2015-01-01, 10:10
Medlem
Det är ju jättehäftigt om det går att ha ett långvarigt förhållande efter att gift sig med en helt främmande person. Ett väldigt intressant experiment i alla fall. Att dem nämner ordet "perfekta matchningar" är ju lite löjligt. Men det är klart att experterna är nöjda med sina matchningar.
Citera
2015-01-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det är ju jättehäftigt om det går att ha ett långvarigt förhållande efter att gift sig med en helt främmande person. Ett väldigt intressant experiment i alla fall. Att dem nämner ordet "perfekta matchningar" är ju lite löjligt. Men det är klart att experterna är nöjda med sina matchningar.

Relationer handlar mer om inställning än personligheter.
Citera
2015-01-01, 10:32
Medlem
Har hört att Tina blev med barn och gjorde abort
Citera
2015-01-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lottalena

Skojar du med mig? Var har du hört det?

Om det stämmer måste Tina vara psykopat.
Citera
2015-01-01, 10:51
Medlem
Citat:
Eh, källa på det?
Citera
2015-01-01, 11:35
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Ja, det där måste du ge källa på, så det inte bara är elakt förtal.

Tinas ovillighet att skaffa barn, sitt kontrollbehov och sin nästan sjuka kärlek till sina katter, kan man ju tycka var anledningen till varför det brast. Mikael anger dock inte detta som skäl utan nämner bara till Aftonbladet att de kunde haft möjlighet att få det att funka om de gav mer tid för varandra. Kanske var det Tina som drog. Tråkigt detta eftersom de verkade passa bra ihop annars.

Mattias och Emelie verkar som gjorda för varandra, önskar all lycka till.

Bert var väldigt underlig. Hans pappa försökte tala förstånd med honom men tydligen utan framgång. En kvinna vill känna att hon är attraktiv som kvinna, inte bara som person. Bert visade inget som helst intresse för henne som kvinna. Jag ser inget fel på Ellen alls. Vilken normal man som helst hade tagit initiativ och gett komplimanger.
Citera
2015-01-01, 12:06
Medlem
"Tinas lägenhet är redan så mycket Tina", "Ett tips är att du inte säger emot Tina", "Jag är van att alltid ha kontroll på det jag ska göra", allt det bekräftar ju bara att Tina är ett kontrollfreak som vill ha allt på sitt sätt och frågan är om hon har plats för en man i sitt liv. Hon verkar inte vilja anpassa till andra utan vill köra sitt race precis som vanligt. Känns som hon skiter i vad Mikael tycker bara hon får som hon vill.
Citera
2015-01-01, 13:34
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Relationer handlar mer om inställning än personligheter.
Inte utifrån den postmodernistiska synen på kärlek som en romantisk känsla, som trots allt genomsyrade det på ytan "konservativa" upplägget med arrangerade äktenskap. Min erfarenhet är iofs att i just den övre medelklassen - vilket tycktes vara miljön för programmet - lever äktenskapet lika mycket som ett karriärsval som en romantisk handling, men det kan man såklart inte skylta med offentligt i tv. Det hade blivit ett intressantare program om man istället för att ha utgångspunkten "kan våra experter matcha fram attraktion", vågat pröva tanken "kan vi helt skippa personlighetsmatchning, och istället arrangera ett hållbart (och genuint lyckligt) äktenskap på grundval endast av deltagares villighet att älska varandra som en viljeakt".

Det hade i sanning varit ett program som utmanade de problem som allt mer präglar dagens relationsbildande - ytlighet, känslokicks-jagandet och de orimliga förhoppningarna om den perfekta partnern.
Citera
2015-01-02, 10:41
Medlem
Vilken konstig inställning Bert har. Han verkar ha bestämt sig redan från början att det här inte var något för honom och han och Ellen inte passade ihop. Han verkar otroligt barnslig. Han behöver nog jobba med sig själv innan han ger sig in i ett förhållande. Var ju väldigt krystat hela tiden. Att så många tyckte att Tina och Mikael passade så bra ihop förstår jag inte riktigt, kändes inte speciellt äkta mellan dem.
Citera
2015-01-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Inte utifrån den postmodernistiska synen på kärlek som en romantisk känsla, som trots allt genomsyrade det på ytan "konservativa" upplägget med arrangerade äktenskap. Min erfarenhet är iofs att i just den övre medelklassen - vilket tycktes vara miljön för programmet - lever äktenskapet lika mycket som ett karriärsval som en romantisk handling, men det kan man såklart inte skylta med offentligt i tv. Det hade blivit ett intressantare program om man istället för att ha utgångspunkten "kan våra experter matcha fram attraktion", vågat pröva tanken "kan vi helt skippa personlighetsmatchning, och istället arrangera ett hållbart (och genuint lyckligt) äktenskap på grundval endast av deltagares villighet att älska varandra som en viljeakt".

Det hade i sanning varit ett program som utmanade de problem som allt mer präglar dagens relationsbildande - ytlighet, känslokicks-jagandet och de orimliga förhoppningarna om den perfekta partnern.

Ett sådant program hade blivit väldigt slumpmässigt precis som första säsongen var. När jag skrev att inställning är viktigare än personlighet menar jag att pratet om att det finns en enda eller ett ytterst fåtal som är gjorda för en är rent nonsens. Däremot måste det finnas en grundläggande personkemi och attraktion där man tycker om varandra, annars är det meningslöst att ens försöka. Vilket ju även programmet visade. Redan efter 5 sekunder vid altaret var det uppenbart att Emily och Mattias liksom Mikael och Tina hade bra förutsättningar medan det var kört mellan Bert och Ellen.

Sedan är giftermålet ett val precis som du säger. Problemet många gör i dagens samhälle är att många bestämmer sig för sent, omedvetna om att utbudet på bra män och fruar minskar radikalt för varje år efter 20. Sedan sitter de där när de fyllt 35 och ska leta på en äktenskapsmarknad där utbudet består av skräpet som blev över.

Ett annat problem är att allt för många inte fattar beslut om giftermål en gång utan ständigt utvärderar om det är läge för skilsmässa. Med sådan inställning är risken stor att det slutar i skilsmässa just för att man inte ger relationen tillräcklig prioritet. Om du vet at du ska leva tills döden skiljer en åt så ökar också motivationen att arbeta för varandra. Lyckliga äktenskap var standard bland människor födda i början av 1900-talet av denna anledning.

Redan bland 30- och 40- men framförallt 50- och 60-talister letar sig destruktiva individualistiska värderingar in i relationerna och förstör.
Citera
2015-01-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Vilken konstig inställning Bert har. Han verkar ha bestämt sig redan från början att det här inte var något för honom och han och Ellen inte passade ihop. Han verkar otroligt barnslig. Han behöver nog jobba med sig själv innan han ger sig in i ett förhållande. Var ju väldigt krystat hela tiden. Att så många tyckte att Tina och Mikael passade så bra ihop förstår jag inte riktigt, kändes inte speciellt äkta mellan dem.

Finns ingetn barnsligt i det beteendet utan det är rationellt. Människor behöver inte lång stund för att bedöma en annan människa vilket som sagt experimentet visade. Finns ingen grundläggande attraktion i ett initialt skede är det bästa du kan göra att söka vidare.
Citera
2015-01-02, 12:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Skojar du med mig? Var har du hört det?

Om det stämmer måste Tina vara psykopat.

varför måste hon vara psykopat för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in