2014-11-13, 13:22
Medlem
Tjatters avatar
Microsoft har visst fått för sig att släppa .NET Framework som open soruce, är det någon mer en jag som känner sig lite förvånad?

Citat:
Microsoft will push its source to Github under the MIT license. This will surely improve compatibility between Windows and Linux applications that were using Mono, a complex open-source replication with many improvements.
...
Android developers should also be happy, because Microsoft is going to create its own Android emulator which will be much faster than the one offered by Google along with the Android SDK. This new emulator will enhance the experience of Android developers.
http://www.xda-developers.com/androi...k-open-source/
http://techworld.idg.se/2.2524/1.593...-oppen-kallkod
Senast redigerad av Tjatter 2014-11-13 kl. 13:25.
Citera
2014-11-13, 13:47
Medlem
Kitakos avatar
Positivt, väldigt positivt. Är lite synd bara att det tagit dem så lång tid att göra det open source, .NET har väl sjunkit i populäritet på senare tid?
Citera
2014-11-13, 19:11
Medlem
_ZoutHs avatar
Inte så jättechockerande faktiskt. Microsoft genomgår en stor förändring efter Steve Ballmer där tjänster som Azure och Office 365 spelar en allt större roll medan traditionella produkter som Windows får lite mindre betydelse än förut. Istället för att motarbeta t.ex. Linux så erbjuder man stöd för att köra Linux i Azure och att göra .NET till open source är förståss ännu en åtgärd i ledet. Till skillnad från vad många verkar tro så var Microsoft med på top 20-listan över flest bidrag till Linuxkärnan under 2012. Det mesta gäller då stöd för Microsoft-produkter som Hyper-v.
Citera
2014-11-13, 20:09
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Inte så jättechockerande faktiskt. Microsoft genomgår en stor förändring efter Steve Ballmer där tjänster som Azure och Office 365 spelar en allt större roll medan traditionella produkter som Windows får lite mindre betydelse än förut. Istället för att motarbeta t.ex. Linux så erbjuder man stöd för att köra Linux i Azure och att göra .NET till open source är förståss ännu en åtgärd i ledet. Till skillnad från vad många verkar tro så var Microsoft med på top 20-listan över flest bidrag till Linuxkärnan under 2012. Det mesta gäller då stöd för Microsoft-produkter som Hyper-v.
Jag är väl medveten om att de bidrar en hel del till kärnan dock så trodde jag inte att de skulle ta ett så här stort steg i rätt riktning.

Microsoft måste väl också inse att Windows blir mer och mer insignifikant ju fler funktioner som flyttas till molnet vilket borde ge ett uppsving för Linux på desktopen.
Citera
2014-11-13, 23:23
Medlem
Positivt! Skulle dock inträffat för länge sedan kan jag tycka. Då hade de väl haft stora chanser att köra det istället för Java på Android har jag för mig?
Citera
2014-11-13, 23:24
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Positivt, väldigt positivt. Är lite synd bara att det tagit dem så lång tid att göra det open source, .NET har väl sjunkit i populäritet på senare tid?

Nja, det beror på vart man kollar. Om man kollar på mindre företag eller startups i USA så är .NET väldigt ovanligt. Däremot, om man kollar på större företag, enterprise nivå, så är .NET fortfarande väldigt vanligt.

Tycker också det är positivt, .NET och C# är härliga att använda. Tror att göra dem till öppen källkod kommer hjälpa att hålla kvar utvecklare som är fast med .NET men troligen inte locka till nya utvecklare.

Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH

Det är omöjligt att allt detta kommer från Nadell. Även när Ballmer hade makten, så rörde sig Microsoft i rätt riktning, även om det var små steg. Det är för kort tid efter Ballmer för att allt detta ska ha kunna hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in