2014-11-09, 09:13
Bannlyst
Jag la en tråd lite dålig tidpunkt igår, så vi testar igen.

Jag kille, har försökt många gånger att avstå alkohol genom frivillig behandling, tvångsvård och in och ut i AA. Totallt har jag prövat seriöst i 10 år. Problemet jag har att jag stänger av öronen när det pratas om gud, även när det är så vi uppfattar honom. Jag kan inte uppfatta annat än att han existerar, det bygger ju på att jag accepterar gud och sen uppfattar honom? Det går inte! Allting annat anser jag är bra. Har lite svårt för steg 4 också. Jag vill inte rota i förflutet, känns som att riva upp läkta sår, även om de läkt med ärr. Börjar jag riva i dem igen av tvång tror jag inte varken jag eller de jag ber om ursäkt mår bra. Jag kan be dessa om förlåtelse i mina tankar, men jag vill inte söka upp folk jag blåst på pengar, sårat, ljugit för och till och med misshandlat psykiskt. Jag vill ju bli frisk så gått det går i första hand....sådant där skulle jag kunna tänka mig att rota i efter minst 5 år av nykterhet och inte nu!!
Citera
2014-11-09, 10:03
Medlem
martin_katts avatar
Som jag tolkar ditt inlägg så vill du slippa steg 2, 3, 4, 5, 9 och 11. Jag tror att det blir svårt för dig att hitta en sponsor som ställer upp på detta eftersom att det är sponsorns uppgift att se till att du följer stegen och därmed bryts ner som person. Det kallas deflation of the ego på engelska och är helt centralt i AA.

Att vara med i AA och inte göra stegen är ungefär som att vara med i vänsterpartiet och samtidigt vara antifeminist och invandringskritiker.

Att skriva detta rakt ut till nykomlingar brukar få tolvstegsrobotar att se rött. De brukar vara mycket oärliga kring detta, men det är bara att läsa stora boken där det jag beskriver står svart på vitt.
Citera
2014-11-09, 10:19
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Jag la en tråd lite dålig tidpunkt igår, så vi testar igen.

Jag kille, har försökt många gånger att avstå alkohol genom frivillig behandling, tvångsvård och in och ut i AA. Totallt har jag prövat seriöst i 10 år. Problemet jag har att jag stänger av öronen när det pratas om gud, även när det är så vi uppfattar honom. Jag kan inte uppfatta annat än att han existerar, det bygger ju på att jag accepterar gud och sen uppfattar honom? Det går inte! Allting annat anser jag är bra. Har lite svårt för steg 4 också. Jag vill inte rota i förflutet, känns som att riva upp läkta sår, även om de läkt med ärr. Börjar jag riva i dem igen av tvång tror jag inte varken jag eller de jag ber om ursäkt mår bra. Jag kan be dessa om förlåtelse i mina tankar, men jag vill inte söka upp folk jag blåst på pengar, sårat, ljugit för och till och med misshandlat psykiskt. Jag vill ju bli frisk så gått det går i första hand....sådant där skulle jag kunna tänka mig att rota i efter minst 5 år av nykterhet och inte nu!!

Jag går ibland i en annan gemenskap. Tror inte du ska hänga upp dig så mycket vid ordet gud, du väljer själv vad du vill lägga i det. Somliga använder till exempel sina barn, vänner i gemenskapen eller en blå stol som en kraft utanför dig själv. Det handlar egentligen bara om en insikt att du själv inte kan fixa det. Dina val och vägar har ju uppenbarligen inte fungerat och du behöver släppa kontrollen och inse att man behöver hjälp utifrån. Om du är väldigt obekväm skulle du kunna vända dig till NA annars. de arbetar med stegen på ett helt annat sätt och där är det ofta en del som inte gör stegen. På NA är du välkommen även om det "bara" är alkoholen du har problem med.

Steg fyra handlar om att du ska se vad är det som drivit dig till att göra det du gjorde. För att ge dig en uppfattning om vad det är inom dig som får dig att göra dessa saker. Steget där du ska gottgöra andra, åtta, handlar om att du ska gottgöra dem du kan där du inte skadar dem eller andra. Som du skriver så finns det massor av tillfällen där det faktiskt gör sämre att söka upp och dra upp gamla saker och då ska man inte heller göra det. I de fallen kan du kanske göra en gottgörelse på ett annat sätt till någon annan. En god gärning alltså.

Jag personligen har inte gjort stegen men hade jag kommit in i gemenskapen idag så hade jag troligtvis gjort de. Dels för att du kommer bättre in i gemenskapen och för att man säkert lär sig av att göra dem. Jag har kommit till listorna i steg fyra men aldrig lämnat över dem i steg fem. Jag förstår precis vad du menar och vad som tar emot men det är ett bra sätt att skaffa sig ett skydd från att falla tillbaka.

