2014-12-13, 08:24
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.J.Jackson
Trams. I början av sjuttiotalet bevittnade jag hur en rasande Ola Håkanson kastade sig över Janne Halldoff på stadshotellet i Västerås. Helt oprovocerat. Ola hade fått för sig att Janne var ute efter Monica Ekman och blev rasande svartsjuk. I själva verket var det mig Monika Ekman var intresserad av. Hade inte jag haft sinnesnärvaro nog att desarmera Ola med ett resolut judogrepp hade det kunnat gå riktigt illa för Janne. En halvtimme senare var dom vänner igen. Men min historia bekräftar att Ola Håkansson har ett rasande temperament och är beredd at gå till handgripligheter.
MYCKET intressant då det bekräftar en liknande utsaga jag hört om Ola Håkansson. Kan du berätta lite mer om omstädnigheterna kring incidenten som du minns den. Hotade han med ngt specifikt som att kan skulle "knäcka fingrarna" eller "krossa knäskålarna" eller att han skulle "döda Janne Halldoff" eller ngt liknande? Och hur reagerade Monica Ekman på allt det här?
Citera
2014-12-24, 12:27
Medlem
a.e.gs avatar
Ola är en mycket farlig person. Jag bodde en tid under min barndom granne med denna psykopat.

Han förälskade sig i min mor och ställde till ett rent helvete för min familj med ett mordförsök på min far med hjälp av förgiftade kräftor som kronan på verket.

Akta er om ni har samrörelse med Ola Håkansson är det minsta jag kan säga.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2014-12-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Ola är en mycket farlig person. Jag bodde en tid under min barndom granne med denna psykopat.

Han förälskade sig i min mor och ställde till ett rent helvete för min familj med ett mordförsök på min far med hjälp av förgiftade kräftor som kronan på verket.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
under vilka år..??
Citera
2014-12-25, 23:54
Medlem
Ja folk förändras antagligen med tiden...under åren med The Janglers var nog inte OH den som framstod som svarta fåret i bandet. Hans exfru talade ut anonymt i en tidning som inte längre existerar, och hon hade egentligen inget ont att säga om OH som person. Visst var hon bitter över att behöva sitta ensam hemma med barnet (minns ej om de hade fler) medan tjejerna bjöd ut sig efter spelningarna, och i längden blev det för påfrestande.
Clabbe som väl nu framstår som rätt arrogant (om han lever, är inte så uppdaterad... ?) var den snällaste i gänget. En annan av killarna, tror det var Johan Olsson, blev en känd konstnär. Trummisen var den som tog för sig mest av gottebordet på turneerna...Detta var mycket OT som ingen bett om att få veta.
Men som skivbolagsdirektör blir man väl rätt cynisk och hårdhudad. Kanske behöver lite hjälp med att relaxa - och sen inte alltid herre över sig själv...
Citera
2014-12-26, 00:08
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
MYCKET intressant då det bekräftar en liknande utsaga jag hört om Ola Håkansson. Kan du berätta lite mer om omstädnigheterna kring incidenten som du minns den. Hotade han med ngt specifikt som att kan skulle "knäcka fingrarna" eller "krossa knäskålarna" eller att han skulle "döda Janne Halldoff" eller ngt liknande? Och hur reagerade Monica Ekman på allt det här?

Nej. Det gick fruktansvärt snabbt och jag handlade på ren instinkt. Efter det var OH snarare överdrivet artig mot mig i de flesta sammanhang, men det hade nog mest att göra med den respekt jag ingjöt med mitt resoluta handlande. Jag var dessutom en Sveriges mest lovande kroppsbyggare på den tiden. Däremot följdes incidenten av en lång rad obehagliga, och ännu oförklarade, incidenter som ffa drabbade Jannes gamla mor Clary Österholm. Under flera år förföljdes hon av en maskerad marodör. Naturligtvis kunde hon inte (vågade inte?) ge polisen något signalement och gåtan med den maskerade marodören fick aldrig sin lösning. Monica Ekman blev naturligtvis mycket rädd och i flera veckor var jag såväl hennes älskare som livvakt.

