• 1
  • 2
2005-09-15, 11:50
Medlem
Katarsiss avatar
Jag har ju ätit bruna och vita bönor på burk, men nu har jag inhandlat helt annorlunda bönor. Såna där "vegetarianbönor".

De står där i skåpet och glor så fort jag öppnar det, men jag vet helt enkelt inte var jag ska göra av dem. Hur tillagar man dem? Jag har köpt både vita, stora bönor och ett par jättevackert melerade i brunt och vitt men jag köpte dem ju inte för att beundra deras utseende, utan för att utöka min mathållning.

Hjälp någon?
Citera
2005-09-15, 12:04
Medlem
Dennos avatar
Man kokar dom.
Sedan har man dom till mat eller äter dom rent.

Man kan göra en god böngryta (har tyvärr inget recept här på jobbet).

Jag äter mycket bönor i perioder.

Har ett kanonrecept på hur du skall koka dina bönor med lite grönsaker osv.
Skall leta fram det om du vill när jag kommer hem.
Citera
2005-09-15, 12:05
Medlem
pimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag har ju ätit bruna och vita bönor på burk, men nu har jag inhandlat helt annorlunda bönor. Såna där "vegetarianbönor".

De står där i skåpet och glor så fort jag öppnar det, men jag vet helt enkelt inte var jag ska göra av dem. Hur tillagar man dem? Jag har köpt både vita, stora bönor och ett par jättevackert melerade i brunt och vitt men jag köpte dem ju inte för att beundra deras utseende, utan för att utöka min mathållning.

Hjälp någon?

Hm... en kanske väldigt korkad fråga men vad är det för skillnad på bruna och vita bönor mot vegetarianbönor?
Citera
2005-09-15, 12:15
Medlem
Hamstrutss avatar
RÖda BÖnor For Teh Win!!

Citera
2005-09-15, 12:16
Medlem
Katarsiss avatar
Denno, jag vill absolut ha receptet.

Skillnaden mellan vanliga bönor och vegetarianbönor är just det. Vanliga bönor är vanliga och inget exotiskt inslag i den svenska husmanskosten. Jag förstår vad du menar, nu får du förstå mig, okej?
Citera
2005-09-15, 12:18
Medlem
alrunans avatar
Det finns ett fint häfte om bönor - bönboken har de så fyndigt döpt den till. Vet inte om man kan köpa det nånstans. Jag fick mitt hos dietisten.

Alla torkade bönor måste kokas. De har varierande koktid, men det brukar ta en rejäl stund. De flesta, om inte alla, ska ligga i blöt 8-10 timmar. jag brukar ha dem i blöt över natten.

Det är gott med bönor i grytor och sallader! Eller så kan man göra en böndip till snasket eller grönsaker. Smaskigt!

Edit:

Här kan du hitta lite information om de vanligaste sorterna:

http://www.friggs.se/faktabibl/kategori.asp?kat=16
Citera
2005-09-15, 12:20
Medlem
Katarsiss avatar
Böndip låter gott, tell me more...Talk to me baby.
Citera
2005-09-15, 12:25
Medlem
På vegan.nu finns det en hel hög med recept innehållande bönor.
Kolla tex. under 'Grytor' så hittar du några böngrytor...

http://vegan.nu/recipes/
Citera
2005-09-15, 12:27
Medlem
alrunans avatar
Böndip
2,5 dl bönor (t ex pinto eller kidney) kokta eller på burk
1 stjälk blekselleri
1 gul lök
1 vitlöksklyfta, pressad
1-2 msk finhackad pepparfrukt (t ex jalapeños)
½-1 dl stark salsa
svartpeppar
salt

Blanda ner selleri bönor, vitlök och lök i matberedaren och mosa ihop det så det blir en jämn konsistens. Så öser du ner svartpeppar, salt och kanske lite cayennepeppar och blandar det väl.

Det är gott med nånting svalkande till, cremefraiche eller gräddfil.
Citera
2005-09-15, 12:28
Medlem
Dennos avatar
Något som är jäkligt fräscht är att mixa lika delar vinäger, olivolja, krydda med salt och peppar och sedan blanda ner bönor och skivad rödlök i en skål.

Blanda ihop allt. Passar bra som tillbehör till den mesta maten du kan tänka dig.
Citera
2005-09-15, 16:20
Bannlyst
orkade inte starta en ny tråd en kort fråga bara
någon som vet hur man tillagar chilli con carne?
Citera
2005-09-15, 16:22
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafen_sthlm
orkade inte starta en ny tråd en kort fråga bara
någon som vet hur man tillagar chilli con carne?

Nötfärs, vita eller bruna bönor, vitlök, majs, vanlig lök, jävla massa chili tex sambaolek. Jag tror det är allt jag brukar ha i. Glöm inte vitt bröd till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in