2014-11-10, 20:38
Medlem
När jag ser mig omkring i världen tycker jag mig se en trend att ondskan växer sig allt starkare. För att förebygga eventuella missförstånd: nej jag syftar inte på någon specifik politisk rörelse.

Det jag tycker mig se är ett allmänt råare klimat, och en allmän uppgång för sadism och illvilja. Jag ska ge ett exempel, inte för att peka ut just den användaren, utan bara för att jag tycker att det är ett tecken i tiden: (FB) Jag vill se riksdagen brinna....
Den här personen vill alltså se riksdagen brinna. Inte för att det skulle lösa något, utan bara för att det liksom vore tillfredställande.

Inom den politiska debatten tycker jag mig ofta se att folk skrattar och njuter när det går dåligt för den andra sidan. Här vill jag göra en poäng. Det handlar inte alltid om att man ser något som en stor vinst för den egna sidan. Utan det viktiga är att den andra sidan förlorar. Vad är egentligen skillnaden? Vi kan se det i frågor där ena sidan tycker att något är extremt viktigt men andra sidan inte bryr sig särskillt egentligen. Då kan ena sidan förlora stort utan att den andra vinner stort. Och där kan man då se skillnaden på de två inställningarna.
EDIT: Hittade ett perfekt exempel (FB) hur man lever ett anti-mp liv

Jag tycker mig se tendenser till att man istället för att angripa åsikter, angriper personer och organisationer, och försöker krossa dem.

Tycker ni också att ondskan är på frammarsch? Hur yttrar den sig? Bör något göras?
Senast redigerad av im3w1l 2014-11-10 kl. 20:54.
Citera
2014-11-10, 21:33
Medlem
morpdeuss avatar
Läste endast första länkade tråden, men som jag ser det så är TS avsikt att förinta ondska. Han vill ta makten från de giriga samt lögnaktiga charlatanerna som för tillfället styr samhället och ge den till de rätta arvingarna, dvs. folket.

Ondska är knappast på frammarsch, den har funnits närvarande genom hela historien. Dock så är det inte helt ovanligt att folk inte kan identifiera ondska även fast den står mitt framför näsan på dem.
Citera
2014-11-10, 23:45
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Inom den politiska debatten tycker jag mig ofta se att folk skrattar och njuter när det går dåligt för den andra sidan. Här vill jag göra en poäng. Det handlar inte alltid om att man ser något som en stor vinst för den egna sidan. Utan det viktiga är att den andra sidan förlorar. Vad är egentligen skillnaden? Vi kan se det i frågor där ena sidan tycker att något är extremt viktigt men andra sidan inte bryr sig särskillt egentligen. Då kan ena sidan förlora stort utan att den andra vinner stort. Och där kan man då se skillnaden på de två inställningarna.
EDIT: Hittade ett perfekt exempel (FB) hur man lever ett anti-mp liv

Jag tycker mig se tendenser till att man istället för att angripa åsikter, angriper personer och organisationer, och försöker krossa dem.

Tycker ni också att ondskan är på frammarsch? Hur yttrar den sig? Bör något göras?

Skadeglädje tyder på att nervositeten ökar. Blir likadant på ett företag som håller på att sjunka. Och det är väl lite nervöst just nu. Putin rumsterar där ut, också lite högerextremism. Kan nog bli jobbigt framöver
Citera
2014-11-11, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Ondska är knappast på frammarsch, den har funnits närvarande genom hela historien.

Japp. Men folk vill inte lyssna på det örat.
Citera
2014-11-12, 02:01
Medlem
Jo ondskan har ju alltid funnits. Jag menar bara att jag känner att ondskan har ökat i samhället sen för 5-10 år sedan.
Citera
2015-07-15, 19:36
Medlem
Ett drygt halvår har gått sen jag skapade tråden. I mina ögon har trenden har fortsatt och intensifierats. Speciellt

Politiska motståndare förföljs och mobbas ut. Brev skickas till deras arbetsgivare, familjer, tidningar i deras närområde där se smutskastas. En populär "meme" som uppstått är att dricka motståndarnas tårar, och hur gott de smakar.
Citera
2015-07-15, 20:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Ett drygt halvår har gått sen jag skapade tråden. I mina ögon har trenden har fortsatt och intensifierats. Speciellt

Politiska motståndare förföljs och mobbas ut. Brev skickas till deras arbetsgivare, familjer, tidningar i deras närområde där se smutskastas. En populär "meme" som uppstått är att dricka motståndarnas tårar, och hur gott de smakar.

Du bör nog ta och läsa en historiebok. Läs på lite om hur nazisterna behandlade folk...hur kommunisterna behandlade folk...hur vita behandlade negrer och indianer i Amerika...hur vikingarna behandlade folk......hur mongolerna behandlade folk...hur romarna behandlade folk. Korsfästning var populärt för 2000 år sedan. Världen är inte ondare idag än förr.
Citera
2015-07-15, 20:37
Medlem
Det största och mest frustrerande inom svensk politik är illviljan, att inte låta motståndarens argument bita alls oavsett hur bra dom är.
Att vinna. Det är viktigt. Hur man vinner är oviktigt.
Detta är ett stort problem som tar oss absolut ingenstanns.
Det blir som ett skyttegravskrig.
Båda sidor agerar såhär.
Det gäller politiker som vanliga entusiaster.

Först när vi accepterar och respekterar varandra kan vi föra en bra dialog.
Svårt med så många onödiga och dumma, med flit provokativa, kommentarer utspydda överallt.
Så låg nivå ibland så att det känns som en omöjlig uppgift att få folk sluta tävla och börja göra riktig nytta.
Citera
2015-07-15, 20:44
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlindSunshine
Det största och mest frustrerande inom svensk politik är illviljan, att inte låta motståndarens argument bita alls oavsett hur bra dom är.
Att vinna. Det är viktigt. Hur man vinner är oviktigt.
Detta är ett stort problem som tar oss absolut ingenstanns.
Det blir som ett skyttegravskrig.
Båda sidor agerar såhär.
Det gäller politiker som vanliga entusiaster.

Först när vi accepterar och respekterar varandra kan vi föra en bra dialog.
Svårt med så många onödiga och dumma, med flit provokativa, kommentarer utspydda överallt.
Så låg nivå ibland så att det känns som en omöjlig uppgift att få folk sluta tävla och börja göra riktig nytta.

Svensk politisk "debatt" är en förolämpning mot intellektet, men jag skulle ju inte kalla det "ondskan på frammarsch", snarare "dumheten på frammarsch".
Citera
2015-07-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Svensk politisk "debatt" är en förolämpning mot intellektet, men jag skulle ju inte kalla det "ondskan på frammarsch", snarare "dumheten på frammarsch".

Jag påbörjade ett inlägg i samma anda, fast nu hann du före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in