Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Va?
Läkare drar slutsatser som inte är individuellt baserade och forskningen är så enorm att de omöjligt kan läsa in sig på allt.
Som de sa i skolan: Det viktiga är inte att du kan allt utan vet att hitta infon när du behöver den. Och hur många läkare kan allt? Har de tid att kolla? De skiter ofta i när man överöser dem med nya tankar och evidens, man håller en svensk ovetenskaplig syn, eller en syn där vetenskapen är bristfällig, och inte individualiserad. Som du kan se på många frågor är man oense, vill du ha lite skoj, fråga om du borde ta lipider när du fyller 40. Kolla i läkartidningen om detta, diskussionen är högljudd och båda sidor har poänger. Men ska en nisse på VC sätta sig upp mot höga experter? Är inte medicin just som armen, håll käft och lyd överordnade? Sen får du sätta ihop ditt case som du vill för det finns evidens för allt möjligt, hit och dit. Glöm inte att påpeka att vi är humanismens stormakt no1, ska då din läkare inte bota om han kan, oavsett om det är dyrt? Ska han inte lindra om det går, oavsett om det kräver en mängd resurser? Och ska han inte veta vad som är rätt? Jag hittar ju ofta när jag sitter och läser nya fakta, jag testar meds när jag kan för att se vad de gör med just mig.
Och jag vet ingen läkare som egentligen inte vill ge individuell sjukvård.
Det hela är som ett rättsfall i en militärhierarki där alla har sin maktposition. Patienten, Läkaren som individ och Överheten. Läkaren är ofta rädd för överheten, Fråga om antibiotika, narkotika, hormoner.
Även om ditt case är gott kan läkaren undvika som ett ångestoffer för det är lättast.
Andra roliga frågor: Har jag cancer? Jag är ju så trött...