Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-08, 10:43
Medlem
Min sambo har fibromyalgi och har svårt att ens komma upp ur sängen en del morgnar. Hennes leder sväller upp och hon kan inte röra sig för lång tid åt gången utan extrem smärta. Hon har fått ett läkarutlåtande om det och vi tänkte ansöka om aktivitetsersättning till henne på 50% eftersom hon uppenbarligen har nedsatt arbetsförmåga.

Men efter att vi ansökt och sen omprövat deras beslut så säger dom fortfarande att hon inte kan få aktivitetsersättning eftersom läkarutlåtandet säger att hon "kan göra lätta arbetsuppgifter i korta stunder om hon vilar".

Det är ju rätt uppenbart om man läser resten av läkarutlåtandet att det INTE betyder 100% arbete utan mer anpassat och kortare arbete. Men eftersom läkarutlåtandet ens nämner "lätt arbete" så tycker dom att hon kan jobba som vad som helst tydligen.

Vi tänkte gå tillbaks till läkaren och be om att få utlåtandet omskrivet men vad ska vi be honom skriva för att kunna få aktivitetsersättning? Hon försöker inte ljuga sig till gratispengar, vi tycker ärligt talat att hon har nedsatt arbetsförmåga! Hur ska läkaren formulera sig? Vad behöver försäkringskassan höra?
Citera
2014-11-08, 10:53
Medlem
nikolateslaghosts avatar
Sluta drick gift, sluta äta godis och "smutsig mat" seriöst jag hade EXAKT samma sak med lederna och kranvatten och osv...
Citera
2014-11-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikolateslaghost
Sluta drick gift, sluta äta godis och "smutsig mat" seriöst jag hade EXAKT samma sak med lederna och kranvatten och osv...

Hon har hypertyreos och äter väldigt specifik och hälsosam mat. Hon behöver inte nedlåtande råd om hennes livsval. Hon behöver råd om aktivitetsersättning.
Citera
2014-11-08, 11:42
Medlem
Nu vet jag inte exakt hur din fru mår men spontant kan jag tycka att läkaren har gjort rätt som angett att hon kan arbeta korta stunder med ett enklare jobb. Problemet är att "ingen" arbetsgivare vill anställa någon som bara kan arbeta 2 timmar per dag 4 dagar i veckan.

Alla, inklusive din fru mår bra av arbete. Att komma hemifrån några timmar per dag och känna sig behövd och få träffa bra arbetskamrater. Att sitta hemma på dagarna gör tyvärr bara att hon kommer att må sämre.

Hur man ska gå tillväga för att göra din fru anställningsbar vet jag inte. Tidigare så fanns Samhall som tog emot personer med nedsatt arbetsförmåga. Även andra företag tog emot personer som kunde utföra enklare arbetsuppgifter. Tyvärr så har dessa rationaliserats bort och Samhall har idag jättesvårt att kunna hitta arbetsuppgifter för de med nedsatt arbetsförmåga.

Slutsats: Läkaren har gjort rätt som anger att hon kan arbeta kortare tider, problemet är att hon aldrig kommer att få något jobb.
Citera
2014-11-08, 11:45
Medlem
cavalls avatar
det enklaste sättet är att få med f-kassan i detta.

att de gör utredningar om hennes grad av handikapp.

för utan deras involvering så är det rätt svårt att få igenom det.
Citera
2014-11-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nu vet jag inte exakt hur din fru mår men spontant kan jag tycka att läkaren har gjort rätt som angett att hon kan arbeta korta stunder med ett enklare jobb. Problemet är att "ingen" arbetsgivare vill anställa någon som bara kan arbeta 2 timmar per dag 4 dagar i veckan.

Alla, inklusive din fru mår bra av arbete. Att komma hemifrån några timmar per dag och känna sig behövd och få träffa bra arbetskamrater. Att sitta hemma på dagarna gör tyvärr bara att hon kommer att må sämre.

Hur man ska gå tillväga för att göra din fru anställningsbar vet jag inte. Tidigare så fanns Samhall som tog emot personer med nedsatt arbetsförmåga. Även andra företag tog emot personer som kunde utföra enklare arbetsuppgifter. Tyvärr så har dessa rationaliserats bort och Samhall har idag jättesvårt att kunna hitta arbetsuppgifter för de med nedsatt arbetsförmåga.

Slutsats: Läkaren har gjort rätt som anger att hon kan arbeta kortare tider, problemet är att hon aldrig kommer att få något jobb.

50% är 20 timmar i veckan, inte 8 timmar i veckan. Det finns många som anställer en på deltid. Hon kan också börja på 50% med något lättare jobb så hon kan vänja sig vid det och sedan kanske gå upp till 75% i framtiden om möjlighet finns. Poängen är att 100% är för mycket för henne och kommer förmodligen alltid vara för mycket.
Citera
2014-11-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
det enklaste sättet är att få med f-kassan i detta.

att de gör utredningar om hennes grad av handikapp.

för utan deras involvering så är det rätt svårt att få igenom det.

Hur får man med försäkringskassan så att de gör en utredning?
Citera
2014-11-09, 09:03
Medlem
knut_1s avatar
Tjenis.
Numer är det svårt att få aktivitetsersättning. Är hon idag inskriven på arbetsförmedlingen? Att gå "direkt" via läkarintyg till aktivitetsersättning idag är sällan framgångsrikt; FK ställer den outtalade frågan varför hon inte skulle klara ett anpassat arbete på exv Samhall.
Vore jag i er sits skulle jag prata med AF och äska om endera rehabutredning i deras regi och/eller anpassat arbete där arbetsförmågan helt enkelt får utkristallisera sig. Därefter nytt LUH. Dessförinnan är situationen oförändrad oavsett hur läkarintyget är formulerat.
Generellt kan man nog säga att hur läkarintyget är formulerat är något FK ofta påtalar då deras handläggare ogärna vill stå för de beslut den myndighet de arbetar för har fattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in