Du måste inte köpa allt. Men det du kan göra är att ge det en chans utan att ifrågasätta eller analysera det så mycket. Köper du det inte sedan så är det bara att gå vidare utan. Då vet du iallafall och vet att du testade men att det var inget för dig. Det är ju knappast så att du kan förlora något på att bara prova. Livet med alkohol och droger finns alltid kvar att gå ut till.

Jag kan rekommendera Malmgårdens AA-möten, Malmgårdsgruppen (Kristinehovsgatan 2) som är 19.30 varje dag, samt lunchmöte klockan 12.00 på st Paulsgatan 39d.
Senast redigerad av aisling 2014-11-09 kl. 10:21.
Citera
2014-11-09, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Som jag tolkar ditt inlägg så vill du slippa steg 2, 3, 4, 5, 9 och 11. Jag tror att det blir svårt för dig att hitta en sponsor som ställer upp på detta eftersom att det är sponsorns uppgift att se till att du följer stegen och därmed bryts ner som person. Det kallas deflation of the ego på engelska och är helt centralt i AA.

Att vara med i AA och inte göra stegen är ungefär som att vara med i vänsterpartiet och samtidigt vara antifeminist och invandringskritiker.

Att skriva detta rakt ut till nykomlingar brukar få tolvstegsrobotar att se rött. De brukar vara mycket oärliga kring detta, men det är bara att läsa stora boken där det jag beskriver står svart på vitt.

Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen, att vi förlorat kontrollen över våra liv.
Detta köper jag helt, dock bör det stå att vi håller på att förlora kontrollen på ett liv vi vill uppnå.
Alkoholen tar upp mer plats, nöjen , ansvar, sexlust, värderingar läggs åt sidan för att få drogen/alkohol.

Vi kom till tro på en kraft starkare än vår egen, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
Nja, jag har inte tappat mitt förstånd., mitt förstånd minskar när jag dricker. Jag inser att jag inte på egen han kan sluta, jag behöver hjälp. Ta bort ordet kraft, det är flummeri

Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, såsom vi själva uppfattade Honom.
Jag har ingen gud, då kan jag inte uppfatta honom, men om ni nu envisas så är min gud matematik och fysik som format vårt universum.

Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan.

Det kan väl inte bli oförskräckt om man ska gräva i skit som sårat en eller känslor man dricker på?
Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och
innebörden av dem.

Vem är Gud åter igen? Ska jag be på knän och titta upp på molnen eller vad menas här , och om jag har brister, vad är då innebörden av dessa? Om man visste allting det här så hade man själv gjort något åt att lösa det?

Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.
Vad har jag för karaktärsfel, och ska jag be någon jag inte tror på avlägnsa dessa? Hur lång tid tar det , 5 min , 5 år? Ska jag bara sitta och be då eller? Mer detaljer tack.

Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.

Upprepning, och vad är mina brister?

Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi skadat och var beredda att
gottgöra dem alla.
ok, men dock så tar jag bara med de jag vill be om förlåtelse, ej andra idioter

Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt,
utan att skada dem eller andra.
Nä tack

Vi fortsatte vår moraliska inventering och erkände genast när vi hade fel.
Vad är det jag ska erkänna här, när jag gör felaktiga saker och utbrista "nej nej, förlåt du har rätt jag har fel!!!" Är inte detta ett tecken på dåligt självförtroende?

Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom varvid vi endast bad om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.

Tror inte på gud, men det kan vara stillsamt med miss musik. Hans vilja? Jaha betyder det att han inte vill om jag inte gör detta? Ska jag låtsas att gud finns?

När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett inre uppvaknande försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.

Andligt uppvaknande? Kan ni specifiera lite mer tack definitionen av detta flummeri betyder. Ja visst vill jag andra som vill sluta dricka
Senast redigerad av AntiBus 2014-11-09 kl. 10:44.
Citera
2014-11-09, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Jag går ibland i en annan gemenskap. Tror inte du ska hänga upp dig så mycket vid ordet gud, du väljer själv vad du vill lägga i det. Somliga använder till exempel sina barn, vänner i gemenskapen eller en blå stol som en kraft utanför dig själv. Det handlar egentligen bara om en insikt att du själv inte kan fixa det. Dina val och vägar har ju uppenbarligen inte fungerat och du behöver släppa kontrollen och inse att man behöver hjälp utifrån. Om du är väldigt obekväm skulle du kunna vända dig till NA annars. de arbetar med stegen på ett helt annat sätt och där är det ofta en del som inte gör stegen. På NA är du välkommen även om det "bara" är alkoholen du har problem med.

