Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-11, 00:09
  #1
Medlem
Overklighetss avatar
Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser vad vi gör mot alla de som inte orkar leva detta liv och tar till droger. Varför ska vi kriminalisera dessa stackare? Det finns så oändligt många anledningar till att man tar droger, och lagen gör deras liv till ett ännu värre helvete. Varför?
Det finns kroniska sjukdomar som gör att man inte funkar på alla plan här i livet, som inga mediciner hjälper emot, vad ska de göra? Gilla läget och leva som offer? När man kan ta droger som förgyller ens vardag om så bara för några ögonblick. Varför ska detta ses ner på?

Jag blir less. Vet inte vad som ska diskuteras riktigt, men det handlar väl om de stackarna som inte har några alternativ än att ta till dessa droger för att göra sina liv levbara. Om man ses ner på från början, och därav börjar knarka, ja, då ska man ses ner på ännu mer. Vad hjälper det?

Politiker sitter på sina höga hästar och vägrar ta itu med saken. Tar de droger själva eller vad är det frågan om? Har de aldrig hört talas om omständigheter? Är de dumma i hela huvudet?

Man blir inte socialt utstött på grund av drogandet, utan snarare SYNEN på det.

Varför denna lag mot bruk?

Kan någon argumentera emot på riktigt tack.

Det är just det, det finns inga argument emot, bara syn. En form av mobbing hade man kunnat kalla det, som man använder sig av politiskt för trycka ner mindre bemedlade. Detta är så diktatoriskt och diaboliskt som man bara kan komma.
__________________
Senast redigerad av Overklighets 2014-10-11 kl. 00:35.
Citera
2014-10-11, 00:34
  #2
Medlem
curiamobiliums avatar
Du har inte satt dig in i varför det är kriminaliserat verkar det som?
Kolla upp det först så kan du återkomma sedan.
Citera
2014-10-11, 00:37
  #3
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Du har inte satt dig in i varför det är kriminaliserat verkar det som?
Kolla upp det först så kan du återkomma sedan.

Kan inte du upplysa mig istället?

Varför kan man åtminstone inte försöka omforma lagen så att folk slipper ramla mellan alla stolar som ger konsekvenser som påverkar hela livet.
Citera
2014-10-11, 00:51
  #4
Medlem
Overklighetss avatar
Jag ifrågasätter inte riktigt politikens historia, utan hur ineffektiv och inhuman den är med dagens mått mätt. Känsloargument måhända, men bättre det än bara en kall hand.
Citera
2014-10-11, 01:00
  #5
Medlem
För att det är skadligt, främst socialt men även medicinskt/fysiskt. Folk som knarkar är mindre benägna än att följa normens och samhällets regler och lagar.
Citera
2014-10-11, 01:06
  #6
Medlem
Jag träffade en person en gång som rökte Cannabis ibland. Han hade blivit tvingad av sin skola att lämna prover, och han visade positivt. Han blev avstängd från sin utbildning på grund av det.
"Du skadar dig själv. Det är inte bra för dig, så nu ska vi straffa dig genom att hindra dig från att skaffa dig en utbildning och sen ett jobb".

Jag har en barndomskompis som är fast i opiaterna. Om han inte tar sina droger så drabbas han av ett feberliknande tillstånd, en extrem smärta i hela kroppen, ångest, depression, självmordstankar, osv. Även psykoser förkommer när opiatmissbrukare inte får sin drog.

Ska man verkligen straffa honom för att han vill bli frisk för dagen?
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Du har inte satt dig in i varför det är kriminaliserat verkar det som?
Kolla upp det först så kan du återkomma sedan.
Man kan ha droger olagliga utan att man måste sparka på folk som redan ligger ner.
Det hade räckt med att polisen beslagtog alla droger som man hittar. Straff hjälper inte folk att sluta, det tar dom bara längre ner i missbruket och stöter bort dom från samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMenis
För att det är skadligt, främst socialt men även medicinskt/fysiskt. Folk som knarkar är mindre benägna än att följa normens och samhällets regler och lagar.
Motorsport är också farligt.

Varför knarkar inte min mamma? Är det för att det är olagligt, eller tror du att det finns någon annan anledning?

