2014-11-14, 08:48
Medlem
Tja! Jag har 500k på ett sparkonto och tänkte sätta in ialf 250k på räntefonder men vet inte vilka.. Är det så säkert som alla säger stt dom knappt kan gå minus? Ska jag sprida ut dom på olika eller allt på samma och om det är så säkert som man hört kanske man ska sätta in 500k ?? Tack för svar
Citera
2014-11-14, 09:22
Medlem
valter-eggons avatar
Jag satte in 20 000:- förra veckan på 4Spar. 10% ränta per år om man binder i 3 år. De har dock ingen insättningsgaranti men jag kände att det inte spelar så stor roll i detta fall.
Citera
2014-11-14, 09:33
Medlem
bithaxs avatar
Ge moneybank (Santander) har 1.75% och insättningsgaranti.

Annat lite mer osäkert kort är ju trustbuddy. Har hört att medelavkastningen brukade ligga på 11% per år där, men jag har själv alldrig prövat.

Som ett medelalternativ skulle jag ändå reka företagsobligationsfonder.
Jag äger själv Evli Corporate Bond B, som har stigit 6% i år.
Carnegie Corporate Bond har gått lite sämre och ligger på 4% upp i år.

Grejen är att de normalt inte rasar i värde som aktier, utan går de ner så sker det relativt långsamt över tiden. Det finns inga garantier dock.

Som jag förstått det är företagsobligationer är mer beroende av företagens ekonomi än ränteläget.
Går företagen bättre går fonderna upp eftersom låntagarna kräver lägre ränta på nya obligationer som ges ut. Därmed så blir existerande obligationer mer värda.

Tvärt om gäller naturligtvis i dåliga tider.
Senast redigerad av bithax 2014-11-14 kl. 09:42.
Citera
2014-11-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisjakt
Tja! Jag har 500k på ett sparkonto och tänkte sätta in ialf 250k på räntefonder men vet inte vilka.. Är det så säkert som alla säger stt dom knappt kan gå minus? Ska jag sprida ut dom på olika eller allt på samma och om det är så säkert som man hört kanske man ska sätta in 500k ?? Tack för svar
Det är stor skillnad på långa och korta räntefonder. Långa räntefonder är ett mycket dåligt alternativ när ränteläget är lågt som nu eftersom de tappar värde när räntan stiger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in