• 1
  • 2
2014-11-16, 17:39
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander
Asså alla köp går ju att häva bara man tex unviker att öppna förpackningar eller aktivera tjänster.
Nej, det är upp till butiken.

Ångerrätt har man endast vid distansavtal, alltså köp över telefon eller nätet.
I butik gäller ingen ångerrätt. Öppet köp och byten är ingen rättighet utan någonting som butikerna själva erbjuder. Nu vill jag minnas att Elgiganten har ganska generösa erbjudanden vad gäller öppet köp men då kommer vi till den finurliga i kråksången - abonnemang. Det är ytterst sällan man får lämna tillbaka dessa om man har köpt i butik.
Citera
2014-11-16, 20:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuell
Hej!

Såg att Elgiganten hade ett erbjudande just idag som innebär att man får 2000kr i presentkort vid nyteckning av abonnemang för 24mån. Glad som jag var då jag ändå har haft dessa tankebanor då mitt nuvarande är helt värdelöst begav jag mig dit.

Det slutade med att jag tecknade ett abonnemang för Telenor Mobil Medium (fria samtal/sms samt 6gb) för 399kr/månad. När jag är på väg hem inser jag hur efterblivet det hela är då jag har en iPhone 5 som jag kan tänka mig att byta bort. Nu sitter jag fast med abonnemanget som börjar den första december och pågår i två år. Dessutom måste jag låsa upp telefonen samt betala uppsägningstid på tre månader (totalkostnad ca 600kr). Låt oss säga att detta inte var min vassaste stund i livet.

Finns det några alternativa lösningar där jag exempelvis kan få en ny mobil billigt nu, bara helt sonika hoppa av det här eller sitter jag helt enkelt i skiten?
Du har ju 2000 spänn som du kan använda till en telefon. Märk väl att du betalar 399 kronor per månad för abonnemanget och om du anser det vara rätt abonnemang för dig så är det inget att bråka om. Om du istället skulle valt en mobil (Iphone 5 s eller Samsung S5) så hade månadskostnaden blivit 220 kronor mer i månaden (519 kr) vilket ger 5280 kronor i merkostnad under abonnemangsperioden. Om du använder dessa pengar (5280 + 2000 = 7280 kr) till en ny telefon så får du en väldigt bra telefon för de pengarna. Sedan kan du sälja din gamla telefon.

Det du skulle kunna prova att göra är att ringa Telenor och be dem vänta med att starta abonnemanget några månader tills du avslutat ditt gamla. De är inte skyldiga att göra så, men man kan alltid försöka.
Citera
2022-07-13, 05:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Jag tecknade ett avtal Dick el avtal men jag kunde använda ångerrätten.

Men då gjorde du det på nätet och det är stor skillnad.
Citera
2022-07-13, 05:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpop
Ångerätt måste man väl ha som kund?

Hade han gjort ingått avtalet på nätet så hade han haft ånger rätten 14 dagar.
Om du har ingått avtalet för ditt mobilabonnemang i företagets affärslokaler gäller enligt lag ingen ångerrätt. Med affärslokaler menas lokaler som försäljaren vanligtvis använder som plats för att sälja sina produkter, vanligtvis i en butik.

Det han skulle behöva gjort är att han skulle fått skrivit på kvittot att det är öppetköp då hade det gått. Nu är det helt upp till butiken om dom vill häva köpet
Citera
2022-07-13, 11:46
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hade han gjort ingått avtalet på nätet så hade han haft ånger rätten 14 dagar.
Om du har ingått avtalet för ditt mobilabonnemang i företagets affärslokaler gäller enligt lag ingen ångerrätt. Med affärslokaler menas lokaler som försäljaren vanligtvis använder som plats för att sälja sina produkter, vanligtvis i en butik.

Det han skulle behöva gjort är att han skulle fått skrivit på kvittot att det är öppetköp då hade det gått. Nu är det helt upp till butiken om dom vill häva köpet

Tror du han funderat mer på frågan de senaste 8 åren.
Citera
2022-07-13, 14:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Tror du han funderat mer på frågan de senaste 8 åren.

🤣🤣🤣 ja en del behöver längre tid än andra att tänka😁

Såg nu🤣🤣🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här