2014-11-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Klockrent att kyrkan nu tar ansvar samt står upp för kristna värderingar. Till er som kritiserar kyrkan och ej verkar ha någon koll på eran religion så gör kristendomen inte skillnad på folk (vare sig papperslös eller med papper) när det kommer till att hjälpa till.

Eller hur menar ni att detta strider emot vad svenska kyrkan bör syssla med? Att kritisera dem för att föra fram HBTQ-människors talan förstår jag då det går emot allt vad traditionell kristendom är men att hjälpa flyktingar? How is that bad, explain please!

Om kyrkan betalar SAMTLIGA kostnader vore det OK. Annars är det att ta en liten kostnad och slänga över den stora kostnaden på andra.

Den organiserade sjukvården började i kyrklig regi i Sverige liksom i övriga Europa. Helgeandsholmen i Stockholm har t ex fått sitt namn efter ett Helgeandshus som byggdes där på 1200-talet. Det var ett kombinerat sjukhus-fattighus-ålderdomshem.

På den tiden finansierade kyrkan sin verksamhet själv genom att ta emot gåvor och arv, sälja avlatsbrev och till någon liten del av egen produktion. Eftersom den själv finansierade verksamheten kunde den själv styra den. Men nu inleder man en verksamhet som i förlängningen kommer att belasta andra än den själv. Omoraliskt och okristet, enligt min uppfattning.
Citera
2014-11-17, 18:50
Medlem
Kom också ihåg att Jesus själv var ett flyktingbarn i en familj som flydde (sedan de orsakat hundratals menlösa barns död).

Vem som eventuellt hjälpte dem till och i Egypten vet vi inte. Så denna familjs öde kan inte motivera att kyrkan ska hjälpa flyktingar.

Väl att märka är också att de återvände hem självmant så fort tillfälle gavs. Så kyrkan borde snarare hjälpa till med återflytt.
Citera
2014-11-17, 22:59
Medlem
Sperssons avatar
.
"Inger", som arbetat på Migrationsverket i 10 år förklarar:

-"Många som kommer till Sverige i dag är inte från Syrien. De är från Storbritannien, Spanien, Italien, Turkiet, där de har levt i många år. De bryr sig inte ens om att dölja sin Londonaccent när de pratar med oss. Alla vet om det, men det är ingen som vågar göra något åt det," säger Inger.
Citera
2014-11-18, 09:06
Medlem
märks att kyrkan är rätt PK på många områden. borde inte kyrkan hjälpa svenskar för dessa pengar, ajfan glömde att det inte ger PK poäng och är rasistiskt...

ska ta tag och gå ur skiten innan alla kyrkor byggts om till moskeer. det tror jag tyvärr kommer ske. kyrkan har ingen makt alls längre och försöker på många sätt försöka vara kvar som dominant religion i sverige vilket inte kommer lyckas på det sätt som gör idag.

tycker dom ska sparka alla präster och anställa mer imamer lite rasisktiskt att bara ha en imam i kyrkan idag
Citera
2014-11-18, 09:11
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
"Inger", som arbetat på Migrationsverket i 10 år förklarar:

-"Många som kommer till Sverige i dag är inte från Syrien. De är från Storbritannien, Spanien, Italien, Turkiet, där de har levt i många år. De bryr sig inte ens om att dölja sin Londonaccent när de pratar med oss. Alla vet om det, men det är ingen som vågar göra något åt det," säger Inger.

Fast detta måste vara ett svårlöst problem, med tanke på EU och den fria rörligheten.

Man han ju inte neka dom inträde om dom kommer från ett annat Eu-land, tänker jag...
Citera
2014-11-18, 10:01
Medlem
B´stards avatar
Man vill såklart bara fylla på kassan, som tar stora smällar när allt fler lämnar kyrkan. Men visst, Antjes twitter är ju helt fylld av multikulti/tahitalltochalla-trams (ja helt jävla sprängfylld faktiskt, värre än jag befarade, gå inte in där om ni precis har ätit så att säga...)
Citera
2014-11-18, 19:18
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Det här är så jävla typiskt. Svenska kyrkan och dess medlemmar ska till varje pris vara så jävla humana som det är möjligt - kosta vad det kosta vill; svenska statsbudgeten, folkets överlevnad och Fan och hans moster. Fuck it, säger kyrkan och pissar på Sverige medan de i sin lilla bubbla intalar sig själva att de gör mänskligheten en tjänst.

Om det här slår igenom på allvar så bränner jag en kyrka
Att vända andra kinden till är grunden för den kristna kyrkan.
Citera
2014-11-18, 19:19
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
STUDIO ETT TISDAG 18 NOVEMBER
Kyrkan och flyktingboende

Bert Karlsson, av alla människor, äger totalt och krossar Svenska kyrkans asylboenden i Studio Ett P1 den 18 november.

Kyrkans taleshöna, Kristina Hellqvist, påstår att asylboende ger 50% vinstmarginal (1 krona i vinst per krona i verksamheten) medans Bert Karlsson säger att hon är välkommen att kolla hans bokföring när som helst, och att vinstmarginalerna ligger på 5-7% (5-7 öre i vinst per krona i verksamheten)

Båda parter är överens om att Migrationsverkets offentliga upphandlingar är dåliga.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6021387&playau dio=5146936
Citera
2014-11-18, 19:59
Medlem
FidoDidos avatar
De kristna är galna som ställer upp för att hjälpa musslorna. Om hundra år (om inte förr) när Sverige styrs av sharia-lagar kommer de kristna att stenas till döds. Naiva djävla idioter...
Citera
2014-11-18, 20:16
Medlem
Jag tycker det låter väldigt vettigt av Svenska Kyrkan. De är ideella och har inte
något vinst intresse. Och inte är det Svk som avgör vilka som får asyl.
Citera
2014-11-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Det här är så jävla typiskt. Svenska kyrkan och dess medlemmar ska till varje pris vara så jävla humana som det är möjligt - kosta vad det kosta vill; svenska statsbudgeten, folkets överlevnad och Fan och hans moster. Fuck it, säger kyrkan och pissar på Sverige medan de i sin lilla bubbla intalar sig själva att de gör mänskligheten en tjänst.

Om det här slår igenom på allvar så bränner jag en kyrka
Jag står för bensinen! Vilket toksjukt påhitt av kyrkan. Varje dag vaknar man upp i det här landet och upptäcker saker man inte ens tänkt tanken om innan för det verkar FÖR utflippat. Kyrkan har blivit ett skämt.
Citera
2014-11-18, 21:17
Medlem
Även om man går ur och inte betalar kyrkoavgift betalar man ändå en begravningsavgift till svenska kyrkan på 0,22%. Så man kan inte undvika att finansiera kyrkan helt och hållet. Denna avgift ska ju gå till begravningsceremonier och liknande, men man vet ju inte om de börjar tulla på detta och föra över till asylverksamhet istället.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/kyrkoavgiftochbegravningsavgift.4.1ee2ea81054cf37b 1c800030.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in