2022-04-04, 12:32
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Inget derby i världen kan mätas med Old Firm.
På vilket sätt? Historian mellan klubbarna? Trycket på läktaren?
Citera
2022-04-04, 13:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
På vilket sätt? Historian mellan klubbarna? Trycket på läktaren?
En kombination. Men framför allt så är det ju historien mellan klubbarna, samt det extrema hatet som råder mellan Rangers o Celtic fansen.

Har aldrig fått uppleva ngt Old Firm live. Men jag är halvt irländsk, och ca 80% av min familj där borta är stenhårda Celtic fans.
Citera
2022-04-05, 10:31
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
En kombination. Men framför allt så är det ju historien mellan klubbarna, samt det extrema hatet som råder mellan Rangers o Celtic fansen.

Har aldrig fått uppleva ngt Old Firm live. Men jag är halvt irländsk, och ca 80% av min familj där borta är stenhårda Celtic fans.
Håller med gällande historien, kan det vara det äldsta derbyt i världen? Första matchen spelades i maj 1888.
Citera
2022-04-15, 12:50
Medlem
-GGs avatar
Nytt Old Firm i helgen!

Nu är jag lite fast redan, så det blir till att se.

Härlig fotbollshelg som väntar överallt.

Jag ska grotta ner mig med min bok och samtidigt kolla fotbollen.

Fino alla fine.
Senast redigerad av -GG 2022-04-15 kl. 13:17.
Citera
2022-04-15, 18:35
Medlem
Generalanderssons avatar
Rätt kul med Rangers i EL-semi, ganska starkt av en skotsk klubb i dagens fotboll.
Citera
2022-08-30, 23:56
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Lustig tajming. Liverpool vinner mot Bournemouth på lördag med 9-0. Celtic vill inte vara sämre och vinner med 9-0 mot Dundee United i Söndags.

Idag sparkas Scott Parker efter förnedringen. Bara kort därefter drabbas Jack Ross, tränare i Dundee av damma öde. För Jack Ross handlar det däremot mer enskilt om resultaten. 5 raka förluster och 23 insläppta senaste 4, varav en 7-0 förlust mot Alkmaar också
Citera
2022-08-31, 10:54
Medlem
Geronimos avatar
Var det inte snack för ett par år sen att slå ihop Edinburgh-klubbarna, ala FC Köpenhamn? Så att Rangers och Celtic kunde få något slags motstånd om ligatiteln.

Förstår att det inte blev av. Men ligan hade blivit lite intressantare att följa om det fanns mer konkurens om ligatiteln.
Citera
2022-09-02, 20:42
Medlem
goseigens avatar
Ny artikel om skotsk fotboll i the Guardian.

https://www.theguardian.com/football/2022/sep/02/celtic-rangers-old-firm-intrigue-cant-mask-troubling-broader-picture-scotland-premiership

Förutsägbart innehåll som säger att klyftan mellan Old Firm och de andra klubbarna bara växer. Spelare hos dem kan ha 20-30 ggr så hög lön som i de andra klubbarna.

Senast någon annan klubb vann var 1985.

Artikeln nämner två lösningar och de är att de två stora klubbarna delar med sig av pengarna, och förstås att de sticker till den engelska ligan. Det står inte exakt att det är just de två klubbarna som borde spela i England, men det är standardlösningen.

Sammanfattningsvis sägs det som vanligt att dessa lösningar kanske inte är så troliga. Lagen kommer inte gärna vilja dela med sig av sina pengar, och det är fullt möjligt att engelska klubbar inte vill ha ytterligare konkurrens.
Citera
2022-09-03, 14:20
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Fy fan.. Känner för att bara stänga av. Celticsmutsen leder med 3-0 i halvtid mot Rangers.
Citera
2022-09-03, 16:24
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo
Var det inte snack för ett par år sen att slå ihop Edinburgh-klubbarna, ala FC Köpenhamn? Så att Rangers och Celtic kunde få något slags motstånd om ligatiteln.

Förstår att det inte blev av. Men ligan hade blivit lite intressantare att följa om det fanns mer konkurens om ligatiteln.

Hibsligan mordhotade sönder förslagsmakaren.
Äldsta bulorna i Skottland håller på Hearts. Äldsta Casuals är Hibs.
Larv att slå ihop klubbarna.
'https://www.youtube.com/watch?v=1zlbrNoRrkU&ab_channel=johnsparky2
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_recorded_incidents_involving_the_CCS
Citera
2022-11-23, 22:03
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
GVB sparkad under VM uppehållet. Vansinnigt tycker jag. Straffspark från mästare i Europa League. Halkat efter Celtic i ligan men tvåa i tvålagsligan är ingen katastrof.

Oförtjänt mycket skit i Champions League. I en grupp med Napoli. Liverpool. Ajax. Normal utdelning är faktiskt 0 poäng på pappret. Får se vem som tar över. Duncan Fergusons namn har nämnts bland annat.
Citera
2022-11-23, 23:21
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Håller med gällande historien, kan det vara det äldsta derbyt i världen? Första matchen spelades i maj 1888.

Derbyt mellan Rangers och Queen's Park är äldre, men har ju långt ifrån samma status, då de nästan aldrig möts längre. De möttes första gången redan 1875 i en vänskapsmatch, och den första riktiga tävlingsmatchen mellan dem spelades i mars 1879 i den skotska cupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in