När jag ser mig omkring i världen tycker jag mig se en trend att ondskan växer sig allt starkare. För att förebygga eventuella missförstånd: nej jag syftar inte på någon specifik politisk rörelse.
Det jag tycker mig se är ett allmänt råare klimat, och en allmän uppgång för sadism och illvilja. Jag ska ge ett exempel, inte för att peka ut just den användaren, utan bara för att jag tycker att det är ett tecken i tiden:
(FB) Jag vill se riksdagen brinna....
Den här personen vill alltså se riksdagen brinna. Inte för att det skulle lösa något, utan bara för att det liksom vore tillfredställande.
Inom den politiska debatten tycker jag mig ofta se att folk skrattar och njuter när det går dåligt för den andra sidan. Här vill jag göra en poäng. Det handlar inte alltid om att man ser något som en stor vinst för den egna sidan. Utan det viktiga är att den andra sidan förlorar. Vad är egentligen skillnaden? Vi kan se det i frågor där ena sidan tycker att något är extremt viktigt men andra sidan inte bryr sig särskillt egentligen. Då kan ena sidan förlora stort utan att den andra vinner stort. Och där kan man då se skillnaden på de två inställningarna.
EDIT: Hittade ett perfekt exempel
(FB) hur man lever ett anti-mp liv
Jag tycker mig se tendenser till att man istället för att angripa åsikter, angriper personer och organisationer, och försöker krossa dem.
Tycker ni också att ondskan är på frammarsch? Hur yttrar den sig? Bör något göras?