En annan intressant iakttagelse jag gjorde var att OH verkade vara mycket rädd för lisebergsrevyernas Rulle Lövgren. Då ska man veta att det inte var många OH fruktade när det begav sig. Jag vet inte vad slags hållhake Rulle kan ha haft på OH? Jag bevittnade en gång hur Rulle rappade till OH på pungen med ett hårt papprör. Man såg att det var en fullträff eftersom OH vek sig dubbel. Trots sitt rykte som hårdför och hämndgirig bara garvade OH och pep iväg.
Senast redigerad av T.J.Jackson 2014-12-26 kl. 00:32.
Citera
2014-12-26, 00:14
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Otroligt att han aldrig åkt dit! Det verkar ju finnas ett pärlband av fanstyg från den mannen.
Citera
2014-12-26, 00:40
Medlem
Som sagt, as times goes by... Uffe Schmidt var en jädra hålligångare 1957, Monika Ekmans fd livvakt och älskare brottade resolut ner Ola Håkansson - det bör ha varit för nästan 50 år sedan. Egentligen finns det ju en särskild tråd för såna som vi, som spiller våra Flintaliv lite varstans i trådarna. Dock är de som skriver där barnrumpor i 40-årsåldern.
Så håll grytan kokande, alla gamla minnen, senila eller ej, mottages tacksamt!!
Citera
2014-12-26, 01:37
Medlem
Citat:
Nej. Det gick fruktansvärt snabbt och jag handlade på ren instinkt. Efter det var OH snarare överdrivet artig mot mig i de flesta sammanhang, men det hade nog mest att göra med den respekt jag ingjöt med mitt resoluta handlande. Jag var dessutom en Sveriges mest lovande kroppsbyggare på den tiden. Däremot följdes incidenten av en lång rad obehagliga, och ännu oförklarade, incidenter som ffa drabbade Jannes gamla mor Clary Österholm. Under flera år förföljdes hon av en maskerad marodör. Naturligtvis kunde hon inte (vågade inte?) ge polisen något signalement och gåtan med den maskerade marodören fick aldrig sin lösning. Monica Ekman blev naturligtvis mycket rädd och i flera veckor var jag såväl hennes älskare som livvakt.

En annan intressant iakttagelse jag gjorde var att OH verkade vara mycket rädd för lisebergsrevyernas Rulle Lövgren. Då ska man veta att det inte var många OH fruktade när det begav sig. Jag vet inte vad slags hållhake Rulle kan ha haft på OH? Jag bevittnade en gång hur Rulle rappade till OH på pungen med ett hårt papprör. Man såg att det var en fullträff eftersom OH vek sig dubbel. Trots sitt rykte som hårdför och hämndgirig bara garvade OH och pep iväg.
Hur hänger denna historia ihop med tanke på att hon var gift med Krister Ekman under denna tid och troligen även gravid med parets andra dotter? Var han inte närvarande under mötet med Ola Håkansson? Hur ställde han sig till Olas inviter?
Citera
2014-12-30, 15:46
Medlem
T.J.Jacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hur hänger denna historia ihop med tanke på att hon var gift med Krister Ekman under denna tid och troligen även gravid med parets andra dotter? Var han inte närvarande under mötet med Ola Håkansson? Hur ställde han sig till Olas inviter?

´I don't kiss and tell´ som vi sade i Dallas, Texas på den tiden jag bodde där.

Du verkar insatt och har säkert mycket matnyttigt att bidra med. Vill gärna höra din teori om vilken hållhake revykungen Rulle Lövgren kan tänkas ha haft på OH, trots att herrarna verkade inom så skilda genrer.
Senast redigerad av T.J.Jackson 2014-12-30 kl. 16:05.
Citera
2015-01-01, 21:22
Medlem
Citat:
´I don't kiss and tell´ som vi sade i Dallas, Texas på den tiden jag bodde där.

Du verkar insatt och har säkert mycket matnyttigt att bidra med. Vill gärna höra din teori om vilken hållhake revykungen Rulle Lövgren kan tänkas ha haft på OH, trots att herrarna verkade inom så skilda genrer.

Jovars, lite med i svängen försöker man vara. Men om du bodde i Texas vid tidpunkten, Hur hade du då möjlighet att upprätthålla ett förhållande med Monica Ekman som dessutom var upptagen med sin graviditet och en ständigt närvarande Krister Ekman?

