Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-12, 22:30
  #1
Medlem
Hej jag tycker att det är intressant hur folk resonerar kring drog problematik och missbrukare.

Samhället är uppbyggt på ett sådant sätt att om du har hälsoproblem så hjälper samhället dig oavsett om det är psykiska eller fysiska besvär.
Om du har cancer så betalar samhället sjukvård,om du är deprimerad så finns det psykologer och psykiatriker och om du har alkohol problem så hjälps du även med det.

Men när det kommer till de människor som har problem med droger så jagas du och betraktas som kriminell och något som inte tillhör samhället. hur är det rimligt? att straffa och jaga människor som är sjuka (vilket det är precis som alkoholism)

Jag är inte tillräckligt insatt för att ta ställning till huruvida en total legalisering av alla droger skulle vara det bästa, men att åtminstone avkriminalisera bruket då det endast blir en pin jakt. Jag tror inte att det är lättare att sluta när du betraktas som smutts och du tvingas in i en kriminell livsstil.

vad har ni för åsikter?
2014-11-12, 22:42
  #2
Medlem
Anklagares avatar
Tror att svaret dessvärre är så att folk inte ser på drogberoende som ett sjukdomstillstånd utan som en bekräftelse på en individs svaghet. Förhoppningsvis kommer klimatet i Sverige att utvecklas till ett där man ser drogberoende som ett vårdfall om än inte ett egentligt sjukdomsfall (vilket jag personligen inte tycker att det är perse).
2014-11-12, 22:48
  #3
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Tror att svaret dessvärre är så att folk inte ser på drogberoende som ett sjukdomstillstånd utan som en bekräftelse på en individs svaghet. Förhoppningsvis kommer klimatet i Sverige att utvecklas till ett där man ser drogberoende som ett vårdfall om än inte ett egentligt sjukdomsfall (vilket jag personligen inte tycker att det är perse).
Det skulle betyda att majoriteten av befolkningen skulle klassas som vårdfall. Dock så är detta endast semantik, dvs. ur någons synvinkel är detta realitet.
2014-11-13, 00:41
  #4
Medlem
(FB) (Varför oförsonlig drogpolitik i Sverige? / Mod)

Där finns en tråd med bra diskussioner i ämnet.
2014-11-13, 18:46
  #5
Medlem
b0gfettos avatar
Vi flyttar denna.

Övriga droger --> Narkotikapolitik
/Moderator
2014-11-18, 14:17
  #6
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
(FB) (Varför oförsonlig drogpolitik i Sverige? / Mod)

Där finns en tråd med bra diskussioner i ämnet.
Trådstarterna liknar varandra såpass mycket att jag tycker att vi kan nöja oss med den tråd som länkas i inlägget jag citerar. Låser denna.

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback