Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Jag skriver själv dikter och ser detta som något givande och t.o.m. viktigt. Tanken att slog mig dock när jag läste i litteraturforumet, att vi kanske slösar bort vår tid. Sen kanske det inte känns som (eller inte är) slöseri med tid att läsa dikter och böcker, se på TV, slösurfa på nätet eller posta på forum, m.m. Tanken var mera att det kanske finns något viktigt vi borde göra som vi inte gör.
Äter, sover och förökar sig gör djuren också. Vi jobbar men hade vi levt på jägar/samlartiden, hade det varit vårt "jobb" att skaffa föda. Nu gör vi det på ett mer indirekt sätt vilket också gett oss mer tid över att göra andra saker. Den tid vi får över fyller vi med aktiviteter som i mångt och mycket är meningslösa. Visst kan det var allmänbildande, skönt eller avslappnande att se på TV ibland. Att blåsa en hel kväll framför dokusåpor och dåliga serier är dock knappast givande, och det tjänar säkerligen inte ett högre syfte.
Så det var bara en känsla jag fick att vi kanske är ämnade för något mer än detta. Att alla dessa distraktioner slösar bort tid som vi borde ägna åt något annat. De funktioner som är direkt förknippade med överlevnad (vår egen eller artens) som vi har gemensamt med djuren, anser jag inte kunna utgöra ett högre syfte. Har en gång tagit upp detta att reproduktion inte kan vara livets mening. Detta p.g.a. att den sista generationen inte kommer att föröka sig, och därmed saknar mening. Det gäller då även alla de generation var "syfte" var att frambringa denna.
Vad tror ni? Har vi ett högre syfte och är våra fritidsaktiviteter eller kanske även jobb slöseri med tid?
Men samhället går ut på att vara löneslav och så använder de av Romarnas knep "bröd och skådespel" (godis och dokusåpor) för att hålla oss på mattan.