2015-02-09, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Hur menar du? Tror du polisen skickar vidare ett paket med en möjligtvis dödlig substans?
Eller om de faktiskt fixar med en husrannsakan, vad skall han åka dit för?
Nekar man brevet och dess innehåll, vad skall de sätta fast en för?

Det skulle vara om de lyckas överraska honom när datorn är på eller precis efter att den har slagits av. De måste alltså slå in dörren och kvickt som bara den se till att han inte kan stänga av datorn eller, om den precis är avstängd, cold boota den.

Möjligt men rätt osannolikt scenario.
2015-02-09, 12:50
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det skulle vara om de lyckas överraska honom när datorn är på eller precis efter att den har slagits av. De måste alltså slå in dörren och kvickt som bara den se till att han inte kan stänga av datorn eller, om den precis är avstängd, cold boota den.

Skulle de kvickt lyckas slå in en dörr? Vart bor vi, Detroit?
2015-02-09, 12:59
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:

Citat:

Det skulle kräva mycket för att forcera min dörr öppen. Svenska dörrar öppnas för övrigt utåt, så de behöver brytas upp.

Att polisen skulle springa in med komprimerad luft och kyla RAM-minnet för att kunna läsa av det för att kunna bevisa ett ringa narkotikabrott är ju foliehattstänk.

Min fråga är väl snarare: om brevbäraren märker att ett paket till en viss person gått sönder, och hundra valium trillar ut under transport - vad händer då? Sätter polisen span på all post som går till den personen, så att den kollas först innan den får skickas vidare?

Ovanstående idé låter ju också helt otrolig. Att de sker en husrannsakan efter att brevbäraren anmäler det är väl troligt, men att snuten istället sätter span på någons post för att bevisa ringa narkotikabrott låter ju som ett löjligt stort jobb (och sammarbete med posten) för att bevisa ett bötesbrott (där sannolikheten också är större att det inte finns tillräckliga bevis för att bevisa brottet).
2015-02-09, 13:06
Medlem
Citat:
Hur menar du? Tror du polisen skickar vidare ett paket med en möjligtvis dödlig substans?
Eller om de faktiskt fixar med en husrannsakan, vad skall han åka dit för?
Nekar man brevet och dess innehåll, vad skall de sätta fast en för?

Tidigare rättsfall visar att polisen fotar breven och innehållet och sedan låter det gå vidare i postgången. Försök till ringa narkotikabrott finns det ingenting som heter.

Edit: Men visst, polisen kan beslagta brevet och meddela adressaten. Detta är ju dock att föredra, då polisen sätter krokben för sig själva.
Senast redigerad av Sektion216 2015-02-09 kl. 13:08.
2015-02-09, 13:08
Bannlyst
Citat:

Polisen i Sverige har faktiskt ett verktyg som de kan slita upp dörrar med på två sekunder i princip. Men visst, det låter osannolikt att det skulle användas för husrannsakan hos någon som skickar efter lite gräs på nätet eller vad det nu gäller. 100% säker ska man dock aldrig vara.
2015-02-09, 13:32
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Polisen i Sverige har faktiskt ett verktyg som de kan slita upp dörrar med på två sekunder i princip. Men visst, det låter osannolikt att det skulle användas för husrannsakan hos någon som skickar efter lite gräs på nätet eller vad det nu gäller. 100% säker ska man dock aldrig vara.
Du får namnge detta verktyg, annars är det bara påhitt.

OT: Ladd, någon som handlat något den senaste tiden? Isåfall, av vem och hur var det?
2015-02-09, 13:43
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Tidigare rättsfall visar att polisen fotar breven och innehållet och sedan låter det gå vidare i postgången. Försök till ringa narkotikabrott finns det ingenting som heter.

Edit: Men visst, polisen kan beslagta brevet och meddela adressaten. Detta är ju dock att föredra, då polisen sätter krokben för sig själva.

Var det inte så här att snuten fotade Swexpress grejer som bevis mot just dem, och inte för att sätta dit mottagarna?

