2014-11-14, 14:53
Medlem
Invandring bidrar troligen för att inte sticka under stolen med det. Samt hur dåligt skött skolan är. Jag antar att det är en annan femma men inte helt konstigt hur saker och ting blir som det blir!
Citera
2014-11-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
När ska folk lära sig att det heter FRYSTA och inte frusna? Ser folk hela jävla tiden som skriver "frusna bär" osv.. blir så in i helvetes trött.

Jag plockar frysta rönnbär och inte frusna rönnbär, menar du ?

( du kan plocka rönnbär efter första frosten och koka saft eller koka gelé på det - gott till älgkött )

jag kommer att fortsätta säga frusna rönnbär - för det är inte förpackade med is. Bären har frusit fast på kvisten
Citera
2014-11-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9204moki
Invandring bidrar troligen för att inte sticka under stolen med det. Samt hur dåligt skött skolan är. Jag antar att det är en annan femma men inte helt konstigt hur saker och ting blir som det blir!

skitsnack, invandringen har inget med mina frysta eller frusna rönnbär att göra.
Citera
2014-11-14, 15:50
Medlem
egon2bs avatar
Det är minst 8 år sen Språkrådet gav råd om nyste och nös och i förbifarten fryste och frös.

Ref. http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan

Under tiden har Språkrådet själv blivit både utfryst och infruset bland fornminnen.

Det är inte så farligt om vi svenskar förväxlar fryst lax med frusen lax. Vi vet ju vad det heter egentligen. Värre är det med anglosaxarna som kan förledas att säga/skriva “frozen yogurt” i stället för det korrekta *freezed yoghurt. Vi har ett pedagogiskt ansvar där.
Senast redigerad av egon2b 2014-11-14 kl. 15:57.
Citera
2014-11-14, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är minst 8 år sen Språkrådet gav råd om nyste och nös och i förbifarten fryste och frös.

Ref. http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan

Under tiden har Språkrådet själv blivit både utfryst och infruset bland fornminnen.

Fast nysa är svagt. Det är ett av de få svaga verb som har blivit starkt på senare år istället för omvänt.
Citera
2014-11-14, 16:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast nysa är svagt. Det är ett av de få svaga verb som har blivit starkt på senare år istället för omvänt.
Möjligen är det egentligen svagt, men NE Svensk ordbok skriver svag böjning som även-form. Koden äv. i ordböckerna kan tolkas som egentligen fel men accepterat under den allmänna förslappningens gråa täcke. Nåja, äv. kan betyda dialektal relikt.

Idiomet är: Det nös jag på. — med stark böjning sen många decennier
Senast redigerad av egon2b 2014-11-14 kl. 17:16.
Citera
2014-11-14, 17:11
Medlem
Språket P1 behandlar det vid 18.20: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=411
Citera
2014-11-14, 17:19
Medlem
kinesarsles avatar
Jag ser inget fel alls. Så som jag tolkar betyder "frysta" att bäret genomgått en process där temperaturen har sänkts till under noll. Ett fryst bär kommer alltid att vara fryst, även efter att det har tinat. Jämför med "ollad". Om något är ollat så fortsätter det att vara ollat efter att man tagit bort kuken. Att det är fruset innebär istället att det för närvarande har en temperatur under noll.

Om något är fryst har det vid något tillfälle även varit fruset.
Citera
2014-11-14, 17:29
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
När ska folk lära sig att det heter FRYSTA och inte frusna? Ser folk hela jävla tiden som skriver "frusna bär" osv.. blir så in i helvetes trött.

Seriöst är det här nog det mest korkade jag läst på länge!
Du påstår alltså att det inte existerar några "frusna" bär?

Grattis ändå till att inte verka ha det allra minsta problem i vardagen.
Citera
2014-11-14, 17:40
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
... Om något är fryst har det vid något tillfälle även varit fruset.
Nja, med det resonemanget är allt vatten på jorden fryst. Mycket troligt kom vattnet till jorden i frusen form. Den övervägande delen av den näraliggande rymden är mycket kall. Till yttermera visso kom isen sannolikt från Vintergatan för så där 4 miljarder år sen.
Citera
2014-11-14, 17:43
Bannlyst
Citat:
Nja, med det resonemanget är allt vatten på jorden fryst. Mycket troligt kom vattnet till jorden i frusen form. Den övervägande delen av den näraliggande rymden är mycket kall. Till yttermera visso kom isen sannolikt från Vintergatan för så där 4 miljarder år sen.

Vintergatan är ett väldigt svenskt namn. Det är ju Heras mjölk som har sprutat ut i kosmos, därav heter det just galax.
Citera
2014-11-14, 18:39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Hmmm, det är sant. Återigen kanske man inte kan låsa sig alltför mycket och kräva fullständig konsekvens, eftersom man (eller jag har i alla fall hört det) säger att det är frysta grönsaker i en gryta och då i betydelsen att de var i fruset tillstånd tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in