Citat:
Ursprungligen postat av
martin_katt
Som jag tolkar ditt inlägg så vill du slippa steg 2, 3, 4, 5, 9 och 11. Jag tror att det blir svårt för dig att hitta en sponsor som ställer upp på detta eftersom att det är sponsorns uppgift att se till att du följer stegen och därmed bryts ner som person. Det kallas deflation of the ego på engelska och är helt centralt i AA.
Att vara med i AA och inte göra stegen är ungefär som att vara med i vänsterpartiet och samtidigt vara antifeminist och invandringskritiker.
Att skriva detta rakt ut till nykomlingar brukar få tolvstegsrobotar att se rött. De brukar vara mycket oärliga kring detta, men det är bara att läsa stora boken där det jag beskriver står svart på vitt.
Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen, att vi förlorat kontrollen över våra liv.
Detta köper jag helt, dock bör det stå att vi håller på att förlora kontrollen på ett liv vi vill uppnå.
Alkoholen tar upp mer plats, nöjen , ansvar, sexlust, värderingar läggs åt sidan för att få drogen/alkohol.
Vi kom till tro på en kraft starkare än vår egen, kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
Nja, jag har inte tappat mitt förstånd., mitt förstånd minskar när jag dricker. Jag inser att jag inte på egen han kan sluta, jag behöver hjälp. Ta bort ordet kraft, det är flummeri
Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, såsom vi själva uppfattade Honom.
Jag har ingen gud, då kan jag inte uppfatta honom, men om ni nu envisas så är min gud matematik och fysik som format vårt universum.
Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk självrannsakan.
Det kan väl inte bli oförskräckt om man ska gräva i skit som sårat en eller känslor man dricker på?
Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och
innebörden av dem.
Vem är Gud åter igen? Ska jag be på knän och titta upp på molnen eller vad menas här , och om jag har brister, vad är då innebörden av dessa? Om man visste allting det här så hade man själv gjort något åt att lösa det?
Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.
Vad har jag för karaktärsfel, och ska jag be någon jag inte tror på avlägnsa dessa? Hur lång tid tar det , 5 min , 5 år? Ska jag bara sitta och be då eller? Mer detaljer tack.
Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister.
Upprepning, och vad är mina brister?
Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi skadat och var beredda att
gottgöra dem alla.
ok, men dock så tar jag bara med de jag vill be om förlåtelse, ej andra idioter
Vi gottgjorde alla dessa människor, så långt det var oss möjligt,
utan att skada dem eller andra.
Nä tack
Vi fortsatte vår moraliska inventering och erkände genast när vi hade fel.
Vad är det jag ska erkänna här, när jag gör felaktiga saker och utbrista "nej nej, förlåt du har rätt jag har fel!!!" Är inte detta ett tecken på dåligt självförtroende?
Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom varvid vi endast bad om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
Tror inte på gud, men det kan vara stillsamt med miss musik. Hans vilja? Jaha betyder det att han inte vill om jag inte gör detta? Ska jag låtsas att gud finns?
När vi, som en följd av dessa steg, själva hade haft ett inre uppvaknande försökte vi föra detta budskap vidare till andra alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
Andligt uppvaknande? Kan ni specifiera lite mer tack definitionen av detta flummeri betyder. Ja visst vill jag andra som vill sluta dricka