Steg fyra handlar om att du ska se vad är det som drivit dig till att göra det du gjorde. För att ge dig en uppfattning om vad det är inom dig som får dig att göra dessa saker. Steget där du ska gottgöra andra, åtta, handlar om att du ska gottgöra dem du kan där du inte skadar dem eller andra. Som du skriver så finns det massor av tillfällen där det faktiskt gör sämre att söka upp och dra upp gamla saker och då ska man inte heller göra det. I de fallen kan du kanske göra en gottgörelse på ett annat sätt till någon annan. En god gärning alltså.

Jag personligen har inte gjort stegen men hade jag kommit in i gemenskapen idag så hade jag troligtvis gjort de. Dels för att du kommer bättre in i gemenskapen och för att man säkert lär sig av att göra dem. Jag har kommit till listorna i steg fyra men aldrig lämnat över dem i steg fem. Jag förstår precis vad du menar och vad som tar emot men det är ett bra sätt att skaffa sig ett skydd från att falla tillbaka.

Du måste inte köpa allt. Men det du kan göra är att ge det en chans utan att ifrågasätta eller analysera det så mycket. Köper du det inte sedan så är det bara att gå vidare utan. Då vet du iallafall och vet att du testade men att det var inget för dig. Det är ju knappast så att du kan förlora något på att bara prova. Livet med alkohol och droger finns alltid kvar att gå ut till.

Jag kan rekommendera Malmgårdens AA-möten, Malmgårdsgruppen (Kristinehovsgatan 2) som är 19.30 varje dag, samt lunchmöte klockan 12.00 på st Paulsgatan 39d.

Ja det låter vettigt, vad ligger malmgårdsgruppen? Vilken T-bana och uppgång ska man gå av?
Hittar hittar bra men är värdelös på gatunamn.
Citera
2014-11-09, 10:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ja det låter vettigt, vad ligger malmgårdsgruppen? Vilken T-bana och uppgång ska man gå av?
http://www.aa.se/om-aa/

Här hittar du all info.

Var inte så analyserande. Jag ser AA mer som ett förbyggande underhåll. Skönt att lyssna och prata om man känner för det.
Citera
2014-11-09, 12:02
Medlem
judochops avatar
Jag tycker att du för tillfället ska skita i steg 2-12.

Börja med steg 1 och lägg ingen vikt vid vad som eventuellt kommer sen.
Jag kan lova att jag hade exakt samma åsikter och tankar om AA:s filosofi som dig när jag började sätta mig in i vad ett tillfrisknande handlar om. Kan väl säga att jag fortfarande håller kvar vid vissa av dessa åsikter.

Men... Idag har jag arbetat med steg 1-4, och jag kan säga att jag fortfarande inte riktigt vet vad det handlar om. Jag har flera gånger gått tillbaka ett steg eller två när jag plötsligt förstått vad som menas med vissa formuleringar. Nu har jag äntligen börjat förstå vad steg två faktiskt handlar om och jag känner att alla förutfattade meningar jag hade om tolvstegsprogrammet sakta men säkert börjar tyna bort.

Jag inser nu att vad som står och beskrivs i AA-litteraturen ska anpassas till mina förutsättningar och värderingar. Framförallt har jag förstått att Gud inte alls på några sätt handlar om någon typ av fysisk eller vetenskapligt definierad varelse. Jag har alltid, i alla sammanhang, intellektualiserat och försökt hitta naturliga logiska förklaringar på allt, därför är just allt snack om Gud och högre makter och krafter rent nonsens i mina öron.

Men, som sagt, har jag nu börjat förstå att Gud eller den högre kraften inte ska definieras öht. Det räcker med att jag tror på att den finns, i vilken form som helst. Jag behöver inte hitta den in några sammanhang eller situationer alls. Vissa menar, som tidigare nämnts i tråden, att denna högre kraft kan finnas i AA-gruppen, i naturen, eller i form av sina barn. Jag menar dock att man inte alls behöver sätta ett ord på sin högre makt. Framförallt eftersom dessa yttre fysiska saker kan tas ifrån en och då mister man samtidigt sin tro.

Jag väljer att inte alls definiera min Gud, jag vet bara att den finns där för att hjälpa mig tillfriskna. Jag sätter inga ord på den, jag tillskriver den inga fysiska egenskaper, jag ger den inga sammanhang där den existerar och jag kräver eller förväntar mig inga som helst svar från den. Däremot så tror jag med hela mitt hjärta att den finns där för att hjälpa mig tillfriskna och återfå ett liv som faktiskt är värt att leva.
Citera
2014-11-09, 12:24
Medlem
martin_katts avatar
Notera hur de troende anser att du skall sluta tänka och istället arbeta i stegen. Notera även hur de säger att du inte skall ta så allvarligt på Gud och att du är fri att ha din egen tolkning av honom.

