men om jag byter ut visdom mot lärdom så blir frågan en helt annan.

Det för nämligen tanken till Sokrates maieutik. Det är den dialektiska metod genom vilken Sokrates utvann lärdomar ur de som påstod sig vara okunniga. Varje fråga, så länge den är rätt och relevant för ämnet, kan på så vis ge upphov till de "latenta" kunskaper som samtalspartnern besitter. Metoden skulle på så vis tillfälligt desarmera väktaren Mimer och möjliggöra en upphämtning av de lärdomar han vaktar.

Alltså är det först i samspelet med en skicklig frågeställare/lärare (Sokrates) som eleven kan lära in den metod som tillfälligt suspenderar hans begränsningar och möjliggör inhämtning av kunskap. Denna process beror med andra ord aldrig enbart på oss själva. (Även en "inre dialog" är ett samspel baserat på tidigare erfarenheter.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in