• 1
  • 2
2014-11-09, 07:58
Medlem
Smuldegarns avatar
Min vän, vi är inte ens en liten punkt.

Du förstår, vi är så otroligt otroligt små jämfört med vårat universum.
Men enbart för att vi är små så ska du inte se oss som strunt. Då ser du oss genom att religiöst perspektiv, att mänskligheten är här på ett uppdrag, en mening.

Se det ur ett evolutionärt perspektiv, att universum, likt vår jord, har utvecklats genom alla tider. Från en endaste liten beståndsdel till allting vi har idag. Universum har utvecklats så långt att du har skapats, en tänkande individ. Ser man det från ett evolutionärt perspektiv så är du inte en betydelselös punkt någonstans i universum; du är universum.
Senast redigerad av Smuldegarn 2014-11-09 kl. 08:01.
Citera
2014-11-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuldegarn
Min vän, vi är inte ens en liten punkt.

Du förstår, vi är så otroligt otroligt små jämfört med vårat universum.
Men enbart för att vi är små så ska du inte se oss som strunt. Då ser du oss genom att religiöst perspektiv, att mänskligheten är här på ett uppdrag, en mening.

Se det ur ett evolutionärt perspektiv, att universum, likt vår jord, har utvecklats genom alla tider. Från en endaste liten beståndsdel till allting vi har idag. Universum har utvecklats så långt att du har skapats, en tänkande individ. Ser man det från ett evolutionärt perspektiv så är du inte en betydelselös punkt någonstans i universum; du är universum.
¨
Tillsammans är vi väl alla Universum?
Citera
2014-11-09, 22:04
Medlem
OncePostNeverBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Jao, hur blir det för dig om du ska förklara det? :O

Förlåt var trött du menar hur jag ska förklara min rädsla?
Citera
2014-11-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Ja, som rubriken lyder, lever vi i en magisk värld? Och var någonstans existerar denna värld vi lever i egentligen? Jag förstår det inte. Om man tänker på det väldigt intensivt kan det nästan bli skrämmande och man känner sig som en liten liten liten punkt ute i ingenstans? Någon som har lust att delge några filosofiska tankar? Tycker det är behagligt och tillfredsställande att tänka och läsa filosofiska tankar tills det går över styr och det blir skrämmande, något som känner igen sig i detta med? ^^

Magin lever inte utan tanken.
I naturen finns säkert annan magi än våra tankar.

Det enda jag vet av vad jag sett och accepterat är att vi har en värld som fysiker och psykiatriker försöker normalisera. Varje norm verkar ha brister. Det verkar inte gå att förklara en tanke fysiskt som psykiskt. Det är där magin ryms.

En saga vill komma ut, bryta sig in i våran fysiska värld.
Se saga som tanke som vill forma världen.

Sagan är postmodernt sann.

Postmodern är rätt rolig term för filosofin iofs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in