TV-spel kan också vara skadligt för det sociala livet. Alkohol också, och andra former av missbruk. Varför vårdar man alla andra utan straff, men skiter totalt i såna som missbrukar illegala droger?
Citera
2014-10-11, 02:09
  #7
Medlem
Man kanske borde skrota den här värdelösa drogpolitiken som vi har i Sverige, och istället ta efter andra länder som visar ett mycket bättre resultat. Jag rekommenderar att ni tar er en titt på länder som Holland och Portugal.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fle...dor-av-droger/

http://content.time.com/time/health/...893946,00.html
Citera
2014-10-11, 02:35
  #8
Medlem
[quote=Endofin|50687124]Straff hjälper inte folk att sluta, det tar dom bara längre ner i missbruket och stöter bort dom från samhället. /QUOTE]
Håller med om detta. Syftet är att straffa för att uppfostra/lära. Knarkar du så får du fängelse, det är inte roligt, gör inte om det och lär dig av dina misstag.
Motorsport är också farligt/skadligt, men det får inte människor att bryta normen och lagar.
Gillar din kompis att vara fast i opiatträsket?
Jag tror att din mamma håller sig borta från droger eftersom;
1) Hon klarar sig bra utan dem, hon har inget behov av dem.
2) Det är olagligt, hon vill inte åka i fängelse/få böter/ hamna i registret.
Citera
2014-10-11, 02:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMenis
För att det är skadligt, främst socialt men även medicinskt/fysiskt. Folk som knarkar är mindre benägna än att följa normens och samhällets regler och lagar.


Pga av att det är olagligt.

om du som vanlig rökare anses som kriminell men du anser dig inte som kriminell då skiter du i allt annat som kan göra dig kriminell, eftersom du redan är en.
Citera
2014-10-11, 02:50
  #10
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMenis
För att det är skadligt, främst socialt men även medicinskt/fysiskt. Folk som knarkar är mindre benägna än att följa normens och samhällets regler och lagar.

Det socialt skadliga framgick i min trådstart. De medicinska och fysiska skadorna är nog något man kan leva med om livet redan är ett helvete. Normen suger hästballe, och om samhällets regler och lagar inte stämmer överens med verkligheten så finns det ingen anledning att upprätthålla dem.
Det är som att säga att lagen är som den är, lev med det, hur bisarr den än må te sig. Hur är det friskt att tänka så om man nu väljer att vara en gnutta progressiv. Lagar är där utav den enkla anledningen att det står skrivet i lagboken, men kan man inte ändra på det utefter omständigheter så är det ju systemet som fallerar å det grövsta.
Citera
2014-10-11, 03:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Det socialt skadliga framgick i min trådstart. De medicinska och fysiska skadorna är nog något man kan leva med om livet redan är ett helvete. Normen suger hästballe, och om samhällets regler och lagar inte stämmer överens med verkligheten så finns det ingen anledning att upprätthålla dem.
Det är som att säga att lagen är som den är, lev med det, hur bisarr den än må te sig. Hur är det friskt att tänka så om man nu väljer att vara en gnutta progressiv. Lagar är där utav den enkla anledningen att det står skrivet i lagboken, men kan man inte ändra på det utefter omständigheter så är det ju systemet som fallerar å det grövsta.

Jag skulle säga att Sveriges lagar idag stämmer ganska bra överens med verkligheten, för dem flesta i vår tid och vårt samhälle. Detta är min åsikt och i ett samhälle aom styrs på vårt sätt så kan man omöjligt göra alla nöjda.
"Lagen är som den är, lev med det". Ja, precis så är det. Gillar du det inte så får du protestera. Måste man legalisera herion för att vara progressiv? Man KAN ju ändra på lagarna, dem skrivs om/tas bort/läggs till nya hela tiden?
Citera
2014-10-11, 03:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Pga av att det är olagligt.

om du som vanlig rökare anses som kriminell men du anser dig inte som kriminell då skiter du i allt annat som kan göra dig kriminell, eftersom du redan är en.

Nej, pga folk som missbrukar även bryter mot andra lagar. Tex. säljer vidare droger för finansiering av eget bruk och/eller annan kriminell verksamhet för att finansiera sitt drogberoende (nej, jag har inga källor)
Min poäng är att knarkare (använder ordet för enkelhetens skull) blir oftast tagna för att de bryter mot någon annan lag eller norm, tex. påverkad på offentlig plats -> någon beter sig "skumt", folk uppmärksammar det, ringer polisen -> kört för knarkaren. Eller att dem säljer eller begår andra brott, som jag skrev.
Tänk dig en familjefar med fast jobb, allt frid och fröjd. Dock så skjuter han heroin varje kväll, men ingen får någonsin reda på det.

Men menar du att om knark var lagligt, så skulle pundare sluta sälja vidare/stjäla för sitt nästa fix?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback