Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-19, 08:57
  #1
Medlem
KlisterKarlsons avatar
I morse satte jag morgonkaffet i halsen när jag läste nattens nyheter...

I en artikel kritiseras Bob Geldof för sitt engagemang för Afrika.
För de som inte minns så låg Bob Geldof på 80-talet bakom Live Aid och Band Aid vars intäkter (mer än 150 miljoner GBP) gick till att minska svälten i Afrika. Nu är han på gång med en ny variant vars intäkter skall gå till Afrikas kamp mot Ebola.

So far so good, även om jag inte är någon större fan av Afrika så anser jag att det var och är ett hedervärt initiativ och att det dessutom var rätt bra låtar med många bra artister.

Idag finns det dock en artikel i Aftonhoran där s.k. "forskare" från Liberia uttalar sig:
Citat:
"Den var kränkande då och den är kränkande nu. Bäst vore att lämna den där den hör hemma, i historiens papperskorg"
Citat:
"Tanken på att Afrika, 2014, behöver räddas av ett gäng föredettingar är ett perverst exempel på Jesuskomplex"
Citat:
"Nigeria och Senegal har haft utbrott av Ebola och hanterat det effektivt. Demokratiska Republiken Kongo och har haft ett par Ebolautbrott och hanterat dem, säger han. "

Vad f-n är detta?
Jag har flera synpunkter på detta:

1) Live Aid / Band Aid tillsammans med "USA for Africa" gjorde ett enormt jobb, inte bara för att samla in miljoner och åter miljoner till fattiga, utan även för att i I-Länderna väcka förståelse för situationen i Afrika.

2) Tanken att Afrika, 2014, behöver räddas (av ett gäng föredettingar) är väl inte det minsta konstig. Afrika har sedan urminnes tider varit en skitkontinent och trots de massivaste hjälpinsatser som någonsin skådats, under lång tid, så är det fortfarande en skitkontinent.

3) Det utbrott av Ebola som "forskaren" säger vara hanterat, det är ganska många riktiga forskare överens om att det INTE är hanterat utan i högsta grad pågående. Det behövs fortfarande stora resurser för att förhindra spridning och ta hand om smittade.

4) Det är inte Nigeria, Senegal och Kongo som har "hanterat" ebolautbrotten. Det är läkare, sköterskor, biståndspersonal, militärer och andra från västvärlden som med risk för sitt eget liv rest till de drabbade områdena som har hanterat utbrottet. Inte länderna själva. Det hjälper nämligen inte med magi och trolleri.


Snacka om att bita den hand som föder!


- Hur skulle detta vara "kränkande"??? I den situation som Afrika befinner sig i så behöver all hjälp som kan uppbringas och att skriva en låt, och skänka intäkterna, vad är det för fel med det???

- Hur kan man som forskare och invånare i de drabbade länderna vara emot NÅGON som på något sätt vill bidra med pengar för att förbättra situationen???

- Bör vi i väst sluta hjälpa Afrika? Dra in alla bistånd, stäng gränserna och låt dom dö ut??? Dom har ju visat att dom inte vill ha den hjälp vi bidrar med.



Källa: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle19880203.ab
Citera
2014-11-19, 09:35
  #2
Medlem
Habbenzs avatar
De är helt enkelt så korkade att de inte förstår hur det skulle vara om hela den fungerade världen slutade kasta pengar i sjön på detta meningslösa välgörenhetsarbete. Det bästa vore att helt enkelt isolera hela skiten och låta dem klara sig själva, de måste lösa sina problem själva eftersom de bevisligen varken uppskattar eller har hjärna nog att ta till sig den hjälp de får.

Alternativt förstår dessa afrikanska "forskare" det faktum att dessa hjälporganisationer som europeiska regeringar skänker miljarder till enbart bidrar till ännu fler stendumma afrikaner som ska matas av "oss" i väst.

De kan bevisligen trots massiv hjälp inte bygga upp ens ett uns av fungerande samhällen därav bör man lämna dem åt sitt öde, vilket de säkert mår bättre av i längden då den moderna världen inte verkar vara något för dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback