2014-11-15, 21:13
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Tror det beror en hel del på vilka utbildningar som univisersitetet har. Givetvis är detta bara en känsla och inget jag har belägg för. "Mjukare" utbildningar i statsvetenskap, till socionom, genusvetenskap etc. genererar säkerligen en hel drös vänstervridna studenter. Utbildningar i nationalekonomi, företagsekonomi, juridik, ingenjörsutbildningar genererar troligen bra mycket färre vänsterstudenter.

Har en god vän som för många år sedan möttes av precis samma banderoll på UMU. Han upplevde också utfrysningen och att folk tittade snett på honom när han uttryckte lite mer konservativa värderingar.
Efter lite efterforskning så har det visat sig, enligt folk, att just linjen nationalekonomi här i Umeå är extremt vänstervriden till vad dom lär ut. Väldigt många vänstermänniskor som vill läsa just nationalekonomi söker sig tydligen hit av den anledningen.
Blir jävligt irriterad!

Edit: En vänsterpartist som studerar nationalekonomi här berättade för mig att inom vänsterpartiet där han kom ifrån rådde folk honom att välja just nationalekonomi här uppe för att passa in hans tankesätt.
Citera
2014-11-15, 21:57
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag trodde att Göteborgs universitet hade första platsen när det gäller vänstervridenhet. Media använder sig ofta av politisk tillsatta universitetsanställda som kommer från Göteborgs universitet.
Citera
2014-11-16, 03:12
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Ser du denna politiska rödhet färga kunskaperna som lärs ut?
Läser själv i princip enbart matte och fysik så är svårt för mig att via just min utbildning se någon politisk färg i det som lärs ut, men har hört många skräckexempel från annat håll.
Citera
2014-11-16, 03:15
Medlem
zaaph1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yowza

Men jag är ju också vänster & pluggar i Ume så jag har inte direkt några klagomål att komma med.
Intressant ändå!
Då jag också pluggar i Umeå men är libertarian, hur ser du på det faktum att det är så vänster?
Valde du umeå pga att det är så vänster eller blev det bara så av en slump?
Citera
2014-11-16, 06:39
Medlem
Jag är rätt övertygad om att det inte finns en skola i Sverige som är mer vänstervriden än Borås Högskola. Har studerat där i 1,5 år och 90% av alla jag har talat med verkar vara antingen vänster eller fi:are....
Citera
2014-11-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyven
Jag är rätt övertygad om att det inte finns en skola i Sverige som är mer vänstervriden än Borås Högskola. Har studerat där i 1,5 år och 90% av alla jag har talat med verkar vara antingen vänster eller fi:are....

Det är inte konstigt att högskolor och universitet drar åt vänster.

Vad är det man lär ut? Olika utbildningar kring kring samhällsfenomen? Vad tycker professorerna om dessa? De tycker naturligtvis att just deras idéer ska få inflytande och att de själva ska få det. Och det måste ske genom staten. Och det måste bekostas via skatten.

I Sverige är universiteten statliga. Drivs med skattepengar. Dessa universitet vill ha mer skattepengar. Det ligger i instutitioners natur. Så ska man då säga att vi ska ha massor av mer pengar, men vi ska skära ner på pengar till de "fattiga"? Naturligtvis inte. Om de själva ska få mer pengar, och mer pengar till lärarnas idéer om samhället så måste naturligtvis staten spendera massor. Och hur skulle det se ut om staten skär ner för alla andra och samtidigt ger mer pengar till universitet? Det skulle se illa ut.

Alltså: vänster.
Citera
2014-11-16, 15:51
Medlem
Att vänstern är särskilt synlig vid Umeå universitet beror ju på det faktum att det inte är en politiskt obunden studentkår, utan tvärt om att det är en massa hobbypolitiker som engagerat sig där. Eftersom att vänsterfanatikerna sällan återfinns i de seriösa utbildningarna innebär ju att de har tid att engagera sig i studentkåren. Studenter med vanliga politiska åsikter har helt enkelt inte tid att bry sig. (Antagligen inte heller viljan.)
Citera
2014-11-16, 17:49
Medlem
Höll mig mest i teknikhuset när jag studerade där så märkte inte av det så mycket. Men självklart är samhällshusen som nån rödgrön röra. Skumma människor minst sagt ..

