Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-11-12, 17:04
Medlem
chamaemoross avatar
Hejsan!
Sådan är situationen: Bor minilitet i Stockholm på en yta på ungefär 14 m2 och har en kyl som har en total yta på ungefär 35-40% av 1 m2. Jag har lite svårt att fylla upp kylen med de vettigaste saker som jag behöver under denna period i mitt liv. Främst då att jag är student, men självklart också p.g.a. kylen är så jävla liten.

Just nu är kylen fylld med följande grejer:

I dörren:
2 l Tomatjuice.
12 st Ägg
1 filmjölk.

I första och lägsta skåpytan:

2 st plastlådor med Pasta samt Köttfärssås (eller annan matlåda) som jag tar med till skolan varje dag i veckan.
Öl
Soldatens ärtsoppa
Bönor i tomatssås

I mellesta och sista skåpytan:
Diverse såser samt tomatpure eller kalles kaviar

I översta gallret:
Pålägg såsom skinka, ost, smör, leverpastej och kanske lite gurka.

Längst upp i vänstra hörnet (liten frysbox)
Is.

Har ni bättre idéer hur jag fyller upp kylen? Har f.ö också ett skåp där jag förvarar väldigt mycket torrgrejer. Mestadelen av mina inköp sker på LIDL så hade uppskattat tips om bra produkter från LIDL som tar lite plats i kylen.

Citera
2014-11-12, 17:05
Medlem
gato12s avatar
Varför har du konserver i kylen...?
Citera
2014-11-12, 17:05
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Dem är öppnade!
Citera
2014-11-12, 17:12
Medlem
ts.nows avatar
Har du inget förråd i källaren då jag antar att du bor i lägenhet? En ide kan ju vara att införskaffa både en fullstor kyl och frys och ställa där nere med de sakerna du använder mindre sällan och de viktigaste i den lilla kylen uppe.
Citera
2014-11-12, 17:17
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Har du inget förråd i källaren då jag antar att du bor i lägenhet? En ide kan ju vara att införskaffa både en fullstor kyl och frys och ställa där nere med de sakerna du använder mindre sällan och de viktigaste i den lilla kylen uppe.

Nej det går inte. All min yta är upptagen som det är just nu. Har inga möjligheter till att skaffa en fullstor kyl och frys utan kommer få bo så här ett tag framöver.

MVH
Citera
2014-11-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Dem är öppnade!
Man förvarar inte mat i öppnade konserver.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Ar-det-farligt-att-ata-maten-i-en-bucklig-konservburk/

Du verkar dricka tomatjuice och det är ju bra men vart är alla andra grönsaker man behöver för att få i sig alla vitaminer och mineraler. Om du hatar grönsaker så ät frukt. Paprika är tex. gott tunt skivat på smörgås eller som tillbehör till mat. Sprängfylld med c-vitamin.
Citera
2014-11-12, 17:22
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Man förvarar inte mat i öppnade konserver.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Ar-det-farligt-att-ata-maten-i-en-bucklig-konservburk/

Du verkar dricka tomatjuice och det är ju bra men vart är alla andra grönsaker man behöver för att få i sig alla vitaminer och mineraler. Om du hatar grönsaker så ät frukt. Paprika är tex. gott tunt skivat på smörgås eller som tillbehör till mat. Sprängfylld med c-vitamin.

Tjena du!
De där med konserverna, de är bara att jag förvarar dem i en dag med en påse över så tror det håller sig. Värmer ju upp allt och sånt före jag käkare det.

Jag lagar som sagt mina storkok en eller två gånger i veckan och då använder jag hälsosam mat. I övrigt köper jag mycket frukt som jag har i en skål utanför kylen. Tomatjuicen dricker jag för att komplettera mitt dåliga fiberintag. Tack för tipset om paprika
Citera
2014-11-12, 17:40
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
ja precis ta ut konserverna från kylen!!!
Citera
2014-11-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamaemoros
Tjena du!
De där med konserverna, de är bara att jag förvarar dem i en dag med en påse över så tror det håller sig. Värmer ju upp allt och sånt före jag käkare det.

Jag lagar som sagt mina storkok en eller två gånger i veckan och då använder jag hälsosam mat. I övrigt köper jag mycket frukt som jag har i en skål utanför kylen. Tomatjuicen dricker jag för att komplettera mitt dåliga fiberintag. Tack för tipset om paprika

Bakterietillväxt är en sak men metall kan fällas ut i maten man förvarar i öppna konserver. Det kan ta smak av metallburken ganska fort. Häll upp innehållet tex. i en stor temugg av porslin ist. och ställ i kylen.
Citera
2014-11-12, 18:09
Medlem
bennes avatar
Du behöver ju inte ha all öl i kylen, bara 2-3st sen om du dricker en ställer du in en ny bara så den hinner bli kyld*!
Citera
2014-11-12, 18:48
Medlem
MeanMEs avatar
Du är student...

100% Öl, nudlarna har du i en plastkasse.
Citera
2014-11-12, 19:31
Medlem
bennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du är student...

100% Öl, nudlarna har du i en plastkasse.

Givande svar. Öl kan även konsumeras varm (fisljummen) i kalla tider.

Edit: Nudlar fanns inte ens på tal här
Senast redigerad av benne 2014-11-12 kl. 19:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in