2005-09-15, 16:34
Medlem
Chili con carne kan göras med olika komponenter som kan mixas fritt.

Enkla snik varianten:
1. Köttfärs
2. Gullök
3. Vitabönor på burk
4. Chilipulver

Lyxa till det ha i:
+ majs
+ paprika (röd, gul, grön, alla går bra)
+ färsk chili
+ vitlök
+ torkade bönor
Citera
2005-09-15, 16:46
Medlem
Dennos avatar
Färsk chili är ett MÅSTE!
Det kostar ju bara några spänn för en frukt.
Citera
2005-09-15, 17:47
Medlem
irrblosss avatar
Kidneybönor är min favorit. Gott att ha i diverse röror i ciabatta/baguetter. För övrigt beställde jag ett gratisexemplar av "Lilla bönboken" från Risenta. Har dock inte hunnit testa några recept än, men många ser väldigt läckra ut. Finns att beställa här:

http://www.risenta.se/risenta/mainfr...book.cgi&top=0
Citera
2005-09-15, 17:59
Medlem
Sedan skall ju inte en chili con carne innehålla varken böner eller köttfärs, fast det har ju blivit så ändå tillslut. Lite OT bara.
Citera
2005-09-15, 18:43
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kidneybönor är min favorit. Gott att ha i diverse röror i ciabatta/baguetter. För övrigt beställde jag ett gratisexemplar av "Lilla bönboken" från Risenta. Har dock inte hunnit testa några recept än, men många ser väldigt läckra ut. Finns att beställa här:

http://www.risenta.se/risenta/mainfr...book.cgi&top=0
Den var det jag menade!
Citera
2005-09-15, 20:04
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Något som är jäkligt fräscht är att mixa lika delar vinäger, olivolja, krydda med salt och peppar och sedan blanda ner bönor och skivad rödlök i en skål.

Blanda ihop allt. Passar bra som tillbehör till den mesta maten du kan tänka dig.
Använd Balsamvinäger, det blir godast!
Citera
2005-09-21, 09:08
Medlem
Dennos avatar
Sorry att det tog lite tid för mig att få in detta recept.
Glömde helt bort det ett tag.

Här är hur jag kokar mina bönor. Receptet är från boken Den perfekta maten.

Lägg de torkade bönorna i ett durkslag och skölj noga. Häll sedan över bönorna i en stor skål och tillsätt dubbla mängden vatten. Låt svälla över natten. Häll av vattnet och häll bönorna i en stor kastrull. Tillsätt vatten, 2-3 lagerblad, 1 skalad lök, 1 morot, 2 selleristjälkar, 1 tomat, ett par droppar vinäger samt salt och peppar. Låt blandningen koka upp och sänk sedan värmen för att låta det sjuda i ca 1.5 timme. (koktid kan variera beroende på bönornas ålder) Bönorna är klara när dom har lite tuggmotstånd kvar. Häll av vattnet och låt dom svalna.

Det går med fördel att koka stora mängder och förpacka i påsar lagom stora och frysa in.

Hoppas det skall smaka.
Citera
2005-09-23, 15:26
Bannlyst
Citat:
Färsk chili är ett MÅSTE!
Det kostar ju bara några spänn för en frukt.

<-- om det nu är ett MÅSTE varför nämner du det inte ens i ditt första inlägg utan istället föreslår sambal?
Citera
2005-09-23, 15:59
Medlem
Citat:
Sorry att det tog lite tid för mig att få in detta recept.
Glömde helt bort det ett tag.

Här är hur jag kokar mina bönor. Receptet är från boken Den perfekta maten.

Lägg de torkade bönorna i ett durkslag och skölj noga. Häll sedan över bönorna i en stor skål och tillsätt dubbla mängden vatten. Låt svälla över natten. Häll av vattnet och häll bönorna i en stor kastrull. Tillsätt vatten, 2-3 lagerblad, 1 skalad lök, 1 morot, 2 selleristjälkar, 1 tomat, ett par droppar vinäger samt salt och peppar. Låt blandningen koka upp och sänk sedan värmen för att låta det sjuda i ca 1.5 timme. (koktid kan variera beroende på bönornas ålder) Bönorna är klara när dom har lite tuggmotstånd kvar. Häll av vattnet och låt dom svalna.

Det går med fördel att koka stora mängder och förpacka i påsar lagom stora och frysa in.

Hoppas det skall smaka.

Ett tips är att inte ha i salt innan bönorna har kokat klart - Deras skal hårdnar av saltet och kan bli svårsmälta i magen.
Citera
2005-09-23, 16:01
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
<-- om det nu är ett MÅSTE varför nämner du det inte ens i ditt första inlägg utan istället föreslår sambal?

Upps missade det helt! Sorry. Brukar vara min sambo som lagar chilin hemma.
Citera
2005-09-23, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Sedan skall ju inte en chili con carne innehålla varken böner eller köttfärs, fast det har ju blivit så ändå tillslut. Lite OT bara.

precis.

har nog blivit så att man blandar i bönorna här i sverige istället för att äta bönor som tillbehör som i mexico.
Citera
2005-09-23, 16:45
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt

Vad är det för typ av kött man har då? Ihop med chilin alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in