Citat:
Ursprungligen postat av
Herr-PK
Tack för svaren, bör jag konfrontera läraren? En väldigt sträng lärare vi har.
Ska hänvisa till era källor nästa gång hon nämner detta.
Och jag tror inte jag missuppfattat honom, han säger typ "saker du håller i handen ska redovisas i stapeldiagram, saker som inte kan hållas i hinken ska redovisas i linjediagram eller annat lämpligt diagram." Ni kan alltså intyga att detta är felaktigt?
Osäkert kön på läraren eller? Det kan kvitta, jag observerar i alla fall att det finns ett glapp mellan vad som normalt ryms i en hand respektive en hink. Kanske läraren menar samma sak som jag skrev, att linjediagram är bra om man har många och täta mätpunkter men om du bara har en handfull (typ fem-tio) mätpunkter så skulle stapeldiagrammet vara bättre.
Men nä, det är ingen bra definition det heller. Skillnaden ligger snarare i om man har goda skäl att anta att det man redovisar med diagrammet har varierat kontinuerligt inom mätintervallet, det jag förklarade ovan med köttbullarna och olika mätintervall.
Du kanske mäter temperaturen i en mugg vatten som står över ett tänt värmeljus en gång per minut under totalt fem minuter. Där har man (om man inte är född i förrgår) goda skäl att anta att temperaturen stigit rätt jämnt även under tiden mellan mätningarna och ett linjediagram är det enda rätta sättet att visa temperaturutvecklingen trots det lilla antalet mätpunkter, vi vet ju att temperaturen inte stiger stegvis i muggen.