2014-11-10, 14:07
Medlem
Jag har börjat testa detta mot min värk jag har i kroppen. har bland annat muskelinflammation i skuldran sen en tid tillbaka troligtvis pga dålig hållning (som jag nu jobbar på med träning) Men till en fråga är om gurkmejan och eller strandnypon kan förvärra symptomen i början av att man börjat äta det? Jag har nu ätit detta i 7 dar och jag har mer ont och stelt än någonsin.

Jag får lite samma effekt när jag ätit antibiotika till tex tandinfektion.. den första och andra dagen brukar värken förvärras innan det börjar sakta att klinga av. därför tänkte jag att det kanske är nått liknande som händer nu? Någon med erfarenhet av detta?
Min dos är 1 tsk ekologisk ingefära per dag och 2 tsk strandnypon per dag.
Citera
2014-11-10, 20:20
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Men till en fråga är om gurkmejan och eller strandnypon kan förvärra symptomen i början av att man börjat äta det? Jag har nu ätit detta i 7 dar och jag har mer ont och stelt än någonsin.
Nej, både gurkmeja och strandnypon har en viss antiinflammatorisk effekt så du bör inte bli sämre.
Jag kan tänka mig ett par möjliga förklaringar.

Du kanske hade haft en dålig smärfylld vecka ändå, även utan gurkmeja och strandnypon. Ditt immunförsvar kanske har jobbat mot något virus eller eller någon särskild bakterie.

Du kanske har någon form av allergi mot strandnypon eller gurkmeja som förklarar att du inte mår bra av dem.

Upptaget av antiinflammatoriskt curcumin i gurkmeja ökar drastiskt om man samtidigt äter svartpeppar också.
Gurkmejans curcumin utsöndras på några timmar från kroppen via urinen, så ät gärna mindre mängder flera gånger per dag, istället för en stordos en ggn per dygn.
Citera
2014-11-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Nej, både gurkmeja och strandnypon har en viss antiinflammatorisk effekt så du bör inte bli sämre.
Jag kan tänka mig ett par möjliga förklaringar.

Du kanske hade haft en dålig smärfylld vecka ändå, även utan gurkmeja och strandnypon. Ditt immunförsvar kanske har jobbat mot något virus eller eller någon särskild bakterie.

Du kanske har någon form av allergi mot strandnypon eller gurkmeja som förklarar att du inte mår bra av dem.

Upptaget av antiinflammatoriskt curcumin i gurkmeja ökar drastiskt om man samtidigt äter svartpeppar också.
Gurkmejans curcumin utsöndras på några timmar från kroppen via urinen, så ät gärna mindre mängder flera gånger per dag, istället för en stordos en ggn per dygn.

Tack för svaret.. kan ju vara så som du säger. Men ska nog ge det här nån månad iaf för och se om det hjälper i annat fall sägs det ju att det är nyttigt så det är väl endå inte bortkastade pengar. Inflammationen i skuldran,nacken har dock inte minskat. Strandnypon har jag hört kan ta upp till 8 veckor innan man märker skillnad så kanske är alldeles för tidigt att veta ännu om det kan ge effekt eller inte. Skulle vara så skönt att slippa ta läkemedel och hitta något som är mer naturligt istället för kroppen.

Jag tar inga stora doser samtidigt. 1 tsk på morgon med nypon och en halv tesked gurkmeja. sen kväll samma sak. Funderar lite på om man ska höja dosen med gurkmeja då jag hört att man ska ta 1 msk gurkmeja för att man ska få effekt. själv tar jag bara en tsk per dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in