Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Du menar de du kallar debunkers?
Ja, de står på motstående sida av ytterkanten av konspirationstroende.
Citat:
För vetenskapen är inte alls på det sättet, vetenskapen är stadd i ständig förändring. Nya rön och omprövanden sker av gamla teorier hela tiden. Oliktänkare inte bara välkomna utan även önskade, likriktning är lika med stagnation och stagnation är lika med tillbakagång.
Ja, och det är där som debunkers skiljer sig kraftigt från forskare.
Det finns en gamma historia. "Vad är skillnaden mellan en politiker och en vetenskapsman? - Jo, en politiker är helt säker på det den inte vet, men en vetenskapsman är osäker på det den vet".
Eller :" Ju, mer jag lär mig om ett område, desto mer inser jag hur lite jag vet".
Albert Einstein ska något bra, när en kille från en tidning frågade han. "Vad coolt att du har hittat en bestående sanning. Albert: Sanning? Nej, det är bara min eller vår bästa teori just nu. Den kommer säkert att ersättas i framtiden med en bättre förklaring".
Eller som man säger "En sanning med modifikation".
Jag skulle säga att en debunker är mer tvärsäker på sanningen i en vetenskaplig artikel är han som skrev artikeln själv.
Citat:
Då vidhåller jag att många konspirationsteoretiker är definitivt mycket mer som kyrkan (religion övht.) och tror blint på det som sägs av vissa (kalla det sanningssägare, präster, profeter vad som helst). För det är inte viktigt att visa saker vetenskapligt, utan det är tron som är det viktiga, och om nån med vetenskap visar på att tron inte stämmer är det inte fel på deras tro, utan det är de vetenskapliga bevisen som är falsifierade eller inte stämmer. Tron är alltså central i åsiktssystemet, precis som hos Inkvisitionen och kyrkan.
Nej, tro det är inte samma sak. När man tror på något det är religion.
Det är något man aktivt väljer att göra, det är övernaturligt osv. Det är inte mening att det ska förändras så mycket.
De som utforskar och lyssnar till konspirationsteorier, ja de flesta sväljer inte saker med hull och hår.
De har naturlig skepsis. Man kan välja att finna saker intressanta, finns en möjlighet att det är sant.
Men steget till att hävda att det är absoluta sanningar är nog långt för de flesta konspirationsanhängare.
Eller som någon sa,. Jag delar på: det jag helt vet, det jag anser är troligt, det jag spekulerar i, osv.
Man kan enkelt se om någon är debunker genom att de aldrig skriver saker som "skulle kunna vara möjligt" eller "ja, men jag tror inte". Nej det är oftast raka puckar som "du är galen". "vetenskapen har helt visat" osv.