2014-11-18, 17:54
Medlem
Trillade för två dagar sedan och slog i revbenen på vänster sida. På kvällen när jag kom hem (och började nyktra till) tog det emot/gjorde ont att andas. Dagen efter märktes det ännu tydligare, men smärtan koncentrerad till ett område stort som en femkrona, ungefär 10cm nedanför bröstvårtan, något mer åt sidan än rakt under bröstvårtan. Kanske lite mindre smärta idag, men jag kan fortfarande inte ta ett djupt andetag när jag står rakt, utan måste böja överkroppen (på mitten) åt vänster för att det ska gå. Är vänstersidan utsträckt kan jag ta ytterst små andetag. Alla symptom från vårdguiden stämmer:

man är öm över det revben som är skadat
det gör ont när man hostar, nyser, andas djupt eller skrattar
man har svårt att sova eftersom det gör ont att vända sig i sängen.

Kan revbensbrott förväxlas med något annat, som sträckning t.ex.?

Förutsatt att det är ett revbensbrott, är det då ok att börja styrketräna så fort smärtan blir hanterbar? Om inte, vad kan det få för konsekvenser och hur länge ska jag vänta med träningen?
Citera
2014-11-18, 21:23
Medlem
Puffs avatar
Revbenen känns ju tydligt. Det brukar vara lätt att hitta det ömmaste stället och om det är just på ett revben är det möjligt att du brutit revbenet. Ibland kan man känna själva frakturen när man trycker till, det liksom "klickar" (och gör jätteont). Det kan göra ont utan att det är brutet, men är det brutet brukar smärtan vara som värst några dagar, upp till en vecka, efter skadan.

Du kan träna eller göra vad du vill så snart du klarar det.

Ibland vid en rejäl smäll mot bröstkorgen kan det bli punka på lungan ("pneumothorax") vilket brukar ge symtom i form av smärtande eller svår andning. I så fall bör man uppsöka vård och få lungan röntgad.
Citera
2014-11-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Revbenen känns ju tydligt. Det brukar vara lätt att hitta det ömmaste stället och om det är just på ett revben är det möjligt att du brutit revbenet. Ibland kan man känna själva frakturen när man trycker till, det liksom "klickar" (och gör jätteont). Det kan göra ont utan att det är brutet, men är det brutet brukar smärtan vara som värst några dagar, upp till en vecka, efter skadan.

Du kan träna eller göra vad du vill så snart du klarar det.

Ibland vid en rejäl smäll mot bröstkorgen kan det bli punka på lungan ("pneumothorax") vilket brukar ge symtom i form av smärtande eller svår andning. I så fall bör man uppsöka vård och få lungan röntgad.
Tack för svaret!

Nu äter jag Ipren vilket dämpar smärtan på alla sätt väldigt bra, så jag vet inte om det gör mindre ont egentligen.

När jag tar ett djupt andetag känns det nästan som att det bubblar till där när jag andats in en viss volym. "Bubblandet" gör inte ont, men uppträder ungefär då det börjar ta emot att fortsätta andas in. Vad kan det vara?
Citera
2014-11-19, 19:04
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Tack för svaret!

Nu äter jag Ipren vilket dämpar smärtan på alla sätt väldigt bra, så jag vet inte om det gör mindre ont egentligen.

När jag tar ett djupt andetag känns det nästan som att det bubblar till där när jag andats in en viss volym. "Bubblandet" gör inte ont, men uppträder ungefär då det börjar ta emot att fortsätta andas in. Vad kan det vara?

Om du har en revbensspricka kommer smärtan att vara som intenstivast om ett par dagar. Inget farligt men jävligt obehagligt!
Citera
2014-11-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Om du har en revbensspricka kommer smärtan att vara som intenstivast om ett par dagar. Inget farligt men jävligt obehagligt!
Annars är det troligen revbensbrott, eller?

Du har ingen aning om vad bubblandet kan vara? Det kan närmast liknas vid ljudet/känslan/rosslandet man får i lungorna när man har slemhosta och andas in, fast det känns inte alls i luftvägarna, utan jag känner och hör bara att det vibrerar/bubblar just där jag har ont.
Citera
2014-11-19, 20:30
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Annars är det troligen revbensbrott, eller?

Du har ingen aning om vad bubblandet kan vara? Det kan närmast liknas vid ljudet/känslan/rosslandet man får i lungorna när man har slemhosta och andas in, fast det känns inte alls i luftvägarna, utan jag känner och hör bara att det vibrerar/bubblar just där jag har ont.

Om du tar dig till läkarcentralen eller akuten får du bättre svar än här.

Hör av dig.
Citera
2014-11-19, 20:58
Medlem
drArsMoriendis avatar
Revbensfraktur är en klinisk diagnos, dvs. man diagnosticerar det även om man inte hittar frakturen med fingrarna eller på röntgen. Dina symptom liknar revbensfraktur, men det kan bara en läkare konstatera formellt.

Det viktiga att undvika vid en revbensfraktur är att frakturen har skadat/skurit lungsäcken. Detta kan du inte avgöra själv, utan du måste bli undersökt av läkare. Om läkaren efter att ha lyssnat på dig är bekväm med att det inte är skada på lungsäcken kanske röntgenundersökning inte behövs, men om han/hon är det minsta osäker kommer de att ta en slätröntgen.

Det skulle vara ett ärende passande akuten.

