2014-11-13, 10:51
Medlem
spoilers avatar
"En 70-årig före detta borgmästare från Bangladesh har dömts till döden för massmord och tortyr på 1970-talet. Men han dömdes i sin frånvaro och antas gömma sig i Sverige, enligt Bangladeshs högste polischef.

– Vi kommer göra vårt bästa för att få honom tillbaka till vår process, säger polischefen Hassan Mahmood Khandker till nyhetsbyrån Reuters.

Sverige har inget utlämningsavtal med Bangladesh.

Den dömde borgmästaren, tidigare partiledare för nationalistpartiet BNP, försvann i samband med att åtalet presenterades i fjol. Enligt polischefen ska han ha flytt till släktingar i Sverige."

http://www.svt.se/nyheter/varlden/do...-sig-i-sverige

"The International Crimes Tribunal-1 (ICT-1) sentenced death against fugitive BNP leader MA Zahid Hossain Khokon alias Khokon Razakar for his war crimes on Thursday."

http://primenews.com.bd/english/2014.../#.VGR8oPmG_fI

"A Bangladesh war crimes tribunal convicted a opposition leader in absentia on Thursday in connection with atrocities committed during the 1971 war of independence from Pakistan and sentenced him to death.

Zahid Hossain, 70, a former leader of the Bangladesh Nationalist Party (BNP), was found guilty of charges including mass killing, rape, forcible religious conversion, arson and torture, prosecutors said."

http://uk.reuters.com/article/2014/1...0IX0LZ20141113

Behöver han gömma sig? Det går väl ändå inte att utvisa till ett dödsstraff? Någon som vet mer?
Citera
2014-11-13, 11:28
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Behöver han gömma sig? Det går väl ändå inte att utvisa till ett dödsstraff? Någon som vet mer?

Det går väl om straffet görs om till livstid istället.
Citera
2014-11-13, 11:41
Medlem
spoilers avatar
Förra året dömdes två andra - har ej utlämnats.

"A Special Court in Dhaka has sentenced two former leaders of the al-Badr killing squad to death for war crimes committed during Bangladesh’s war of liberation in 1971.

Chowdhury Mueen Uddin, a Muslim leader based in London, and Ashrafuzzaman Khan, based in the US, were sentenced in absentia after the court found that they were involved in the abduction and murders of 18 people – nine Dhaka University teachers, six journalists and three physicians – in December 1971.

/.../

“The abduction and killings of these intellectuals were pre-planned by [the defendants],” Prosecutor Sahidur Rahman told The Independent. He said that prior to the war, Mueen and Ashraf were top leaders of Islami Chhatra Sangha, then student wing of the Jamaat-e-Islami political party, which had opposed the liberation war of Bangladesh.

/.../

“Ashraf is a US citizen now, residing in Jamaica of New York City,” said Rahman. He is also involved with the Islamic Circle of North America.

During the trial, the prosecution had also informed the Court that Mueen, besides being the former chairman of the East London Mosque, he was also formerly Director of the Muslim Spiritual Care Provision in the UK’s National Health Service, according to his website."

http://www.independent.co.uk/news/wo...h-8919895.html
Citera
2014-11-13, 12:09
Medlem
spoilers avatar
Ett par bilder på honom.

"Meanwhile, law enforcers are clueless about where is he hiding but Bangladeshis living in Sweden said the man was living with his elder son and daughter there."

http://bdnews24.com/bangladesh/2014/...zakar-to-death
Citera
2014-11-13, 14:18
Medlem
Den personen är inte det sånt interpol gör hamtar massmördare , skäms över detta sjuka system vi vill inte ha honom här i livet .nån som har något emot att han får sitt straff ? Vad kan man göra om man stöter på han ta pirra eller vart ska man vända sig ?
Citera
2014-11-14, 13:03
Medlem
Gladaturkens avatar
Jag vet vem den där jävla snubben är och han bor för fan i min port. Och han är inte direkt den behagligaste människan och göra med.... Han klappade mig i ansiktet engång när jag bjöd han på en cigarett. Och jag tycker han ska utvisas! Vad fan kan man göra?
Citera
2014-11-14, 13:15
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaturken
Jag vet vem den där jävla snubben är och han bor för fan i min port. Och han är inte direkt den behagligaste människan och göra med.... Han klappade mig i ansiktet engång när jag bjöd han på en cigarett. Och jag tycker han ska utvisas! Vad fan kan man göra?

Du kan ju börja med att kontakta myndigheterna i Bangladesh och uppge exakta adressen där han befinner sig. Om du kan smygknäppa ett foto som du skickar med för att styrka detta är det säkert en bonus.

Kanske skickar de då hit en hitman som klarar av ärendet på plats ifall inte svenska myndigheter reagerar
Citera
2014-11-14, 13:49
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Jag förstår om du inte vill avslöja exakt adress. Kanske kan du berätta i vilken stad och stadsdel?
Citera
2014-11-15, 00:43
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Jag förstår om du inte vill avslöja exakt adress. Kanske kan du berätta i vilken stad och stadsdel?

Han håller till i sätra/bredäng ofta är han i skärholmens centrum
Citera
2014-11-17, 02:43
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Han håller till i sätra/bredäng ofta är han i skärholmens centrum

Jag såg för ett par dagar sedan ett inlägg om detta på Facebook med ett foto taget på honom här i Stockholm (man såg dock inte värst mycket av ansiktet m.m.) tillsammans med äldre foton från utländsk massmedia och tydligen bor han i Sätra eller Bredäng.

Citat:

Det var flera som kommenterade att de har uppfattat att det "är något fel" på honom eller att han verkar skum/rubbad. Generellt verkade folk ha en negativ inställning till honom sedan tidigare, men inga detaljer om varför de hade det, dock.
Citera
2016-05-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag såg för ett par dagar sedan ett inlägg om detta på Facebook med ett foto taget på honom här i Stockholm (man såg dock inte värst mycket av ansiktet m.m.) tillsammans med äldre foton från utländsk massmedia och tydligen bor han i Sätra eller Bredäng.

Det var flera som kommenterade att de har uppfattat att det "är något fel" på honom eller att han verkar skum/rubbad. Generellt verkade folk ha en negativ inställning till honom sedan tidigare, men inga detaljer om varför de hade det, dock.

Vad har han gjort? Dödat några icke-muslimska barn och våldtagit några icke-muslimska småtjejer? Kom igen, ingenting att skriva om. Inte en chans att någon kommer att röra honom.
Senast redigerad av Hajjaj 2016-05-10 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in