Handlar mycket på Ålidhem än och man ser att det är mycket flum-folk som hänger där. Det roligaste är ju att tiggarna runt ICA ålidhem aldrig får pengar haha. Man tycker ju att vänsterfolket ska bära runt de stackars tiggarna på sina axlar. Men hyckleri är ju inget nytt för dessa människor.
Citera
2014-11-16, 19:25
Medlem
Oriamendis avatar
Universitetsstuderande idag är ju generellt sett kraftigt lagda åt vänster, och då menar jag dagens "normkritiska" vänster, inte vänster ā la Rolf Hagels gammelkommunism. Sedan är ju också Västerbotten i allmänhet och Umeå i synnerhet en väldigt röd / rosa del av Sverige. Umeå var också, jämte Stockholm, den enda kommunen i Sverige där FI blev starkare än SD.
Citera
2014-11-16, 23:26
Medlem
Fjodorovs avatar
De flesta universitet verkar hysa ett antal jävligt gapiga rödingar som givetvis ska trycka in sin ideologi i allt som sker för att lägga det som någon slags norm att sådär ska man tycka, annars är man inte god.

Det är ungefär på den nivån det ligger och det är störande så fort man hör dessa fåntrattar öppna käften. Speciellt när de kommer från Norrland och har inte en aning om vad som försiggår i resten utav landet.

Men ja, överlag är de flesta institutioner rätt politiskt korrekta. Det är knappast som så att man kan gå in kritisera någon utav alla de heliga kor som den politiska korrektheten har skapat, då kan man räkna med att folk kommer försöka stöta ut en eller kanske till och med gå och klaga till skolledningen som jag har hört det har gjorts i vissa fall när politiskt involverade meningsmotståndare till PK-ismen har blivit antagna till någon kurs eller linje. Överlag är ju de flesta universitet fruktansvärt oprofessionellt styrda och det känns som att gå på gymnasiet fast med mindre lektionstid och då går jag ändå en någorlunda krävande linje på ett utav de större universiteten.

Helt enkelt så har dessa "rödingar" än en gång lyckats förstöra något, för att sedan anpassa allt till deras ideologi. Det vetenskapliga tänket är i princip kastat ut ur fönstret.
Citera
2014-11-17, 00:16
Medlem
Norrland är rött, de studenter som söker sig till Umeå är för det mesta från Norrland. Folk från södra Sverige verkar få en chock när de kommer till Norrland och börjar inse att varannan person är någon sorts kommunist. Att vara socialdemokrat här uppe är inte heller det samma som att vara socialdemokrat i södra Sverige. Umeå är på något sätt ofta första mötet för medelklassen söderifrån med norrländsk arbetarklass.

Norrland har en revolutionär historia med en mycket konfrontativ arbetarklass, alla stora klasstrider har stått i Norrland, Seskarö-sovjeten, Ådalen, Klemensnäskravallerna, fritagningen av Anton Nilsson i Härnösand osv. Historier som ni från södra Sverige knappast vet särskilt mycket om.
Det är en ganska skild historia från resten av Sverige med en mycket enad arbetarklass, det finns ingen överklass eller adel uppe i Norrland. Nästan ingen i arbetarklassen i Norrland har heller några ambitioner att plötsligt bli överklass heller som många har i södra Sverige.

Umeå var en klassisk industristad med en röd arbetarklass innan universitetet kom till Umeå på 60-talet. De som sökte in var arbetarungar från Norrland uppväxta i röda hem. Och det är precis så det ser ut än idag även om det börjat blandas ur mer.
Om man kollar hur Umeåborna röstade i kommunfullmäktige så var det 37% Socialdemokraterna, 13% Vänsterpartiet, 7,5% Miljöpartiet, 4% FI och 3% på Arbetarpartiet(Revolutionära trotskister). Ungefär 65% på vänsterblocket alltså.

Men det finns även en stor autonom rörelse i Umeå med alla större grupperingar representerade och där de även nu har ockuperat de gamla lokstallarna och gjort om det till kulturhus. Grupperingen Allt åt Alla är ledande i det arbetet och har blivit rätt så inflytelserika.
Senast redigerad av Arbetarmakten 2014-11-17 kl. 00:19.
Citera
2014-11-17, 06:44
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Efter lite efterforskning så har det visat sig, enligt folk, att just linjen nationalekonomi här i Umeå är extremt vänstervriden till vad dom lär ut. Väldigt många vänstermänniskor som vill läsa just nationalekonomi söker sig tydligen hit av den anledningen.
Blir jävligt irriterad!

Edit: En vänsterpartist som studerar nationalekonomi här berättade för mig att inom vänsterpartiet där han kom ifrån rådde folk honom att välja just nationalekonomi här uppe för att passa in hans tankesätt.

Vad tragiskt. Jag har nämligen alltid inbilldat mig att om kommunister läser nationalekonomi så kommer de bli fria från sina vänstervridna idéer. Verkar som om det inte var helt sant då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in