2014-11-09, 18:26
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Vill alltså veta hur väl det fungerar att skjuta hagelpatroner som är 70mm eller kortare ur en bössa med 89 mm lopp. Har hört att det blir sämre prestanda, stämmer det? Hur yttrar det sig, är det det anslagskraften som försämras? Är det en försumbar skillnad? vilka jaktformer påverkar det mest osv...
Nån som har erfarenhet?
Citera
2014-11-09, 18:46
Medlem
HerroFruBolls avatar
Om bössan är gjord för 70mm patroner kan du alltid skjuta med kortare patroner än 70, vanligen 65 då.
Tvärtom är inte bra o ska undvikas. Finns lite mer hagel i 70 än 65, enda skillnaden.
Citera
2014-11-09, 19:21
Medlem
Daineas avatar
Min bössa är en 12/89 och jag har inte märkt någon skillnad alls. Så om den ens existerar är den nog mest teoretisk
Citera
2014-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Om bössan är gjord för 70mm patroner kan du alltid skjuta med kortare patroner än 70, vanligen 65 då.
Tvärtom är inte bra o ska undvikas. Finns lite mer hagel i 70 än 65, enda skillnaden.
Ja att man aldrig ska skjuta med längre patroner än bössan är gjord för vet jag, samt att det i regel går utmärkt att göra det motsatta. Men undrade som sagt om det finns några negativa effekter av att skjuta med patroner som är avsevärt kortare än 89mm i just en 89mm bössa
Citera
2014-11-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Min bössa är en 12/89 och jag har inte märkt någon skillnad alls. Så om den ens existerar är den nog mest teoretisk
Låter bra, tack för svar

Nån annan som kan intyga eller motsätta sig detta?
Citera
2014-11-09, 21:42
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Vill alltså veta hur väl det fungerar att skjuta hagelpatroner som är 70mm eller kortare ur en bössa med 89 mm lopp. Har hört att det blir sämre prestanda, stämmer det? Hur yttrar det sig, är det det anslagskraften som försämras? Är det en försumbar skillnad? vilka jaktformer påverkar det mest osv...
Nån som har erfarenhet?
Erfarna jägare håller inte på med 89 mm magnum patroner. De är långsammare och köttförstör mer.
Så om du är inne på att använda 76 eller möjligen 70 gör du rätt, blir säkert ingen större försämring i ett 89 gevär.
Citera
2014-11-09, 22:10
Medlem
Citat:
Erfarna jägare håller inte på med 89 mm magnum patroner. De är långsammare och köttförstör mer.
Så om du är inne på att använda 76 eller möjligen 70 gör du rätt, blir säkert ingen större försämring i ett 89 gevär.
och om jag skulle vilja använda 65, skulle det gå bra med?
Citera
2014-11-09, 22:28
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
och om jag skulle vilja använda 65, skulle det gå bra med?
Ja inget farligt händer. Föreslår att du sätter upp en stor pappskiva o skjuter med de olika hagelpatronerna o kollar hur träffbilderna skiljer sig åt, hur koncentrerade haglen är.
Citera
2014-11-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ja inget farligt händer. Föreslår att du sätter upp en stor pappskiva o skjuter med de olika hagelpatronerna o kollar hur träffbilderna skiljer sig åt, hur koncentrerade haglen är.
Får göra det, tack
Citera
2014-11-11, 20:21
Medlem
lone_wolfs avatar
Orsaken till att man INTE skall skjuta längre patroner än bössan är avsedd för är att man får ett högre, ev. för högt gastryck vid avfyrning.

När patronen öppnar sig ett för kort patronbo kommer hylsan inte att expandera till full diameter. Det här ökar gastrycket. I äldre vapen kan det leda till vapensprängning. Nyare vapen klarar antagligen påfrestningen tillfälligt men det är garanterat inte att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in