2023-04-18, 18:34
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
När det sedan är dags för bruddans sitter Caroline lutad mot väggen med en öl när Agust förklarar att hon nu ska få höra ”den bästa låten i världen”. Med tanke på det vi tidigare hört om Carolines musiksmak, och med tanke på hela situationen, tror jag att hon här väntade sig något i stil med, typ, Günther. En kul låt att dela (och kanske ”fuldansa” till). Men så fort musiken börjar blir det tydligt, inte minst på Agusts allvarliga ansiktsuttryck, att det här är en låt han älskar (inte som man älskar en Günther-låt). Eftersom Caroline, helt rimligen, inte omedelbart kan relatera till eller göra något av det subtila plinkandet återstår då för henne igen bara en plats på åskådarläktaren, och jag tror att det är det som gör henne illa till mods. Vi får se henne skaka på huvudet till någon, medan Agust, uppfylld av sin favoritmusik, vandrar bort till sin mamma.

Eller hur. Vi får ha lite förståelse för Caroline.
Jag skulle också sitta där rätt chockad och låtit Agust dansa till Detektivbyrån med sin mamma.
Citera
2023-04-18, 18:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Eller hur. Vi får ha lite förståelse för Caroline.
Jag skulle också sitta där rätt chockad och låtit Agust dansa till Detektivbyrån med sin mamma.
Vad har Caroline för musiksmak då? den är ju garanterat lika illa har jag bestämt
Citera
2023-04-18, 18:45
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
Mina tankar efter andra avsnittet.

Stina: Det känns som att vi borde komma lite närmare varandra.

Experterna och produktionen
- I öppningsresumén presenteras vi för vad som står på spel för de tre par som ännu inte vigts: Caroline är nervös, Agust gungar, Lina har hjärtproblem, Alexander vill ha trygghet, Stina en brunett och Fredrik någon ljushårig.

- Som vanligt i vigselavsnitten är underlaget, egentligen, ännu ganska dåligt för att göra några säkra prognoser, eller i alla fall för att göra säkra prognoser om framgång. Det som ser ut som kärlek vid första ögonkastet kan lika gärna vara rusig kättja (Ida och Arvid) eller, typ, intensiv lättnad (Lina och Alexander). Och det som ser ut som ansträngd artighet kan dölja starkt ogillande – eller, lika gärna, blott en inledande osäkerhet som leder till äkta kärlek (memento tacoparet).

Ida och Arvid
- Arvid går inte bara i gång på Idas utstrålning, utan också på ”hennes sätt att bara ha kontakt med sin busighet”. Utöver en gemensam uppskattning för denna ”busighet” eller, som det också benämns, att vara ”full i fan”, delar det här paret också ett väl utvecklat sinne för att se sig själva utifrån (som protagonisten i, låt oss säga, en Disney-film), utan att besväras av för mycket självironi – vilket säkert också är en bra egenskap för att delta i ett sånt här program. I förra avsnittet hörde vi Arvid beskriva sig själv som en ”stilig man”, och här benämner Ida genast sig själv i tredje person, som ”den här nygifta kvinnan”. Den som i detta ser ett mått av performativitet får vatten på sin kvarn när Ida senare proffsigt lovar Arvids föräldrar att ”ta hand om er son”, garnerat med kokett flörtande med svärfar. En elakare skribent än jag hade här kunnat se ett slags social autopilot som annars kan kopplas på för att, till exempel, övertyga någon om att köpa en övervärderad bostadsrätt i centrala Stockholm.

- En del scener från Ida och Arvids bröllopsmiddag transporterade i alla fall mig till lyxjakten i Triangle of sadness. Dock, tyvärr, utan Woody Harrelsons kapten vid rodret.

- Vi har tidigare berört Arvids självoptimering. Den har gett resultat: ”Det finns nog ingenting som Arvid inte klarar av”, säger hans vän i sitt bröllopstal, ”när det kommer till det fysiska”. Och när det kommer till det emotionella, det psykologiska, det mänskliga? Det fanns tyvärr ingen Excel-kolumn för det. Arvid förklarar sedan snabbt de tårar som vännen och/eller han själv (rart nog) fällde under talet: ”Man kan tro att det där är en kille som hela tiden gråter. Det är inte så.” Skönt att veta.

Caroline och Agust
I brist på annat av substans får vi kanske diskutera #bruddansgate lite mer utförligt. För det första: med foto och klippning betonas Carolines roll som åskådare – som när Agust gullar med en bebis – en roll som hon, får vi vidare veta genom hennes blickar, kanske inte känner sig helt bekväm i. Och för det andra: i sitt tal beskriver Carolines vän att Agusts liv med Carro kommer att utspela sig ”till tonerna av Günther”, vilket Agust troligen (rimligt nog) tolkar som bara ett skämt om en ironisk musiksmak, att döma av hans gapskratt.

