Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Nu vet jag inte exakt hur din fru mår men spontant kan jag tycka att läkaren har gjort rätt som angett att hon kan arbeta korta stunder med ett enklare jobb. Problemet är att "ingen" arbetsgivare vill anställa någon som bara kan arbeta 2 timmar per dag 4 dagar i veckan.
Alla, inklusive din fru mår bra av arbete. Att komma hemifrån några timmar per dag och känna sig behövd och få träffa bra arbetskamrater. Att sitta hemma på dagarna gör tyvärr bara att hon kommer att må sämre.
Hur man ska gå tillväga för att göra din fru anställningsbar vet jag inte. Tidigare så fanns Samhall som tog emot personer med nedsatt arbetsförmåga. Även andra företag tog emot personer som kunde utföra enklare arbetsuppgifter. Tyvärr så har dessa rationaliserats bort och Samhall har idag jättesvårt att kunna hitta arbetsuppgifter för de med nedsatt arbetsförmåga.
Slutsats: Läkaren har gjort rätt som anger att hon kan arbeta kortare tider, problemet är att hon aldrig kommer att få något jobb.
50% är 20 timmar i veckan, inte 8 timmar i veckan. Det finns många som anställer en på deltid. Hon kan också börja på 50% med något lättare jobb så hon kan vänja sig vid det och sedan kanske gå upp till 75% i framtiden om möjlighet finns. Poängen är att 100% är för mycket för henne och kommer förmodligen alltid vara för mycket.