Så länge det inte är en skada där och frakturen ligger någorlunda rätt (vilket det i de allra flesta fallen gör) kommer det hyfsat ofarligt gå över inom månaden. Smärtan kommer bli värre och värre första veckan för att sedan klinga av bit för bit. En läkare är inte värdelös i den processen heller eftersom han/hon kan ge dig smärtstillande, men förutom det är det bara att vänta ut det.
Citera
2014-11-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Om du tar dig till läkarcentralen eller akuten får du bättre svar än här.

Hör av dig.
Förmodligen, ja, men lungorna är förmodligen inte skadade, och då gör man inget ändå. Har konsulterat en läkare i ett annat sammanhang, som kände lite snabbt över revbenen. Denne kunde inte känna sig till något fel på revbenen, och gissade att det hade med en muskel att göra.

Smärtan har minskat en del sedan trådstarten, och var igår nästan bara kopplad till andningen, och inte till rörelser som den också var i början.

Tänkte att jag kunde köra några enkla övningar på gymmet, som inte kräver att man spänner hela kroppen och fyller lungorna. När jag skulle dra handtaget i roddmaskinen till mig med vänster hand, för att kunna sätta mig, klickade något till ungefär vid revben 1-2. Klickandet gjorde inte ont. Någon minut efter började det däremot göra ont, och inte exakt på samma ställe som innan, utan något längre ned och mer åt framsidan (klickstället, revben 1-2). Smärtan är väldigt starkt kopplad till abduktion av vänsterarmen. De flesta vardagsrörelser triggar smärtan, men just rörelsen man utför vid hantellyft åt sidan eller framåt är värst.

Vad skulle ni gissa har hänt/förvärrats? Är det revbenen eller någon muskel (serratus anterior)?
Jag frågar av intresse, därför uppsöker jag inte en läkare.
Citera
2014-12-17, 19:23
Medlem
Nu har det gått snart en månad och jag känner fortfarande lite smärta till och från. Jag har även märkt en liten knöl på revbenet som spökar. Det syns klart och tydligt att där är något som inte är på motsvarande högerevben och knölen känns broskaktig.

Tränade inte under drygt två veckor sedan senaste inlägget och började sedan lite smått igen. Nu är det inga problem att träna, men efter varje pass känns smärtan 1-2 dagar, om än inte särskilt mycket.

Idag var smärtan i princip obefintlig när jag började träna. I slutet av/efter passet började det kännas igen. Inget vidare störande, men klart noterbar jämfört med innan passet.

Knölen kan ha varit där hela tiden men det var först för en vecka sedan jag upptäckte den.

Vad kan knölen bero på och vara för något? Tyder den på revbensbrott eller är det troligare att det har något med serratus anterior att göra?
Citera
2014-12-17, 20:28
Medlem
Citat:
Nu har det gått snart en månad och jag känner fortfarande lite smärta till och från. Jag har även märkt en liten knöl på revbenet som spökar. Det syns klart och tydligt att där är något som inte är på motsvarande högerevben och knölen känns broskaktig.

Tränade inte under drygt två veckor sedan senaste inlägget och började sedan lite smått igen. Nu är det inga problem att träna, men efter varje pass känns smärtan 1-2 dagar, om än inte särskilt mycket.

Idag var smärtan i princip obefintlig när jag började träna. I slutet av/efter passet började det kännas igen. Inget vidare störande, men klart noterbar jämfört med innan passet.

Knölen kan ha varit där hela tiden men det var först för en vecka sedan jag upptäckte den.

Vad kan knölen bero på och vara för något? Tyder den på revbensbrott eller är det troligare att det har något med serratus anterior att göra?

Hej,

Kan vara kallusbildning kring frakturstället på revbenet som du känner. Normal läkningsbild. Kan mkt väl vara muskelknuta i serratus anterior också. Svårt att säga, men egentligen spelar det väl inte så stor roll. Det låter ju som du återhämtar dig som ska, infraktioner eller revbensfrakturer läker ju långsamt och man brukar ha besvär rätt länge efteråt.
Citera
2014-12-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Hej,

Kan vara kallusbildning kring frakturstället på revbenet som du känner. Normal läkningsbild. Kan mkt väl vara muskelknuta i serratus anterior också. Svårt att säga, men egentligen spelar det väl inte så stor roll. Det låter ju som du återhämtar dig som ska, infraktioner eller revbensfrakturer läker ju långsamt och man brukar ha besvär rätt länge efteråt.
Kallus var något nytt för mig, tack för det!
Nej, det spelar egentligen ingen roll men det hade varit intressant att veta.
Citera
2015-02-01, 07:18
Medlem
Nu har smärtan, som innan kunde triggas av olika rörelser, varit helt borta i ungefär en månad. Smärtan kopplad till djupa andetag är däremot kvar, och känns mest första timmen efter jag vaknat. Det känns som att nåt stelnar varje natt, som sedan kan mjukas upp med djupa andetag. Det känns även senare under dagen om jag inte tagit ett djupt andetag på ett tag.

Denna smärtan är inte vidare störande, men den har blivit påtagligare senaste veckan. Gränsen för att hålla smärtan borta går ungefär vid ett djupt andetag i minuten; väntar jag längre "stelnar" det och känns vid nästa djupa andetag.

Jag har kvar utbuktningen som ser ut och känns som innan.

Är denna känsla av att något stelnar normalt vid revbensbrott eller muskelskada /-bristning? Kan det förklaras på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in