2014-11-18, 18:35
Medlem
Gameplayers avatar
Jag skriver själv dikter och ser detta som något givande och t.o.m. viktigt. Tanken att slog mig dock när jag läste i litteraturforumet, att vi kanske slösar bort vår tid. Sen kanske det inte känns som (eller inte är) slöseri med tid att läsa dikter och böcker, se på TV, slösurfa på nätet eller posta på forum, m.m. Tanken var mera att det kanske finns något viktigt vi borde göra som vi inte gör.

Äter, sover och förökar sig gör djuren också. Vi jobbar men hade vi levt på jägar/samlartiden, hade det varit vårt "jobb" att skaffa föda. Nu gör vi det på ett mer indirekt sätt vilket också gett oss mer tid över att göra andra saker. Den tid vi får över fyller vi med aktiviteter som i mångt och mycket är meningslösa. Visst kan det var allmänbildande, skönt eller avslappnande att se på TV ibland. Att blåsa en hel kväll framför dokusåpor och dåliga serier är dock knappast givande, och det tjänar säkerligen inte ett högre syfte.

Så det var bara en känsla jag fick att vi kanske är ämnade för något mer än detta. Att alla dessa distraktioner slösar bort tid som vi borde ägna åt något annat. De funktioner som är direkt förknippade med överlevnad (vår egen eller artens) som vi har gemensamt med djuren, anser jag inte kunna utgöra ett högre syfte. Har en gång tagit upp detta att reproduktion inte kan vara livets mening. Detta p.g.a. att den sista generationen inte kommer att föröka sig, och därmed saknar mening. Det gäller då även alla de generation var "syfte" var att frambringa denna.

Vad tror ni? Har vi ett högre syfte och är våra fritidsaktiviteter eller kanske även jobb slöseri med tid?
Senast redigerad av Gameplayer 2014-11-18 kl. 18:39.
Citera
2014-11-18, 18:43
Medlem
yggdrazils avatar
Naäh, om det inte finns någon absolut mening med livet kan man göra det till vad man vill. Att jag personligen tycker att dokusåpor inte är meningen med livet och att många som ser på dokusåpor inte heller skulle tycka det om de såg saken klart är kanske en viktig detalj. Fast andra kanske tycker annat, och då får de väl göra det.
Citera
2014-11-18, 19:26
Medlem
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...st_-_Salai.jpg
Citera
2014-11-21, 00:10
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag skriver själv dikter och ser detta som något givande och t.o.m. viktigt. Tanken att slog mig dock när jag läste i litteraturforumet, att vi kanske slösar bort vår tid. Sen kanske det inte känns som (eller inte är) slöseri med tid att läsa dikter och böcker, se på TV, slösurfa på nätet eller posta på forum, m.m. Tanken var mera att det kanske finns något viktigt vi borde göra som vi inte gör.

Äter, sover och förökar sig gör djuren också. Vi jobbar men hade vi levt på jägar/samlartiden, hade det varit vårt "jobb" att skaffa föda. Nu gör vi det på ett mer indirekt sätt vilket också gett oss mer tid över att göra andra saker. Den tid vi får över fyller vi med aktiviteter som i mångt och mycket är meningslösa. Visst kan det var allmänbildande, skönt eller avslappnande att se på TV ibland. Att blåsa en hel kväll framför dokusåpor och dåliga serier är dock knappast givande, och det tjänar säkerligen inte ett högre syfte.

Så det var bara en känsla jag fick att vi kanske är ämnade för något mer än detta. Att alla dessa distraktioner slösar bort tid som vi borde ägna åt något annat. De funktioner som är direkt förknippade med överlevnad (vår egen eller artens) som vi har gemensamt med djuren, anser jag inte kunna utgöra ett högre syfte. Har en gång tagit upp detta att reproduktion inte kan vara livets mening. Detta p.g.a. att den sista generationen inte kommer att föröka sig, och därmed saknar mening. Det gäller då även alla de generation var "syfte" var att frambringa denna.

Vad tror ni? Har vi ett högre syfte och är våra fritidsaktiviteter eller kanske även jobb slöseri med tid?

Men samhället går ut på att vara löneslav och så använder de av Romarnas knep "bröd och skådespel" (godis och dokusåpor) för att hålla oss på mattan.
Citera
2014-11-21, 00:11
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X

öh...what..
Citera
2014-11-21, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
öh...what..
http://users.telenet.be/freesoaring_...dedmasters.jpg
http://api.ning.com/files/h9Xji7Ir*e...d_masters5.jpg

Bilderna visar toppar av vad vi människor har potentialen att utveckla oss till (inom ett särskilt område (dvs "typ förhöjelse av medvetande")).

Som input till funderingen över huruvida det kanske finns någonting bättre vi kan göra med vår tid än att käka ostkrokar framför tv-såpor och hänga på flashback.
Senast redigerad av Charlie-X 2014-11-21 kl. 06:15.
Citera
2014-11-21, 05:53
Medlem
kattrackans avatar
Jag "slösar" bort mitt liv. Eftersom jag jobbar fast jag mår skit och däremellan äter jag piller och dricker öl. Är i väntan på döden, vilan. Eller så tar jag saken i egna händer. Vi får se. Får väl tänka på de som vill att jag ska leva för deras skull också.
Citera
2014-11-21, 06:42
Bannlyst
Vi slösar på livet när vi sover och inte gör något intressant. 8 timmat går bort per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in