2014-11-17, 00:29
Medlem
Organicss avatar
Tja. Har strulat till det lite nu. Är inte så hype på detta med skatt så tänkte se om Flashback kunde ge mig lite hjälp å svar. Den 12:e november skulle jag ha betalat in 2050.00 kr skatt. Tror detta är vinstskatt från mina fonder. Nu är jag helt pank. Jag bor fortfarande hemma och har redan frågot familjen om att låna och det kommer inte på frågan eftersom jag redan ligger back ca 3000 som jag lånat. Jag är för tillfället arbetslös och söker jobb. Vad har jag för val? kan jag be skatteverket lägga det på avbetalning eller får jag någon benefit som arbetslös? Tack på förhand!
Citera
2014-11-17, 01:32
Medlem
Bbobis avatar
Ring dom och säg som det är.

Nästa gång kanske du fattar vad skatt är och reserverar den summan.

Vad ska vi göra?
Citera
2014-11-17, 02:32
Medlem
Vad gjorde du med pengarna från fonderna? Hur gammal är du?
Citera
2014-11-17, 03:36
Medlem
Organicss avatar
20 jo levde livet kan man väl säga. Det var fonder som mina föräldrar sparat ihopp. jag reste runt världen och nu när verkligheten slagit sitt slag så får jag ta priset. Det var fonder från mitt barnbidrag under alla år.
Citera
2014-11-17, 05:40
Medlem
Enydrions avatar
Inte så bra koll på detta, men om du studerade på gymnasiet så skulle dina föräldrar vara skyldiga försörja dig, så är du arbetslös så borde du få nån sorts bidrag. Kolla upp detta...
Citera
2014-11-17, 06:20
Medlem
juhachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organics
Tja. Har strulat till det lite nu. Är inte så hype på detta med skatt så tänkte se om Flashback kunde ge mig lite hjälp å svar. Den 12:e november skulle jag ha betalat in 2050.00 kr skatt. Tror detta är vinstskatt från mina fonder. Nu är jag helt pank. Jag bor fortfarande hemma och har redan frågot familjen om att låna och det kommer inte på frågan eftersom jag redan ligger back ca 3000 som jag lånat. Jag är för tillfället arbetslös och söker jobb. Vad har jag för val? kan jag be skatteverket lägga det på avbetalning eller får jag någon benefit som arbetslös? Tack på förhand!

Du har rätt till försörjningstöd som är en 3.5-4k i månaden om du fortfarande bor hemma och är 18-25(?) + arbetssökande/inskriven på arbetsförmedlingen.
Har du tidigare betalat hyra hemma kan du även få de utbetalt, men de tvivlar jag på.
Citera
2014-11-17, 07:02
Medlem
Organicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhachi
Du har rätt till försörjningstöd som är en 3.5-4k i månaden om du fortfarande bor hemma och är 18-25(?) + arbetssökande/inskriven på arbetsförmedlingen.
Har du tidigare betalat hyra hemma kan du även få de utbetalt, men de tvivlar jag på.

Okej Ska ta och ringa dom nu direkt på morgonen och se vad jag får för svar. Men tror ni man kan ringa Skatteverket och se om dom kan dela upp betalningen? så den inte bara ökar i ränta.
Citera
2014-11-17, 07:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej Ska ta och ringa dom nu direkt på morgonen och se vad jag får för svar. Men tror ni man kan ringa Skatteverket och se om dom kan dela upp betalningen? så den inte bara ökar i ränta.

Sannolikt inte i ditt fall.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...580004910.html

Jag ser inga synnerliga skäl i din historia, och som du ser kan det gå till KFM även med anstånd.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-11-17 kl. 07:43.
Citera
2014-11-17, 07:49
Medlem
juhachis avatar
Citat:
Ett tips är att inte vara för ärlig när det gäller dessa handläggare på försörjningstöd, de är riktiga svin och går enligt regelböcker, så din story ska vara att du inte får något betalt av dina föräldrar vilket dom ändå inte har någon skyldighet att göra. Kan tyvärr inte hjälpa dig angående topic, lycka till

Edit: Kan tillägga att alla pengar som sätts in på ditt bankkonto räknas som inkomster och dras av från ditt försörjningstöd varje månad, tanken är att du ska vara pank till 110%, har du sparkonton etc blir man avslagen.
Senast redigerad av juhachi 2014-11-17 kl. 07:54.
Citera
2014-11-17, 08:36
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
20 jo levde livet kan man väl säga. Det var fonder som mina föräldrar sparat ihopp. jag reste runt världen och nu när verkligheten slagit sitt slag så får jag ta priset. Det var fonder från mitt barnbidrag under alla år.

Antar att det var ganska mycket pengar du levde upp ? Klantigt att bränna ALLA pengar menmen...ring skatteverket och fråga om det går att skjuta upp alt delbetala?
Citera
2014-11-17, 13:55
Medlem
Ett råd jag brukar ge i dessa "jag behöver några tusen till att betala skulder" är att sälja/pantsätta någonting. Har du guld eller silver, annat som går att kränga eller pantsätta så har du dina pengar och slipper kf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in