2014-11-16, 22:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
På en del ståldetaljer i min omedelbara omgivning har jag sett att det finns fyrkantiga hål borrade eller frästa i godset. Kanterna är knivskarpa så jag antar att en runt borr eller fräs inte använts. I så fall skulle ju kanterna vara avrundade.

Min fråga blir alltså hur man bär sig åt för att borra perfekta fyrkantiga hål. I Stål, sten, trä eller vad fan som helst.
Citera
2014-11-16, 22:37
Medlem
tzjs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=rjckF0-VeGI

Speciella borrar.
Citera
2014-11-16, 22:38
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
På en del ståldetaljer i min omedelbara omgivning har jag sett att det finns fyrkantiga hål borrade eller frästa i godset. Kanterna är knivskarpa så jag antar att en runt borr eller fräs inte använts. I så fall skulle ju kanterna vara avrundade.

Min fråga blir alltså hur man bär sig åt för att borra perfekta fyrkantiga hål. I Stål, sten, trä eller vad fan som helst.

Laser kanske, så man skär ut det? Eller vatten under riktigt högt tryck?
Eller så kanske man bara pressar ut det i någon jävla monsterpress...
Citera
2014-11-16, 23:09
Medlem
Koprofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
https://www.youtube.com/watch?v=rjckF0-VeGI

Speciella borrar.

Det funkar inte i mitt huvud.
Citera
2014-11-16, 23:19
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Det är klart att man kan fräsa ut hålet i en fyrkantig profil, men då borde hålets kanter bli avrundade i enlighet med borrets eller fräsens diameter.

Kan man kanske först borra eller fräsa ut hålet och sedan slipa ner kanternas avrundning med en 90 graders fil?
Citera
2014-11-16, 23:20
Medlem
Man stansar ut fyrkantiga hål med en press.
Citera
2014-11-16, 23:33
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyEarl
Man stansar ut fyrkantiga hål med en press.
Fan heller!

I plåt kanske, men jag menar fyrkantiga hål i decimetertjockt gods av smitt, härdat stål.
Citera
2014-11-17, 00:00
Medlem
Man kan skära med både gas och plasma.
Citera
2014-11-17, 00:26
Medlem
skunkjobbs avatar
tzj visade ju en film men här är en till på liknande borrning fast utan "mall": http://www.youtube.com/watch?v=ALiqAXiTQBg Det blir skarpa fina hörn.
Citera
2014-11-17, 06:41
Medlem
bjornebarns avatar
Jag gillar hur tzj postar svaret med bildbevis redan i första inlägget, men att folk totalt missar det och fortsätter att spekulera och gissa vilt i två timmar
Citera
2014-11-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag gillar hur tzj postar svaret med bildbevis redan i första inlägget, men att folk totalt missar det och fortsätter att spekulera och gissa vilt i två timmar

Fast den videon slutar med att han säger att borren fungerar riktigt bra för mjuka material, aluminium i filmen. Så kanske inte så bra för stål som efterfrågats.
Citera
2014-11-17, 08:28
Medlem
-taki-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Laserskärning eller skärning med vatten, faktiskt. Smal stråle och ett j*vla tryck.

"Gnistning" är ett annat sätt.

ED: Gnistbearbetning ifall du vill googla på det.
Senast redigerad av -taki- 2014-11-17 kl. 09:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in