Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-07, 14:55
  #1
Medlem
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hpho...6d&oe=54E2EC64

Den grafen visar en uppgång av dödsfall sen 87 i Sverige. Men vad är det som orsakade att den efter 2001 sjunker helt plötsligt? Vad gjorde den röda regeringen för att det skulle sjunka eller var det bara av slumpen som den sjönk? Vad gjorde de blåa efter dom tog makten som gjorde att den steg så drastiskt?

1988 och 1992 skärptes lagarna kring narkotika och man kan verkligen se en stadig uppgång efter det.
Citera
2014-11-07, 15:16
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Frågan är ju vad som räknas in i denna statistik, räknar man även med lagliga RC:s? I så fall tror jag att vi har svaret där. Det känns generellt som att "riktiga" droger som cannabis, kokain och olika opiater användes av högre procent av droganvändarna förr. Nu verkar alltför många sätta i sig vad fan de än hittar så länge det inte är olagligt. Både GHB och spice rår ju för många dödsfall vid det här laget och de verkar inte sällan vara svåra att dosera.

Jag är själv inte användare av droger och all min kunskap om hur det är att vara det kommer från de som skriver här på Flashback. Det är många märkliga substanser i omlopp, jag har läst tripp och rusrapporter om droger som varken jag eller TS kan ett skit om.

I alla fall, den kraftiga uppgången tror jag beror på alla nya RC:s och droger som är i omlopp på grund av att folk hellre riskerar sitt liv än är olagliga. De absolut senaste åren tror jag att darkweb och RC-shopparna har med ökningen att göra, innan är min uppfattning att det fortfarande var rätt svårt att få tag på droger om man inte kände någon langare.

Idag kan ju vilken 15-åring som helst beställa lagligt från Hemulen eller leta upp exempelvis Silkroad utan att vara synbart "på glid" (Silkroad är stängt nu enligt nyheterna). Här i stan finns, som i alla större städer, en samlingsplats för a-lagarna och langarna. Polis och väktare har stenkoll på dem och man försöker fånga upp ungdomar som umgås med dem för att hindra nyrekryteringen till droger. De som däremot beställer lagliga, oprövade droger från webshoparna är svårare att nå.
Citera
2014-11-07, 15:43
  #3
Medlem
Arthur Dents avatar
Cantwell tar upp just detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19816164.ab

Under alliansens åtta år vid makten försummades narkotikapolitiken, men även socialdemokraterna bär ett stort historiskt ansvar för misslyckandet.
Det var nämligen den socialdemokratiska socialministern Gertrud Sigurdsen som 1982 fick med sig inte bara sitt eget parti utan även resten av riksdagen på att föra en hård linje mot narkotikan. Nollvision, en utopisk tanke.
Snart kriminaliserades bruket av knark. Missbrukaren var inte längre sjuk utan en brottsling vars beteende skulle stävjas meddels bestraffning.
Genom åren skärptes straffen och polisinsatserna ökade. Miljarder har satsats på att sätta dit knarkare i stället för att ge vård och arbeta förebyggande.
Resultatet: de senaste 25 åren har antalet narkomaner stadigt ökat.
Citera
2014-11-07, 16:21
  #4
Medlem
NisseGhandis avatar
Frågan är ju hur många missbrukare som inte dog. Nu förringar jag inte dem som dött utan tycker att en sådan jämförelse hade varit klarare, då man ju fått fram en procent av missbrukarna som avled det året. Vad som hände runt 2001 för att trenden vände kan ju bero på att färre missbrukare "rekryterades" när brukandet blev förbjudet, och att effekterna visar sig först flera år efteråt. En tanke som jag rent spontant tycker mig se samband till trots att jag helst inte ville är faktiskt flyktingtillströmning. Sedan mitten på 80talet har det varit en stadig tillströmning av andra kulturer och andra vanor till Sverige och dödsfallen har konsekvent ökat, med undantag för Perssons regeringstid då färre dog (kanske pga förbudets effekter kom först tio år senare, eller kanske på en humanare socialpolitik), till början på Alliansens regeringsperiod 2006- då flyktingtillströmningen fortsatte samtidigt som sociala skyddsnät monterades ner. Så-

1. ökningen kan bero på större tillgång till narkotika, kanske pga utlandsfödda, det låter jag vara osagt. Naturligt även missbrukare och langare och smugglare ur dessa led, liksom det finns i svenska.

2. Att tendensen vände upp igen när alliansen tillträdde skyller jag helt på deras nedmontering av det sociala skyddsnätet och en i övrigt kall politik som inte gynnade någon som inte var fast förankrad i det Svenska samhället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback