Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-16, 10:13
Medlem
Har i dagsläget ca 960k kvar på bolånet tillsammans med min sambo, om ungefär ett år kommer vi båda börja jobba heltid igen efter föräldraledighet, och då är frågan om vi ska amortera typ 10k imånaden och bli av med lånet på ca 8 år, eller om det är bättre att spara de pengarna i något säkert?
Med dagens låga ränta så blir det ju ändå över 200k i bara ränta på tio år, med en mer normal ränta närmar det sig 450k på en tioårsperiod. Långsiktigt borde det väl vara smartare att bli av med lånet?
Citera
2014-11-16, 11:23
Medlem
DVDGs avatar
Gör båda delarna. Definitivt. Amortering är ett sparande i sig och helt naturligt att betala av dina skulder. Men lägger du alla pengar där och något oförutsett händer, ska du då låna upp bostaden igen? Bättre då att ha en buffert att ta av. Du får väl räkna lite på det också. Din förväntade avkastning om du placerar pengarna kontra dina räntekostnader.
Citera
2014-11-16, 12:07
Medlem
Håller med, gör båda. Ni behöver en buffert, och det kostar så lite att ha kvar lånet att det är onödigt att stressa.

Ligger ni över 70% belåningsgrad kan det dock vara värt att amortera relativt snabbt ner till 70%, men har ni under 50% belåningsgrad kan ni ta det lugnt.

Se bara till att spara pengarna på ett sätt som ger iaf nån ränta. Helst högre ränta än bolånet.

Får ni "för mycket" i buffert så gör ni en engångsamortering bara.
Citera
2014-11-16, 12:20
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Håller med, gör båda. Ni behöver en buffert, och det kostar så lite att ha kvar lånet att det är onödigt att stressa.

Ligger ni över 70% belåningsgrad kan det dock vara värt att amortera relativt snabbt ner till 70%, men har ni under 50% belåningsgrad kan ni ta det lugnt.

Se bara till att spara pengarna på ett sätt som ger iaf nån ränta. Helst högre ränta än bolånet.

Får ni "för mycket" i buffert så gör ni en engångsamortering bara.

Jag sitter i en liknande situation som kvistarn, och amorterar just nu i en rasande takt.

Av vilken anledning är 70% och 50% intressanta "magiska" gränser?

Citera
2014-11-16, 13:09
Medlem
Isnatts avatar
Jag själv har velat fram och tillbaka.
Jag har kommit fram till att jag vill 1)ha pengar i fonder, 2) i reda pengar på vanligt sparkonto som är min buffert, och sen förutom min nuvarande amortering på 1000:-/mån 3) börja spara pengar till att betala av bostaden helt i en klumpsumma per år.

Fonder och reda pengar har jag redan, så nu sparar jag för att betala av bostaden.
Anledningen är att det skulle ge en trygghetskänsla och att slippa betala räntor. När jag betalat av lånet är jag rätt säker och kan använda mer pengar till att använda på börsen eller spara till något som jag vill ha.
Jag är dessutom ensam och vill inte vara ekonomiskt sårbar i onödan.

Visst är räntorna låga nu, men det kan svänga. Och är ni en familj så är det ju trist om nån blir sjuk eller blir av med sin inkomst samtidigt som räntorna börjar gå upp. Har man möjlighet så tycker jag att man ska amortera, men jag är en försiktig typ då det gäller min privatekonomi!
Har man dessutom inga eller låga lån så ger det ju mer pengar till annat.

Sen kan man ju tänka att pengarna kan ge mer avkastning på börsen, men det är upp till var och ens personlighet hur man vill ha det
Citera
2014-11-16, 14:57
Medlem
Bbobis avatar
Fel.
Citera
2014-11-16, 16:17
Medlem
Ja det får nog bli att amortera ordentligt, buffert har vi skaplig redan men mer sparande är aldrig fel. räntorna kommer ju gå upp, frågan är hur mycket bara. belåningen är en bit under 70%, att vara skuldfri före 40 skulle vara skönt, dels för att inte betala miljoner i ränta innan man blir pensionär och så blir barnen tonåringar ungefär då med=dyrt.
Citera
2014-11-16, 16:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvistarn
Ja det får nog bli att amortera ordentligt, buffert har vi skaplig redan men mer sparande är aldrig fel. räntorna kommer ju gå upp, frågan är hur mycket bara. belåningen är en bit under 70%, att vara skuldfri före 40 skulle vara skönt, dels för att inte betala miljoner i ränta innan man blir pensionär och så blir barnen tonåringar ungefär då med=dyrt.

En bonusfråga kan ju bli om det är bäst att spara pengar att amortera med när räntan går upp eller att amortera så mycket som möjligt redan nu.

Så länge vi har ränteavdraget betalar jag liksom 1,27% (1,82*0,7) för mitt bolån.
Citera
2014-11-16, 16:54
Medlem
Spara och investera så kan ni bli av med lånet snabbare än om ni amorterar löpande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in