2014-11-15, 09:19
Bannlyst
Jag är en väldigt bra slösare tyvärr. Jag vill egentligen köpa vettiga saker och inte massa onödiga matprodukter som kostar en massa onödiga pengar.

Det jag vill dra ner på är snus och mat för det är onödiga pengar som jag lägger pengar på.
Men hur får jag disciplin nog att undvika att köpa skitprodukter?

Att köpa energidryck varenda dag blir ganska mycket pengar per år. Samt snus också.
Det kunde jag ju ha lagt på spel och bättre grejer menar jag.
Berätta hur ni gör för att klara er med sparande.
Citera
2014-11-15, 09:52
Medlem
Vitalrepuss avatar
Här har du några tips angående ett sparsamt matinförskaffande!

-Handla aldrig när du är hungrig.

-Planera dina inköp och skriv en lista som du följer.

-Om du måste köpa chokladkakor och energidricka, försök begränsa detta till en specifik dag.

-Sluta snusa (detta är troligen det svåraste men om man vill så går det)

Lycka till
Citera
2014-11-15, 10:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Skaffa appen Tink och anslut alla dina konton dit, så får du bra ordning på var pengarna tar vägen och vad du kan spara in på.

Sedan föreslår jag att du har en automatöverföring på minst 10% av din lön som går in i exempelvis ett fondsparande.
Citera
2014-11-15, 10:15
Medlem
NewNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Det jag vill dra ner på är snus och mat för det är onödiga pengar som jag lägger pengar på.
Men hur får jag disciplin nog att undvika att köpa skitprodukter?

Att köpa energidryck varenda dag blir ganska mycket pengar per år. Samt snus också.
Det kunde jag ju ha lagt på spel och bättre grejer menar jag.
Berätta hur ni gör för att klara er med sparande.

Verkar lite snurrigt detta, för i rubriken undrar du över hur du sparar effektivt men sen vill du spara in på mat, snus och energidryck för att istället kunna handla "spel och bättre grejer"... Skitsamma: vad gäller snus så kan du göra eget för 7 kr/dosa (exakt samma som köpesnus, tar 30 manminuter / 2 dygn för att fixa 30 dosor) Bara där har du 15 tuss om året att hämta. Mat... storkok&matlåda.. (sök, finns gott om trådar på´t), energidryck=scam/beroende > avvänjning

Lycka till!
Citera
2014-11-15, 14:08
Medlem
Husings avatar
Om du inte vet vart pengarna tar vägen, skulle du kunna börja med att föra kassabok. Även jag kan rekommendera appen Tink. Den är görsmidig. När du har gjort detta ett tag så kommer du (antagligen) märka att du lägger pengar på en massa olika saker som du kan dra ner på, eller omprioritera.

Det andra steget skulle kunna vara att du omedelbart för över en del av lönen, när den landar på kontot till någon typ av sparande, vad nu det månde vara. Du får naturligtvis ha en såpass självdisciplin att du inte nallar på sparandet "i förtid".

Senare skulle du även kunna grotta ned dig ännu mer och gå igenom dina avtal och villkor i de företag du är kund hos.
Citera
2014-11-15, 14:56
Avstängd
bithaxs avatar
Jag tror det är viktigast att ta i tu med alla löpande kostnader.

Typ netflix och spotify, är det nödvändigt?
Kan du hitta billigare mobilabonemang?
Ge fan i att köpa mobil på avbetalning?
Kan du klara dig med 10mbit i stället för 100 osv.

Det är de löpande utgifterna som är de mest elaka, då det är så lätt att bara ta autogiro och glömma bort dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in