Saken är bara att steg 6 och 7 ter sig en aning löjliga om du väljer ut något föremål eller någon person som din Gud. Skall du ödmjukt be trädgårdsstolen eller din familj att avlägsna dina brister som du kommer fram till i steg 4? Skall du fördjupa din kontakt med trädgårdsstolen i steg 11?
Citera
2014-11-09, 13:00
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Notera hur de troende anser att du skall sluta tänka och istället arbeta i stegen. Notera även hur de säger att du inte skall ta så allvarligt på Gud och att du är fri att ha din egen tolkning av honom.

Saken är bara att steg 6 och 7 ter sig en aning löjliga om du väljer ut något föremål eller någon person som din Gud. Skall du ödmjukt be trädgårdsstolen eller din familj att avlägsna dina brister som du kommer fram till i steg 4? Skall du fördjupa din kontakt med trädgårdsstolen i steg 11?

Det är helt ok att inte göra stegen utan använda möten till att träffa andra i samma situation och där hitta stöd och råd och framförallt råda bot på den ensamhet man kan känna när man förändrar sitt liv. Man måste inte sänka hela AA för det.

Som jag skrev jag har inte själv gjort stegen men använder möten som jag skrev ovan, kanske just för att jag intellektualiserar och analyserar saker lite för mycket. Det passade inte mig. Det finns så klart massor av vägar att gå för att hitta sin nykterhet. De 12 stegen är en väg. Men det är inte så att man provar göra dem och sedan upptäcker att man blev blåst eller förlorade en stor del av sitt liv (vilket alkohol och droger leder till). Man kan testa och köper man det inte så vet man att detta passade inte mig. Eller man kan använda programmet på ett sätt som passar en själv. Men att prova kan man faktiskt alltid göra. Det är ingen som kommer att tvinga dig att bli religiös eller göra saker man inte är bekväm med.

Om någon ställer fram en stor flaska whisky som redan är öppen och säger det här är en så sjukt god whisky som kommer att förändra ditt liv för alltid, men du får bara ta en liten snaps och sedan ställa in den i ditt skåp och vänta en vecka då du får ta en snaps till. Om man inser att man inte kommer klara det så har man tagit det första steget. Om man dessutom dricker whiskyn utan att ifrågasätta vart den kom ifrån, varför den redan var öppen eller om den verkligen faktiskt innehöll det som påstods (vilket man som regel gör om man är alkoholist eller narkoman) så varför är man då så rädd att prova en lösning som har hjälpt miljoner med alkoholister runt om i världen. Det enda som kan ske är att antingen kan du få hjälp av programmet att förändra ditt liv att slippa dricka eller så kommer man till insikt om att det inte passade och man kan gå vidare i livet och försöka hitta andra alternativ. Ibland måste man bara släppa allt och ge sig in i saker, precis som man gör utan att blinka i missbruket. Man kommer varken bli hjärntvättad eller lurad. Man kan när som helst resa sig upp och gå.
Citera
2014-11-09, 13:03
Medlem
aislings avatar
Citat:

Här är en karta. Det ligger borta vid vita bergsparken. Tänker att du skulle kunna ta trean från skanstull eller slussen

https://www.google.se/maps/place/Malmgårdsvägen+2,+116+38+Stockholm/@59.3108139,18.0866217,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f781d5c1735c7:0x6a0cc ca955bbf08e
Citera
2014-11-09, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Här är en karta. Det ligger borta vid vita bergsparken. Tänker att du skulle kunna ta trean från skanstull eller slussen

https://www.google.se/maps/place/Malmgårdsvägen+2,+116+38+Stockholm/@59.3108139,18.0866217,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x465f781d5c1735c7:0x6a0cc ca955bbf08e
Man tackar då syns vi där kanske imorgon utan att veta om det (hade lite att fixa idag)
Jag kommer ifrån slussen så 3:ans buss blir perfekt.
Citera
2014-11-09, 22:00
Medlem
mjukosten78s avatar
Fan vad schysst att du lyssnar på aisling , han verkar klok.
Jag är ny inom tolvsteg,tar nittiodagars brickan nästa söndag.
Jag är ateist och har svårt för en del gudssnack jag får höra.
Men jag försöker att inte hänga upp mig på det.
Jag gillar det som står i NAs tolv traditioner,
2. För vårt gruppsyfte finns bara en högsta auktoritet - en älskande Gud såsom han kan komma till uttryck i vårt gruppsamvete. Våra ledare är enbart betrodda tjänare.

"Komma till uttryck i vårt gruppsamvete"

Det är ungefär så jag försöker se Gud.
Programmet,gemenskapen och en kraft inom mig som har legat gömd under missbruket. Det får vara Gud. Huvudsaken är att jag tar rygg på vinnarna och jag ser många såna på NA-mötena.
Lycka till nu och om du inte gillar första mötet , fortsätt att gå tills du vill gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in