När det sedan är dags för bruddans sitter Caroline lutad mot väggen med en öl när Agust förklarar att hon nu ska få höra ”den bästa låten i världen”. Med tanke på det vi tidigare hört om Carolines musiksmak, och med tanke på hela situationen, tror jag att hon här väntade sig något i stil med, typ, Günther. En kul låt att dela (och kanske ”fuldansa” till). Men så fort musiken börjar blir det tydligt, inte minst på Agusts allvarliga ansiktsuttryck, att det här är en låt han älskar (inte som man älskar en Günther-låt). Eftersom Caroline, helt rimligen, inte omedelbart kan relatera till eller göra något av det subtila plinkandet återstår då för henne igen bara en plats på åskådarläktaren, och jag tror att det är det som gör henne illa till mods. Vi får se henne skaka på huvudet till någon, medan Agust, uppfylld av sin favoritmusik, vandrar bort till sin mamma.

Eftersom detta är avsnittets enda verkliga ”konflikt” kramas den så klart ur och behandlas i expertsynkar och spontana (”spontana”) samtal med vänner, men jag tror kanske inte att man ska dra för stora växlar på det. Visst var det inte så inkännande av Agust att förvänta sig att Caroline omedelbart skulle kunna ta in och förstå storheten i musikstycket, men han verkar å andra sidan förstå det efteråt, eller i alla fall inte ta illa upp för att hon inte gjorde det. (I rättvisans namn sa han redan innan musiken började att hon inte behövde dansa.) Vi får också se att han ju faktiskt inte ägnade hela låten åt dans med mamma: han sätter sig på huk vid Caroline och ger henne en isbit (?) att hålla i handen, medan han frågar om det känns okej. ”Det gör det verkligen”, säger Caroline, och då tycker jag att vi får tro på det.

Senare får Caroline dessutom en chans att retroaktivt förändra narrativet. När hennes vänner ansluter för allmän dans, då till tonerna av Blümchen (artister med umlaut verkar vara hennes grej), deklarerar Caroline att det här är brudvalsen. ”Det här var tonåren”, säger Agust, som glatt dansar med. ”Det här är min musiksmak”, förtydligar Caroline. Olika tempus. På kvällen dyker ämnet upp en sista gång, och Agust betonar att det var modigt av Caroline att inte dansa. ”Det är en tydlig gränssättning, och det är bra”, sammanfattar han, i en replik som passar för bra med det vi vet om Caroline för att inte vara sufflerad av en expert-Kalle (kanske gömd i den rymliga duschen).

- ”Caroline, du är en skarp och rolig kvinna som gärna fuldansar i köket. Du är journalisten med starkt rättvisepatos som skolat om dig, älskar katter och lagar vegetarisk mat” förklarar/roastar vigselförrättaren vid (nåja) altaret, och jag känner att jag, utan att känna Caroline, också hade kunnat berätta samma saker om henne.

- Agust beskriver sig som ”ganska närgången”, och som någon som ”tycker om fysisk kontakt”. Som tur är följs denna beskrivning av en insikt om att han ”behöver hålla i sig lite, vara iakttagande och lyhörd” (innan han bjuder in Caroline till en kramhög (?) i Uddebo).

- Carolines vän (känd för Nooshi-tröjan) känns som en klippa. Tryggt att ha henne med på färden.

- Hade Caroline verkligen behövt säga högt att Agust ”luktar väldigt mycket svett”, även om det var så? Å andra sidan kanske de är sådana människor som kan säga sånt till varandra. Bra för dem, som man säger.

- Midsommarafton har fått en särskild betydelse i varje GVFÖ-säsongs dramaturgi (hörde jag Björn Rosenström?). För Caroline och Agusts del är firandet redan spikat, i Uddebo. Om äktenskapet skulle gå illa vågar man kanske hoppas på ett specialavsnitt där, i regi av Ari Aster.

(Fortsätter nedan.)
Hur långt tid tar det för dig att skriva 2 sånna här inlägg? i alla nyfikenhet
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-18 kl. 18:53.
Citera
2023-04-18, 19:02
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Ida: Sväljer
Caroline: Spottar
Lina: Spottade förr, sväljer numera
Stina: Sväljer
Att Svälja eller spotta ut stoltheten det är en alltid lika aktuell filosofisk fråga

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Brukar inte döma folk efter sina utseenden men en sån där näsring är verkligen red flag.
Jag har våndats över hennes Facebook, och hon är verkligen röd ja,
hatar SD & var med på Metoo & hela tjofaderfittan tsa tsa

Hon ska ju då rimligen attraheras av en August https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159403588800072&set=a.10150736044765072
& inte till utseendemässiga manstyper där det medföljer för(f)ärliga åsikter
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-18 kl. 19:07.
Citera
2023-04-18, 19:27
Medlem
Andra avsnittet var svårt att titta på, för alla dessa sociala situationer och massa äckligt ståhej är oerhört jobbigt att beakta. Ångestfyllt.

