2014-11-11, 17:08
Medlem
Hej, jag har suttit här och funderat hur det funkar med att köpa fastigheter som juridisk person. Precis som många andra företagare så vill jag minska mina kostnader/skatter så mycket som möjligt.

Hur funkar det om jag köper bostadsrätter med mitt företag, kan jag ge bort fastigheten till mig själv eller sälja billigt till mig själv för att undvika skatter som jag skulle betalt om jag tag ut pengar från företaget som lön/utdelning? Kan man göra så?

Kanske skulle formulerat mig bättre men hoppas ni förstår det jag menar
Citera
2014-11-11, 19:03
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaGet
Hej, jag har suttit här och funderat hur det funkar med att köpa fastigheter som juridisk person. Precis som många andra företagare så vill jag minska mina kostnader/skatter så mycket som möjligt.

Hur funkar det om jag köper bostadsrätter med mitt företag, kan jag ge bort fastigheten till mig själv eller sälja billigt till mig själv för att undvika skatter som jag skulle betalt om jag tag ut pengar från företaget som lön/utdelning? Kan man göra så?

Kanske skulle formulerat mig bättre men hoppas ni förstår det jag menar

Du kommer till att börja med få problem med att hitta en bostadsrättsförening som godkänner juridiska personer som ägare, det är ditt första och största problem.

Självklart kan du inte heller överföra värden ur bolaget till dig själv till underpris utan att riskera att Skatteverket ifrågasätter detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in