2014-11-17, 18:04
Medlem
Tomtejevelns avatar
Hittade ingen tråd om liknande och finns det får ni gärna länka så jag kan läsa vidare där.

Efter att ha tagit igen det man missade i gymnasiet så har jag nu börjat fundera på att vidareutbilda mig. Jag gick El med inriktning automation. Är väl främst två program som jag fastnat för men vet inte vilken som skulle passa mig bäst. Båda programmen är på distans och är så det måste vara också för att det ska gå ihop.

Först ut är högskoleingenjör i elkraftteknik, Umeå. http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/utbildningsplanesok/utbildningsplan-detalj?code=TYHEK

Den andra är Automationsingenjör, Sundsvall. http://miun.se/utbildning/program/teknik/automationsingenjor/utbildningsplan?utbildningsplanid=820

Jag kan inte riktigt skilja dem åt.

*Vad för jobb är möjligt inom respektive utbildning?
* Med vilken utbildning ger störst möjlighet till jobb efteråt?
* Vad är den största skillnaden mellan dom?
Citera
2014-11-18, 02:28
Medlem
Störst chans till jobb är garanterat elkraftingenjör.
Råder extrem arbetskraftsbrist på elkraftsingenjörer. Jobb du kan få är te:x service ingenjör om du gillar hands on, kontrollrumsnisse på kraftverk/driftcentral. Du kan även blir projektledare och konstruktör. Går du elkraft kan du få jobb på både lågspännings och högspänningssidan. Finns mängder med spännande jobb svårt att lista alla.
För att få en överblick över störst chans till jobb samt olika roller kan du ju kolla in: Abb, Vattenfall, Fortum, E-on, statkraft och alla mindre lokala elbolag. Dessutom finns det massor el-servicebolag med. Sen utöver det finns konstruktionssidan där du kan titta på Åf, sweco, cowi, och wsp för att nämna några. På de sistnämnda kommer du även se annonser efter automationsingenjörer. Välj med hjärtat.

Största skillnaden mellan de två utbildningarna är att automation är mer programmering och mycket industrijobb. Styra motorer, fläktar, intelligenta hus etc.

Medan El-kraft är bredare, mer ute i skog och mark. Du lär dig mer om kablars egenskaper och transformatorer etc istället för programmering. Båda utbildningarna torde dock ge jobb inom samma branscher med rätt erfarenhet.
Citera
2021-02-14, 16:00
Medlem
Hej!
Jag funderar också på att börja studera vidare inom el, gick också el och energiprogrammet på gymnasiumet. Ts, vilken utbildning gick du? Och isåfall hur var den och vad har du för jobb idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in