2025-04-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Hejsan

Igår var jag på en dejt med en tjej. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Hon har ett fast jobb, tjänar 30 000 och hon kläcker ur sig att hon sparar ingenting. Jag blev helt chockad. Sen googlade jag, och fann detta:

http://www.swedbank.com/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@kp/documents/article/fm_723388.pdf

Drygt en tredjedel av svenskarna har mindre än 10 000 i sparkapital!

Det är helt främmande för mig. Hur kan det bli så? Varför är svenskarna så slappa när det kommer till sparande?

En tumregel som jag blivit itutad sedan jag var en liten grabb var att alltid spara minst 20% av lönen före skatt. Vilket är ganska svårt. Men det ger resultat. Med en lön på 40 000 så har jag efter 35 års jobbande och 20% i sparande 3 360 000 kronor när jag ska pensionära mig.

Nu kan kanske inte alla lägga undan så mycket. Men om man bara lägger undan 2 000 vilket alla med ett jobb kan göra om de bara vill, så har man fortfarande 840 000 kronor efter 35 år. Det är självklart att man sparar. Men varför gör så få det? Lägg dessutom till ränta och utdelningar från aktier/ETF:er så har man mycket mera.

Varför ser det ut som det gör i dag? Hur kan svenskarna vara så dumma i huvudet och ta SMS-lån? Det är skämmigt.

Det finns ju lågavlönade personer som kanske är ensamstående föräldrar. Då kan det vara knepigt att spara.

Men samtidigt är ju inte alla det och jag kan hålla med om att om man har en god inkomst borde man kunna lägga undan en peng varje månad.

Jag har en kusin som förut ringde och tiggde pengar av sin pappa trots att både han och hans partner har goda inkomster. Det var barnen som skulle ha än det ena än det andra. Herregud, lär ungarna att spara istället!

Själv har jag en rätt bra slant inför min ålderdom fast jag aldrig kunnat arbeta på grund av psykisk ohälsa. Har iofs en sambo som jobbar men inga barn eftersom jag vet att jag inte skulle bli en bra förälder.
Citera
2026-04-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Själv har jag en rätt bra slant inför min ålderdom fast jag aldrig kunnat arbeta på grund av psykisk ohälsa.

Hur är det möjligt att ha "en rätt bra slant" när du aldrig har haft ett arbete?
Citera
2026-04-24, 22:30
Medlem
Det som förvånar mig mer är att många barnlösa 40+, som inte varit mer arbetslösa eller sjuka än andra, inte är miljonärer.
Citera
2026-04-26, 07:57
Medlem
Såhär kan det se ut i Sverige. I Perstorp, gissar att det ser likadant ut i några andra ställen i landet.

Vilka fler kommuner i Sverige ser livet ut som i Perstorp?

Dessa kommuninvånare sparar inte särskilt mycket.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2786580
Citera
2026-04-26, 08:27
Medlem
McCarthy01s avatar
Som flera varit inne på. Det handlar om att folk manipuleras och lockas att konsumera, att man alltid "måste" ha det senaste inom ny teknik, som mobiler e.t.c. och att många unnar sig sådant de inte har råd med för att "alla andra" gör ju det. Om grannen käkar fin mat på restaurang så "måste" jag också göra det. Om grannen har råd med ny bil så vill jag också ha ny bil.

Det grundar sig på en stark känsla att vara "utanför" och inte hänga med för många, en känsla som egentligen är falsk, eftersom ingen människa blir vad han äger eller vad han/hon unnar sig. Din personlighet, den du är, är konstant oavsett vad du har eller inte har, oavsett vad du har råd att unna dig eller inte. Men många fattar inte det.

Sen sitter de då där utan sparkapital och har inget kvar på kontot sista veckan innan nästa utbetalning, och fattar fortfarande inte hur manipulerade och lurade de är av konsumtionssamhället, och karusellen fortsätter.

Att kunna spara och snåla handlar främst om självdisciplin och karaktär, ord som många idag inte ens vet vad de innebär. Det handlar om att kunna stå emot köpimpulser och vill-ha-nu-genast-impulser, och för den som vill ändra på sig och bli mer snål och sparsam kan krävas ett enormt psykiskt arbete, och att försöka inpränta en grundläggande insikt om att livet inte går ut på konsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in