Jag förstår mig inte på all denna vedervärdiga lägreståndsmusiken som spelas på de diverse bröllopen, det känns mer som ett mellanstadiedisco än ett bröllop.

Killarna sitter och pratar med killkompisar om känslor och relationer och hur de tänker och känner. Detta verkar helt scriptat för jag har aldrig varit med om att killar pratar med varandra om känslor och relationer överhuvudtaget, annat än kanske när man var i tonåren och allt sådant var nytt. Nu har jag iofs bara ett fåtal kompisar som jag träffar sporadiskt och vi pratar aldrig om relationer så mina erfarenheter kanske inte är representativa. Sedan är vi alla runt 40 så tonårssnacket var ju länge sedan nu.

Precis som förra säsongen (den första jag tittade på) så pratas det om att visa sig sårbar, ett koncept som de vägrar förklara.
Citera
2023-04-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Andra avsnittet var svårt att titta på, för alla dessa sociala situationer och massa äckligt ståhej är oerhört jobbigt att beakta. Ångestfyllt.

Jag förstår mig inte på all denna vedervärdiga lägreståndsmusiken som spelas på de diverse bröllopen, det känns mer som ett mellanstadiedisco än ett bröllop.

Killarna sitter och pratar med killkompisar om känslor och relationer och hur de tänker och känner. Detta verkar helt scriptat för jag har aldrig varit med om att killar pratar med varandra om känslor och relationer överhuvudtaget, annat än kanske när man var i tonåren och allt sådant var nytt. Nu har jag iofs bara ett fåtal kompisar som jag träffar sporadiskt och vi pratar aldrig om relationer så mina erfarenheter kanske inte är representativa. Sedan är vi alla runt 40 så tonårssnacket var ju länge sedan nu.

Precis som förra säsongen (den första jag tittade på) så pratas det om att visa sig sårbar, ett koncept som de vägrar förklara.
Haha jag känner lite likadant men man måste ha i åtanke att det är fyra bröllop+fest som komprimeras till ett avsnitt på 48 minuter det ger varje par och släkt typ 12 minuter i rutan. Klart man kan klippa ihåg några highlights för att visa hur socialt och glatt det var. Tveksamt om det hade gått med min familj dock
Citera
2023-04-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
… det var tydligt för mig att jag behövde tona ner och känna in. Det fick bli en kram. Det var nog lite jobbigt för mig, men jag kände inte att det handlade om mig där och då. Det var något som pågick i henne som fick ta plats och det var jag ok med.

Du verkar vara en fin och emotionellt mogen man Agust!😊
Citera
2023-04-18, 21:00
Medlem
Johan-Palms avatar
Caroline kommer balla ur och August kommer försöka trösta men inte fatta någonting.

Stina kommer ledsna snabbt på att Fredrik inte själv har något skinn på näsan.
Citera
2023-04-18, 21:30
Medlem
NirvanAs avatar
Är inte Carro och August exakt lika som Märta och rödtotten förra säsongen??

Det är ju samma problem
Citera
2023-04-18, 21:33
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
De ska stå straight/hetero där va? dvs ingen straight kvinna kan vilja ha en Axel

Ingen straight kvinna kan vilja ha Arvid som helst jazzar runt med mormor på köksgolvet till tonerna av Aretha Franklin. Få saker slår i taket på gay-radarn som Aretha Franklin faktiskt. Gloria Gaynor kanske.

Edit; är det bara jag som tycker att Arvids fru liknar Anna Anka? Till utseende då förstås, personlighet not so much.
Senast redigerad av Addhoc 2023-04-18 kl. 21:44.
Citera
2023-04-18, 21:42
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-Palm
Caroline kommer balla ur och August kommer försöka trösta men inte fatta någonting.

Stina kommer ledsna snabbt på att Fredrik inte själv har något skinn på näsan.
Hur tror du att hennes skittest kommer vara utformat då? det kommer på nationella proven i gymnasiet nästa höst & det är alltid viss skillnad & varierad snårighetsgrad beroende på vilken kvinna som står som ansvarig utdrivare https://imgbox.com/rbGpZxde

I Jannikas fall så var det att exemplet Magnus inte fick springa runt & vela & sabba det hela utan att ha en åsikt om nån släktmiddag? som han INTE ville gå på såklart!

Det ska bli kul när Fredrik Bombombom tvingas rycka ut för att sätta
fingret på avsaknaden av könskillnader bakom konflikten, kom ihåg att alla känslomässiga reaktioner
är unisexa! i terapeuternas bubbla
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-04-18 kl. 22:16.
Citera
2023-04-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Att Svälja eller spotta ut stoltheten det är en alltid lika aktuell filosofisk fråga
Alltså, nu snackar vi om "stoltheten" här. Men för att tala med Sartre: "Även den som väljer att inte svälja gör ett val".
Senast redigerad av GregersWerle 2023-04-18 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in