2014-11-18, 19:11
Medlem
Gameplayers avatar
Det som tros ha funnits före Big bang var i stort sett "inget". Man sägs egentligen inte kunna tala om "före Big bang" heller i.o.m. att tiden inte existerade då. Singulariteten sägs dock ha varit en i stort sett oändligt liten punkt med oändlig energi. Detta fick mig att tänka på ett svart hål.

Såg senare att det finns vetenskapsmän (kanske t.o.m. kosmologer) som tror på detta. Mina idéer sträckte sig dock lite längre...

I vårt universum finns flera svarta hål. Det tros finnas massiva sådana i varje galax centrum. Min tanke var (återigen säkert något många andra också tänkt) att dessa svarta hål med tiden kommer att sluka all materia i universum. När inget finns kvar kommer de att sluka varandra. Denna tanke visade sig också ha basis i verkligheten, då jag hittade något dokumentärt Youtube-klipp om supermassiva svarta hål som "kämpar" med varandra tills att endast ett finns kvar.

I slutet av min "vision" har ett enormt svart hål slukat hela universum, och det är här det kanske skiljer sig en aning från allmänt vedertagna teorier. Jag tror nämligen att detta svarta hål kommer att sluka sig självt när inget annat finns kvar. Jag ser en likheter med ormen Ouroboros som äter sin egen svans. Vad kommer att hända när den lyckats äta sig själv?

Det jag tror är att det svarta hålet kommer att sluka sig själv helt, och när detta händer föds ett nytt universum. Jag tror det var så vårt eget universum kom till, genom ett svart hål som svalt ett tidigare universum. Varför blir det så? Det är svårt att förklara men det svarta hålet innehåller ju ett helt universum eller all dess materia. Kanske är det så att intet inte kan existera, och när denna "nollpunkt" nås så reverseras allt.
Senast redigerad av Gameplayer 2014-11-18 kl. 19:17.
Citera
2014-11-19, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Det som tros ha funnits före Big bang var i stort sett "inget". Man sägs egentligen inte kunna tala om "före Big bang" heller i.o.m. att tiden inte existerade då. Singulariteten sägs dock ha varit en i stort sett oändligt liten punkt med oändlig energi. Detta fick mig att tänka på ett svart hål.

Såg senare att det finns vetenskapsmän (kanske t.o.m. kosmologer) som tror på detta. Mina idéer sträckte sig dock lite längre...

I vårt universum finns flera svarta hål. Det tros finnas massiva sådana i varje galax centrum. Min tanke var (återigen säkert något många andra också tänkt) att dessa svarta hål med tiden kommer att sluka all materia i universum. När inget finns kvar kommer de att sluka varandra. Denna tanke visade sig också ha basis i verkligheten, då jag hittade något dokumentärt Youtube-klipp om supermassiva svarta hål som "kämpar" med varandra tills att endast ett finns kvar.

I slutet av min "vision" har ett enormt svart hål slukat hela universum, och det är här det kanske skiljer sig en aning från allmänt vedertagna teorier. Jag tror nämligen att detta svarta hål kommer att sluka sig självt när inget annat finns kvar. Jag ser en likheter med ormen Ouroboros som äter sin egen svans. Vad kommer att hända när den lyckats äta sig själv?

Det jag tror är att det svarta hålet kommer att sluka sig själv helt, och när detta händer föds ett nytt universum. Jag tror det var så vårt eget universum kom till, genom ett svart hål som svalt ett tidigare universum. Varför blir det så? Det är svårt att förklara men det svarta hålet innehåller ju ett helt universum eller all dess materia. Kanske är det så att intet inte kan existera, och när denna "nollpunkt" nås så reverseras allt.
Universums tidslinje består av ett flertal olika perioder. Tiden kommer komma då svarta hål dominerar universum, men efter en mycket lång tid(jag minns inte exakt, men mycket längre än universums nuvarande ålder) så kommer svarta hål att avdunsta bort. Masslösa partiklar och sedan partiklar med massa avdunstar, på grund av hawkingstrålning. Så svarta hål existerar inte för evigt. Vad som sker hädanefter är väldigt spekulativt, men universum kommer säkerligen bli ett väldigt tråkigt och händelselöst ställe...

F.ö. så "föddes" universum ur Big Bang, som kan ses som ett vitt hål -- inte ett svart hål.

I detta klipp så pratar Leonard Susskind om framtiden av vårat universum. Kanske inte är så sammanhängande med din "hypotes", men om du är intresserad av framtiden så kan det vara värt att kika...
Senast redigerad av Apathes 2014-11-19 kl. 15:01.
Citera
2014-11-19, 14:25
Medlem
Finns tid? Är inte det ett sätt att beräkna olika saker bara .. ? Är fruktansvärt okunnig inom området men undrar bara
Citera
2014-11-19, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ectomorphen
Finns tid? Är inte det ett sätt att beräkna olika saker bara .. ? Är fruktansvärt okunnig inom området men undrar bara
Ja, tid existerar. Tid är så fundamentalt centralt i vårat universum att själva konceptet rum är sammanflätat med tid, man kallar detta istället för rumtid inom fysiken. I vissa fall kallar man även tid för den fjärde dimension av vårat universum.
Citera
2014-11-19, 14:37
Medlem
Fris avatar
Nej, det är fel.
Big Bang och svarta hål är två totalt olika slags fenomen.
Citera
2014-11-19, 17:45
Bannlyst
Glömde nämna något väldigt viktigt: Svarta hål attraherar saker genom gravitation. Gravitationskraften förmedlas med hjälp av det vi tror vara utbytespartikeln "graviton", som färdas i ljusets hastighet.

Om vi kollar på hubbles lag, så kan man ex. se att vissa galaxers avstånd från oss ökar högre än ljusets hastighet. Inga fysikaliska lagar bryts, det är inget som färdas högre än ljusets hastighet per se, det är bara avståndet ökar. Det låter konstigt, men jag orkar inte förklara hela alltet, du kan läsa mer ang. det här på denna sida: http://www.askamathematician.com/2014/03/q-how-can-the-universe-expand-faster-than-the-speed-of-light/

Detta innebär att avståndet mellan två svarta hål kan öka fortare än ljuset hastighet. Men gravitationskraften förmedlas som sagt "bara" i ljusets hastighet och därmed så kan man konstatera att det inte alls är nödvändigt att alla svarta hål kommer att förenas till en stor fet mcdonaldsberoende amerikan.
Senast redigerad av Apathes 2014-11-19 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in