Den enda gången jag med säkerhet vet att polisen har gjort en stor insats för att sätta dit många för ringa narkotikabrott var "operation plattång" - efter att tramadol hade blivit klassat och folk ändå beställde det. Då skedde det under en morgon/förmiddag över hela landet. World of Tramadol hette sidan.

Citat:

OT: Ladd, någon som handlat något den senaste tiden? Isåfall, av vem och hur var det?

Jag tänker mig typ fem kofotar ihopsvetsade och drivna med diselmotor. Nä, när de står utanför och bultar på dörren och roppar "POLIS! ÖPPNA!" så har man väl två-tre minuter på sig innan de börjar forcera dörren öppen. Och den tiden räcker för att stänga ner datorn och även (något som många inte tänker på) radera allt på iPhonen (som ofta är kopplad till email som i sin tur är kopplad till Flashback, osv).

Men till sak: hur troligt är det att polisen sätter span på någons post? Kostar det inte alldeles för mycket manpower och resurser för att t.ex. bevisa att någon lirare i förorten har beställt en femma grönt?

Jag har alltid trott att det är säljarna de går efter när det gäller spaning. Har jag fel?
2015-02-09, 13:54
Bannlyst
Citat:

Nu fånar du dig bara. Varför skulle jag hitta på det? Jag postar fakta i tråden för att tala om vilka risker som finns, hur små de än realistiskt bedömt skulle vara.

Jag har sett det på TV på den tiden jag såg på TV. Det ser faktiskt ut som flera stora hopbyggda kofotar som sitter på en stång. Flera poliser tar tag i det på en gång och sliter av dörren. Det är byggt just med tanke på att svenska dörrar är starka och öppnas utåt. Själva rycket tar en eller två sekunder. Men som sagt, det är ganska orealistiskt.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-02-09 kl. 13:56.
2015-02-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Var det inte så här att snuten fotade Swexpress grejer som bevis mot just dem, och inte för att sätta dit mottagarna?

Nja, om jag minns rätt från just det fallet så gick information om försändelserna vidare till respektive polismyndighet. Vill minnas att en del fick hembesök och att någon blev gripen.

Men faktum kvarstår, om polisen stoppar en försändelse med narkotika så har köparen inte begått något lagbrott. Vill de kunna sätta dit köparen måste de låta postgången fortgå och sen göra husrannsakan.

Jag är därav aldrig orolig när paket inte dyker upp, däremot nojar jag som fan när brevet har dykt upp

-

Och nej, polisen använder inte NI:s metod för att spränga upp ytterdörrar när de ska göra husis, de knackar på och går in. Om ingen ser ut att vara hemma så kommer de tillbaka senare.
2015-02-09, 14:49
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Nja, om jag minns rätt från just det fallet så gick information om försändelserna vidare till respektive polismyndighet. Vill minnas att en del fick hembesök och att någon blev gripen.

Men faktum kvarstår, om polisen stoppar en försändelse med narkotika så har köparen inte begått något lagbrott. Vill de kunna sätta dit köparen måste de låta postgången fortgå och sen göra husrannsakan.

Jag är därav aldrig orolig när paket inte dyker upp, däremot nojar jag som fan när brevet har dykt upp

-

Och nej, polisen använder inte NI:s metod för att spränga upp ytterdörrar när de ska göra husis, de knackar på och går in. Om ingen ser ut att vara hemma så kommer de tillbaka senare.

Tanken är väl att bevisa att du inte ringt polisen när narkotika "mystiskt" har anlänt till din brevlåda utan istället konsumerat den? Att ta emot narkotika är ju heller inget brott egentligen. Men om (t.ex.) tjacket ligger i fina linor på en tallrik när snuten sedan kommer förbi så finns ju alla bevis emot en för att sätta dit en.

Det är svårt att få rätta svar när det gäller sånt här då det finns så många rykten och vandringsmyter bland oss.
2015-02-09, 15:03
Medlem
vanillatrillaas avatar
Denna tråd handlar om Evo, inte om din paranoia....
2015-02-09, 15:04
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Denna tråd handlar om Evo, inte om din paranoia....

Och till Evo tillhör frågor som rör säkerhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in