2014-11-18, 14:00
Medlem
Gjorde Ect för ca två månader sedan och närminnet har överhuvud taget inte kommit tillbaka. Även minnen från min barndom känns som bortblåsta. De kognitiva förmågorna är urkassa, och depressionen är värre nu än innan.

Är det någon mer som har farit illa ut av denna behandling? Rekommenderar alla att tänka en gång extra innan de provar!

Kommer jag någonsin att återhämta mig från denna behandling är nu min stora fråga?

Mvh
Citera
2014-11-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Gjorde Ect för ca två månader sedan och närminnet har överhuvud taget inte kommit tillbaka. Även minnen från min barndom känns som bortblåsta. De kognitiva förmågorna är urkassa, och depressionen är värre nu än innan.

Är det någon mer som har farit illa ut av denna behandling? Rekommenderar alla att tänka en gång extra innan de provar!

Kommer jag någonsin att återhämta mig från denna behandling är nu min stora fråga?

Mvh

Jag har fått svåra minnesskador av ECT men samtidigt har ECT räddat mitt liv flera gånger. Varje ECT-omgång har jag blivit av med mer minnen, senast tappade jag lokalsinnet och kom inte ihåg hur man hittade varken i min hemort eller där jag bor nu. Det har inte kommit tillbaka. Närminnet är ganska bra men inte som förut. Delar av mitt liv är borta. Kommer aldrig på vad människor heter längre, en del kommer jag inte ens ihåg att jag känner.
Citera
2014-11-18, 14:56
Medlem
Shiiiit.. det låter ju inte bra... Har också märkt att mitt lokalsinne har blivit urkasst.. Och då hade jag ändå grym orientering förut.
Citera
2014-11-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Shiiiit.. det låter ju inte bra... Har också märkt att mitt lokalsinne har blivit urkasst.. Och då hade jag ändå grym orientering förut.

En del av problemen kan ju bero på depression också. Jag blev mycket bättre av ECT och efter första omgången fick jag inte sååå mycket minnesproblem men sen har det blivit värre för varje omgång jag har fått. Lokalsinnet och de problemen har inneburit att jag kan åka tåg som jag har åkt många gånger förut men jag kommer inte längre ihåg vad stationen där jag ska av heter och hur det ser ut där. Jobbet har jag ingen aning vad jag gjorde på och jag kommer inte ihåg hur det såg ut fast jag hade jobbat i flera år. Men jag är nog ett extremfall.
Citera
2014-11-25, 21:55
Medlem
Är det någon som har fått ECT och återfått sitt minne? Kunnat studera osv efteråt? Är rädd att det kommer vara såhär för evigt :/
Citera
2014-11-25, 22:16
Medlem
BallsMans avatar
Elektrisk ström som pulserar igenom skallen så att ett "kontrollerat krampanfall i hjärnan" framkallas... öhm, det låter ju rätt obehagligt?
(Härleder ju tankarna till tortyr... Josef Mengele...)

Hur många bokstäver måste man ha i sin diagnos innan man har... turen... att få ECT??

Shit.

Citera
2014-11-26, 18:00
Bannlyst
Är ju knappast någon hemlighet att detta är relativt vanliga bieffekter efter en ECT-behandling, det måste du väl ändå ha blivit informerad om?
Citera
2014-12-05, 00:45
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Är ju knappast någon hemlighet att detta är relativt vanliga bieffekter efter en ECT-behandling, det måste du väl ändå ha blivit informerad om?

"Minnesförlusten varar endast i ett par veckor men återkommer" Samma besked sen dagen då jag först "gick med" på att få behandling för ca 7 år sedan , och sannningen? Den verkliga sanningen är att det är permanent och ett liv förstörs för alltid,
Citera
2014-12-05, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
"Minnesförlusten varar endast i ett par veckor men återkommer" Samma besked sen dagen då jag först "gick med" på att få behandling för ca 7 år sedan , och sannningen? Den verkliga sanningen är att det är permanent och ett liv förstörs för alltid,

Okej, då bör du göra en anmälan om du inte blivit informerad om att minnesförlusten kan vara under en längre tid. Fast det kanske du har blivit informerad om men nu inte kommer ihåg?
Citera
2014-12-05, 01:03
Medlem
Vanlig biverkan du bör ge det 6 månader innan du överklagar, annars lär det bara komma tillbaka.
Citera
2014-12-05, 07:25
Medlem
Citat:

Jag har endast fått höra standardinformationen - möjligtvis kan du tappa minnet under de veckor du genomgår ECTn. Gissar att de flesta andra får höra samma sak. Det gäller att man googlar och läser på och är medveten om fördelar och nackdelar. Om man inte är inlagd med tvång och inte har nåt val förstås.
Citera
2014-12-05, 18:53
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Okej, då bör du göra en anmälan om du inte blivit informerad om att minnesförlusten kan vara under en längre tid. Fast det kanske du har blivit informerad om men nu inte kommer ihåg?

Hahaha, demensparadoxen!

Jag vill minnas (haha) att en bekant fick skriftlig information om bieffekterna av ECT, just på grund av av risken för minnesförlust. Fast det kanske inte är standard överallt?

I och för sig, ett papper inte mycket till hjälp om man inte minns att man fått det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in