Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-16, 09:19
  #1
Medlem
Går i tankarna att uppgradera min tjock-TV till en sådan där modern platt TV, då jag fått fiber installerat.
Vill kunna hyra filmer via nätet men också kunna visa bilder från mobilen o lite så.
Det jag däremot har börjat noja lite över, efter att läst lite om dessa smarta TV, är säkerheten.

En del har en webbkamera och mikrofon inbyggd i TV.n och det verkar finnas massa appar installerade och man kan även köra tredjeparts appar. Till allt detta kommer något hemmasnickrat webbprogram som man kan surfa med.
Ingenstans står det information om TV.n har en inbyggd brandvägg eller inte.
Tv.n idag verkar mer likna en dator, eftersom man kan köra program på den, vilket i mina öron låter som att den kan bli hackad/få virus.

Såg även någon film där man hade hackat en TV så man fick tillgång till webbkameran osv, vilket låter helt sjukt läskigt.

TV:n kunde även skicka upp mängder med information till tillverkaren, vilka program man tittade på o när man tittade. Även personlig information o inställningar kunde skickas med, men ingen vet tydligen riktigt.

Varför pratas det inget om brandväggar eller dyl till TV.n?
Hur ska jag skydda mig på bästa sätt?
Är det bättre att ha en digitalbox istället för att koppla allt direkt till TV.n ?
Tänkte att digitalboxen fungerar som ett filter och att det bara är en antennsladd mellan boxen o TV:n, vilket gör att det inte går att hacka TV.n då. Tänker jag fel här?

Är jag paranoid eller finns det fog för mina rädsla?
Citera
2014-12-03, 22:50
  #2
Medlem
Ingen som vet något eller ids svara?
Citera
2014-12-04, 11:48
  #3
Medlem
1FFs avatar
Om du använder en router som även kallas hårdvaru brandvägg så har du ett bra skydd där emot hacker intrång - som för övrigt är oerhört ovanligt bland "vanligt" folk - om den är rätt konfigurerad .

Mig veterligt så funkar inte digi.boxen som någon typ av filter men det finns något som heter NUC - Googla - som är en minidator/mediabox som du kan koppla in i installations kedjan och därmed få möjligheten till att installera olika typer av malware program .

Men det mesta handlar om överdriven oro och paranoia när det gäller det här för gemene man men det är nog bättre om du talar med Elgiganten/Siba e.t.c om det här för de borde ha bra kunskap .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback