Jag har en gammal Hp Pavillion som jag har haft länge. Jag minns att jag nån gång körde om Windows XP på den. Men vad jag kom på så var det inte HP versionen. Och nu sitter jag här utan recovery disken för den slängde jag för ett antal år sedan. Men jag har fortfarande produktkoden för Windows XP Home Editon från HP kvar. Problemet är att när jag ska köra om XP så säger den att produkt nyckeln är ogiltig.
Du kan om du nu har produktnyckeln liggande ringa till Microsofts aktiveringscentral. Där jämför man produktnyckeln och är den grön så återaktiverar man produktnyckeln.
Ett scenarie som tar några minuter. Men ta en funderar. Även om du nu installerar XP Home så lär du inte får hem några uppdateringar från Windows. XP Home/Pro har lagts under is.
Jag hade detta scenarie på en dator i veckan. Kunden ville ha XP Home SP3 och installationen gick bra. Däremot när jag skulle ut på Windows Update så var det tomt. Man hänvisade att man bör uppgraderar Windows eller rent av köpa en ny dator med ett senare operativsystem.
Men vill du fortfarande har XP i datorn så finns ovan lösning om återaktivering.
Du kan använda i princip vilket matchande XP installationsmedia som helst, helst ett uppdaterat så du slipper sitta över ett dygn och vänta på windows update. Iom att du redan har en äkta licens och därmed ett tatuerat BIOS med SLP kan du använda verktyget "VLK and OEMBIOS changer". Dvs du matchar din dators installations OEMBIOS-filer med "tatueringen" i din dators BIOS - precis som man gjorde från fabrik.
Föresten hittade en Annan hp recovery från internet som jag köpte som en ISO fil. Ska bränna den nu sen installera. Men i fortsättningen hörde jag att HP hade ett program inbyggt som heter HP CD & DVD Recovery disc creator som jag kommer använda mig av nästa gång.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!