2014-11-15, 00:02
Medlem
LisebergetXDs avatar
Hej

Jag har en gammal Hp Pavillion som jag har haft länge. Jag minns att jag nån gång körde om Windows XP på den. Men vad jag kom på så var det inte HP versionen. Och nu sitter jag här utan recovery disken för den slängde jag för ett antal år sedan. Men jag har fortfarande produktkoden för Windows XP Home Editon från HP kvar. Problemet är att när jag ska köra om XP så säger den att produkt nyckeln är ogiltig.

Vad gör man ?
Citera
2014-11-15, 00:09
Medlem
Polyklorfenols avatar
Fast installera kan du väl göra ändå? Eller kommer du inte ens igenom installationen? Sedan borde det gå att aktivera genom automatisk telefontjänst.
Citera
2014-11-15, 00:27
Medlem
LisebergetXDs avatar
Jag vet att det går. Men nej den frågar i installationen efter produkt nyckel.
Citera
2014-11-15, 07:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan om du nu har produktnyckeln liggande ringa till Microsofts aktiveringscentral. Där jämför man produktnyckeln och är den grön så återaktiverar man produktnyckeln.

Ett scenarie som tar några minuter. Men ta en funderar. Även om du nu installerar XP Home så lär du inte får hem några uppdateringar från Windows. XP Home/Pro har lagts under is.

Jag hade detta scenarie på en dator i veckan. Kunden ville ha XP Home SP3 och installationen gick bra. Däremot när jag skulle ut på Windows Update så var det tomt. Man hänvisade att man bör uppgraderar Windows eller rent av köpa en ny dator med ett senare operativsystem.

Men vill du fortfarande har XP i datorn så finns ovan lösning om återaktivering.
Citera
2014-11-15, 10:26
Medlem
hasenfrasens avatar
Du kan använda i princip vilket matchande XP installationsmedia som helst, helst ett uppdaterat så du slipper sitta över ett dygn och vänta på windows update. Iom att du redan har en äkta licens och därmed ett tatuerat BIOS med SLP kan du använda verktyget "VLK and OEMBIOS changer". Dvs du matchar din dators installations OEMBIOS-filer med "tatueringen" i din dators BIOS - precis som man gjorde från fabrik.
Citera
2014-11-15, 17:05
Medlem
LisebergetXDs avatar
Föresten hittade en Annan hp recovery från internet som jag köpte som en ISO fil. Ska bränna den nu sen installera. Men i fortsättningen hörde jag att HP hade ett program inbyggt som heter HP CD & DVD Recovery disc creator som jag kommer använda mig av nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in