Tja, Olas samröre med Rulle var inte så bisarrt som man kanske kan tro, ty deras yrkesmässiga vägar fann att korsa varandra. Det är en historia som sträcker sig tillbaka till 60-talet då Ola medverkade i sitt Ola & The Janglers. Rulle var, som du kanske vet, ett återkommande inslag under några somrar på Veckans revy på Liseberg som på den tiden drevs av hans gode vän Sten-Åke Cederhök. På den tiden var även Ola Håkansson och hans Janglers aktiva på Liseberg (han uppträdde bl.a. där vid två tillfällen under senvåren 1967: http://www.lisepedia.se/1967_%E2%80%...rh%C3%A5llning). Att han där stött på Rulle måste man utgå ifrån. Men vad är du specifikt du menar? Menar du att Rulle använt Ola för egna syften eller tänkte du mest att Ola lät Rulle "vara ifred"?

En intressant händelse är att Janne Lundberg anklagat Ola Håkansson för stöld av ett par demoband på 90-talet.

http://www.punktjafs.com/?p=81

Man ska inte hålla för osannolikt att detta var ett återkommande beteendemönster hos Ola. Skälen kan man ju förstås bara speuklera i, eventuellt i syfte att stjäla material från låtarna (att neka band singering för att istället själv ge ut materialet och ta all ära själv och behålla kosingen) eller om han blivit förbannat och bara struntat i att skicka tillbaka banden som "hämd" eller om han helt enkel är så pass småsnål att han inte vill bekosta ett frimärke för att skicka tillbaka demobanden:
Citera
2015-01-08, 15:23
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:

Men fy farao! Karln är ju helt från vettet! I alla fall blir det tydliogt för de som inte trodde på föregångar trådarna men nu faller alla bitar på plats minsann! Ola Håkansson var redan i tidiga dagar en maskerad terrorist? Detta måste vara innan han hann knyta an sina beryktade kontakter med maffian, inte sant? Vet du något om hur det började? Hur Ola kom i kontakt med "den under världen"?
Citera
2015-01-08, 15:25
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jovars, lite med i svängen försöker man vara. Men om du bodde i Texas vid tidpunkten, Hur hade du då möjlighet att upprätthålla ett förhållande med Monica Ekman som dessutom var upptagen med sin graviditet och en ständigt närvarande Krister Ekman?

Tja, Olas samröre med Rulle var inte så bisarrt som man kanske kan tro, ty deras yrkesmässiga vägar fann att korsa varandra. Det är en historia som sträcker sig tillbaka till 60-talet då Ola medverkade i sitt Ola & The Janglers. Rulle var, som du kanske vet, ett återkommande inslag under några somrar på Veckans revy på Liseberg som på den tiden drevs av hans gode vän Sten-Åke Cederhök. På den tiden var även Ola Håkansson och hans Janglers aktiva på Liseberg (han uppträdde bl.a. där vid två tillfällen under senvåren 1967: http://www.lisepedia.se/1967_%E2%80%...rh%C3%A5llning). Att han där stött på Rulle måste man utgå ifrån. Men vad är du specifikt du menar? Menar du att Rulle använt Ola för egna syften eller tänkte du mest att Ola lät Rulle "vara ifred"?

En intressant händelse är att Janne Lundberg anklagat Ola Håkansson för stöld av ett par demoband på 90-talet.

http://www.punktjafs.com/?p=81

Man ska inte hålla för osannolikt att detta var ett återkommande beteendemönster hos Ola. Skälen kan man ju förstås bara speuklera i, eventuellt i syfte att stjäla material från låtarna (att neka band singering för att istället själv ge ut materialet och ta all ära själv och behålla kosingen) eller om han blivit förbannat och bara struntat i att skicka tillbaka banden som "hämd" eller om han helt enkel är så pass småsnål att han inte vill bekosta ett frimärke för att skicka tillbaka demobanden:
Fascinerande! Ola Håkansson är en simple tjuv med andra ord? Vad kan hans motiv vara? Undrar om han verkligen släppt den demotapen I "sitt eget namn" eller med en av "sina" artister? Detta torde vara stöld av något slag. Undrar om han kan polisanmälas för detta? Bevis och vittnesmål samt målsägande torde ju finnas i och med uppgifterna i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in