2014-11-12, 22:59
Medlem
Jag har en el-cykel. Den hade en lampa som drevs av huvudbatteriet från början. Dessvärre var den lampan väldigt dåligt konstruerad så det kom in vatten i den och det satt ett kretskort där som förmodligen brann upp. Lampan var en vanlig lysdiod.
Nu köpte jag förra vintern en ny lampa, en med sån där CREE-diod på 900 lumen. Den hade ett laddningsbart batteri som höll en säsong.

Nu hade jag tänkt koppla på den lampan på cykelns huvudbatteri. Trådarna som gick till originallampan lämnar närmare 40 volt vid full laddning. Min nya lampa käkar typ 7,2 volt och ca 1,5 ampere, något snäpp över 10 watt.

Vad är lämpligast att använda för att få ner dom där 40 volten till något som inte eldar upp min lampa? Effektmotstånd, dc/dc converter eller något annat? Jag vet inte riktigt hur mycket volt huvudbatteriet har kvar vid full ladd men det är specat till 36V. På något sätt vill man ju att lampan ska kunna ta ut full effekt eller i vart fall i närheten även när spänningen sjunker en aning i batteriet.

Eller är det här inte ens genomförbart under rimliga omständigheter?
Citera
2014-11-12, 23:05
Medlem
BNCs avatar
Exakt vad för lampa har du köpt?

En DC/DC är förmodligen det lämpligaste, och absolut genomförbart. Men bästa möjliga beror lite på annat, så en länk vore bra.
Citera
2014-11-12, 23:11
Medlem
Det här skrevs på nån sida som testade den (high och low är alltså olika lägen man kan välja):

Magicshine MJ-808E Cree XM-L

high 1,49A 7,17V 10,68W

low 0,45A 7,39V 3,32W
Citera
2014-11-12, 23:25
Medlem
BNCs avatar
Något i den här stilen borde kunna fungera:
http://www.ebay.co.uk/itm/AC-DC-12-48V-to-1-5-38V-5A-Step-Down-Voltage-Regulator-Converter-Board-Module-/400717464970?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item5d4 c9f458a

Tar upp till 48V in, och sen kan du ställa in lämplig utspänning (lampan verkar vara gjord för att gå på sådär 8-9V).
Den kommer då att hålla rätt utspänning även när ditt batteri blir urladdat, ner till bara strax över inställd utspänning, och så lågt lär cykelns batteri aldrig gå.

Du får bara ordna någon liten vattentät kapsling att montera den i.
Citera
2014-11-13, 22:06
Medlem
Klockrent, stort tack!

Ska man bara hitta en burk till den där som är tillräckligt vattenskyddad. Hur varm tror du att den där blir när den jobbar en stund under mina förutsättningar? Att vara instängd i en plastburk kanske är dumt förvisso...

Edit: Ouuff, uppemot en månad leveranstid...det finns inget liknande på typ Farnell eller om man kan bygga en själv på lösa komponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in