2014-11-09, 20:50
Medlem
Skulle vara kul att höra en diskussionstråd angående olika typer av svartjobb och några konkreta frågor vi kan diskutera är:

Vilka områden är du själv förvånad över att det finns mycket svarta pengar / jobb inom?

Vad betalar du själv svart eller vart kan man få rabatt med cash (svarta pengar)?

Själv frågar jag alltid frisörer vad det kostar om jag betalar kontant och oftast slipper jag momsen på det viset Brukar även åka taxi svart (i Stockholm), det finns massa personer som kör kvällstid som utgår från Norrmalmstorg.

En moralisk diskussion angående svartjobb är jag inte ute efter. För mig är staten som en hund, den är lojal och glad i någon sekund efter man matat den men sedan vill den bara ha mer och mer...
Citera
2014-11-09, 20:53
Medlem
Flaskhalsats avatar
Anlitar oftast en vän svart som snickare, min städhjälp är svart, min frisör betalas svart och jag åker taxi från krogen svart.

Ingen skatt till regeringen ta det svart på parkeringen.
Citera
2014-11-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Anlitar oftast en vän svart som snickare, min städhjälp är svart, min frisör betalas svart och jag åker taxi från krogen svart.

Ingen skatt till regeringen ta det svart på parkeringen.

Haha bra slogan =) men då antar jag att du får din snickare billigare än vad det skulle bli via ROT? Mekaniker brukar jag få cash-pris på också men det har blivit svårare.

Frågar ni rakt ut eller försöker ni linda in saker och ting? Typ gå in till restaurangen och fråga vad priset blir på lunchmenyn om man skippar kvittot (och blinka lite)?
Citera
2014-11-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhussvenne
Haha bra slogan =) men då antar jag att du får din snickare billigare än vad det skulle bli via ROT? Mekaniker brukar jag få cash-pris på också men det har blivit svårare.

Frågar ni rakt ut eller försöker ni linda in saker och ting? Typ gå in till restaurangen och fråga vad priset blir på lunchmenyn om man skippar kvittot (och blinka lite)?

sloganen kommer från maskinens låt penger från 2009 tror jag att det är.

On topic, mycket av det man betalar kontan är är lätt att bli svart. Det är svårt att fifla med varor då man måste visa vad man köpt in osv. men tjänster är lättare att fuska med då man inte behöver inventarier. kommer igåh min moster som är frisör som berättade om en frisör som var aktiv i samma stad som henne, denna frisören tog betalt med kort med skrev inte ut kvitto och fuskade med pengar som betaldes med kort. Det tog inte lång tid innan skatteverket stod vid hennes portingång.
Citera
2014-11-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman
sloganen kommer från maskinens låt penger från 2009 tror jag att det är.

On topic, mycket av det man betalar kontan är är lätt att bli svart. Det är svårt att fifla med varor då man måste visa vad man köpt in osv. men tjänster är lättare att fuska med då man inte behöver inventarier. kommer igåh min moster som är frisör som berättade om en frisör som var aktiv i samma stad som henne, denna frisören tog betalt med kort med skrev inte ut kvitto och fuskade med pengar som betaldes med kort. Det tog inte lång tid innan skatteverket stod vid hennes portingång.

Ja, det förstår ju jag med och därför jag talade om "cash-priser" dvs. sådant som inte registreras. Låter som en ovanligt korkad frisör.

Jag har hört att blomsterhandlare drar in mycket svart då deras inventarier säljs men sedan redovisas som att de vissnat och slängts
Citera
2014-11-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhussvenne
Ja, det förstår ju jag med och därför jag talade om "cash-priser" dvs. sådant som inte registreras. Låter som en ovanligt korkad frisör.

Jag har hört att blomsterhandlare drar in mycket svart då deras inventarier säljs men sedan redovisas som att de vissnat och slängts

ja, det med blomsteraffärer stämmer. Detta vet jag efter egen erfarenhet. Jag har jobbat för en av sveriges största blomsterhus och ingen visste hur mycket vi hade i lager, en totalt o-organiserat. ingen visste hur många blommor som hade planterats i kruka på våren.

Jag fuskade personligen inte och fusket var inte så utbrett, dock hade det varit såå himla lätt att fuska. butiken hade ett betal-system som en bekant till mig hade designat och byggt helt själv, så att fiffla hade varit enkelt.
Citera
2014-11-09, 23:07
Medlem
%s avatar
Har jobbat svart som ekonom på två ställen och varit med om att kommunen! betalat ordningsvakter svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in