2014-11-12, 20:30
Medlem
gulligumsans avatar
Hej!

Kan någon förklara för mig vad skillnaden mellan methylfenidate och lisdexamfetamine är?

Undrar därför jag ska byta from concerta till elvanse på måndag.
Citera
2014-11-12, 20:46
Medlem
Greeners avatar
Metylfenidat är mer kemiskt besläktat med kokain men har effekter som liknar amfetamin. Lisdexamfetamin är en så kallad pro-drug, förstadiet till dexamfetamin. Dexamfetamin är en del av amfetamin och beskrivs ibland som den delen av amfetamin som ger koncentration och lugn. Min erfarenhet är att lisdexamfetamin är mer effektivt än metylfenidat och har mindre biverkningar. Mindre ångestfyllt. Eftersom lisdexamfetamin måste omvandlas i kroppen innan det har effekt tar det längre tid innan man märker av medicinen, men den sitter också i längre så man slipper fylla på under dagen. Det gör det också svårare att få en "rush" vid injektion, och anses därför ha en lägre risk för missbruk.
Citera
2014-11-12, 20:59
Medlem
E.W.s avatar
Flyttas:
Citera
2014-11-12, 20:59
Medlem
gulligumsans avatar
mm okej!

Men om min kropp inte svarar så bra på menthylfenidate, och menthylfenidate ska vara mer snabbkickande (om jag fatta rätt) Vad är oddsen att min kropp då svarar bättre på lisdexamfetamine, om den smyger på lite?

Är dom besläktade ämnen eller är det helt olika?
Citera
2014-11-12, 21:04
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Flyttas:

Flyttas vart då?
Citera
2014-11-12, 21:14
Medlem
Greeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
mm okej!

Men om min kropp inte svarar så bra på menthylfenidate, och menthylfenidate ska vara mer snabbkickande (om jag fatta rätt) Vad är oddsen att min kropp då svarar bättre på lisdexamfetamine, om den smyger på lite?

Är dom besläktade ämnen eller är det helt olika?

Den här studien påstår att Lisdexamfetamin har en högre chans att ge ett bra resultat jämfört med metylfenidat och atomoxetin (strattera).

Ur ett kemiskt perspektiv så är de rätt så olika. Effektmässigt så är de ganska lika.
Citera
2014-11-12, 21:35
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Den här studien påstår att Lisdexamfetamin har en högre chans att ge ett bra resultat jämfört med metylfenidat och atomoxetin (strattera).

Ur ett kemiskt perspektiv så är de rätt så olika. Effektmässigt så är de ganska lika.

Ok Tack! Då hajar jag lite bättre Ska inte bli professor, men de är endå intressant att veta vad de är man ska stoppa i sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in